رئیس اتحادیه املاک استان قزوین تشریح کرد:

راهکاری برای کاهش قیمت مسکن در قزوین

راهکاری برای کاهش قیمت مسکن در قزوین
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۰ | ۱۳۹۹/۰۵/۱۲

رئیس اتحادیه املاک استان قزوین اعلام کرد: طرح توسعه تفصیلی و تولید مسکن انبوه ۲ راهکار برای کنترل این بازار در قزوین است؛ در حال حاضر عرضه کاهش و تقاضا افزایش پیدا کرده است و بافت‌های فرسوده، مناطق شرق قزوین، عظیمیه و مهرگان ظرفیت احداث واحدهای مسکونی را دارند تا عرضه و تقاضا به تعادل برسد.
به گزارش اخبار ساختمان، یوسف عبدی در ادامه افزود: با توجه به شرایط پیش آمده در حال حاضر شاهد تورم در بخش مسکن هستیم و به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم رکود تورمی همچنان بر بازار حاکم است.

وی ادامه داد: برای مناطق با قیمت متوسط تقاضای بالایی وجود دارد و افزایش قیمت مصالح ساختمانی روی مسکن نیز تأثیرگذار بوده است اما باید بگوییم ۷۰ درصد قیمت مسکن را زمین و ۳۰ درصد باقی مانده را قیمت مصالح ساختمانی تعیین می‌کند.

رئیس اتحادیه املاک استان قزوین خاطرنشان کرد: مسکن نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است بنابراین افرادی که تقاضای خرید دارند به‌دلیل قیمت‌های بالا نمی‌توانند مسکن خود را تهیه کنند.

وی عنوان کرد: همیشه تابستان فصل داغ جابه‌جایی است و در سال جاری با توجه به تورم و شیوع کرونا شاهد افزایش قیمت اجاره‌بها بودیم که ستاد ملی کرونا برای شهر تهران ۲۵ درصد، برای سایر کلان‌شهرها ۲۰ درصد و برای شهرهایی مانند قزوین ۱۵ درصد افزایش اجاره‌بها را مجاز دانسته است.

افزایش اجاره‌بها در قزوین تا ۱۵ درصد

عبدی اشاره کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا جلسه‌ای با حضور معاون سیاسی و امنیتی استانداری، دادستان، مدیرکل تعزیرات حکومتی، سازمان صمت، رئیس اتاق اصناف و اتحادیه املاک استان برگزار و مقرر شد میزان افزایش ۱۵ درصدی قیمت اجاره‌بها به اطلاع بنگاه‌های معاملات ملکی برسد که البته در فضای مجازی نیز اطلاع‌رسانی لازم انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم مسئولان اگر مالکی بیشتر از ۱۵ درصد قیمت اجاره‌بها داشته باشد با برخورد دستگاه قضا مواجه خواهد شد، بر این اساس مستأجر می‌تواند شکایت خود را در دستگاه قضا طرح کند.

رئیس اتحادیه املاک استان قزوین تشریح کرد: ما می‌بینیم که مردم کشورمان همیشه در حوادثی نظیر سیل و زلزله پای‌کار بوده و کمک می‌کنند، اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که در جنگ اقتصادی قرار داریم و کرونا نیز بر مشکلات افزوده است به همین جهت از مالکان می‌خواهیم تا با مستأجران همراهی لازم را داشته باشند و تخفیف دهند هرچند که همراهی مالکان را در ماه‌های اخیر شاهد بودیم ولی به تعداد اندکی نیز مالک وجود داشتند که ملک خود را با قیمت مصوب اجاره ندادند و از انعقاد قرارداد منصرف شدند.

وی افزود: تنها راه‌حل کنترل قیمت در بازار مسکن تعادل بین عرضه و تقاضاست و باید مسکن به‌صورت انبوه تولید شود. با نگاهی به گذشته می‌بینیم که در دهه‌های گذشته شاهد ساخت مسکن به‌صورت انبوه بودیم، در دهه ۶۰ شهر محمدیه، در دهه ۷۰ شهرک‌های مینودر و کوثر و در دهه ۸۰ شهرک مهرگان در قزوین ایجاد شد؛ متأسفانه در دهه ۹۰ شاهد احداث مسکن به‌صورت انبوه در استان نبودیم.

عبدی با تأکید بر اینکه طرح توسعه تفصیلی و تولید مسکن ۲ راهکار برای کنترل این بازار در قزوین است، بیان کرد: در حال حاضر عرضه کاهش و تقاضا افزایش پیدا کرده است و بافت‌های فرسوده، شرق قزوین، عظیمیه و مهرگان ظرفیت احداث واحدهای مسکونی را دارند تا عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman