برخی بنگاه ها کام مشتریان را تلخ می کنند؛

حق کمیسیون های عجیب در بازار مسکن

حق کمیسیون های عجیب در بازار مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۵ | ۱۳۹۹/۰۶/۰۱

برخی بنگاه‌های املاک با دریافت حق کمیسیون‌های خارج از عرف، شیرینی معاملات ملکی را به دهان مشتریان تلخ می‌کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، این روز‌ها افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن، معلول عوامل مختلفی است اما به گفته کارشناسان آنچه این بازار را متلاطم و خانه‌دار شدن را برای بسیاری به رویای دست‌نیافتنی تبدیل کرده، سفته‌بازی و سوداگرایی در بازار مسکن است.

یکی از دوستانم پس از سال‌ها دوندگی می‌خواست خانه‌ای برای خود دست و پا کند. هر بار که پولی جمع می‌کرد قیمت مسکن سر به فلک می‌کشید و او آرزویش را بر باد رفته می‌دید. دلداری اش دادم و به میزان پولی که داشت برایش دنبال خانه گشتم. تا این که بعد از کلی گشت و گذار در سایت دیوار، خانه‌ای برایش پیدا کردم. خانه‌ای که البته خریدِ آن با کلی درد سر همراه بود.

پول زور

همیشه هنگام خرید و فروش مِلک پای یک نفر در میان است؛ مشاور املاک.

حتی اگر ملک مورد نظر خود را از سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی مثل دیوار پیدا کرده باشید، باز هم حداقل برای نوشتن یک مبایعه‌نامه رسمی و دریافت کد‌ِ رهگیری، باید راهیِ یکی از بنگاه‌های املاکی شوید. بنگاه‌هایی که روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود. شاید به دلیل پول زوری به نام شیرینی که اضافه بر حق کمیسیون از مشتریان می‌گیرند؛ تعدادشان بیشتر شده است!

به هر حال با هزار امید و آرزو همراه با دوستم به بنگاه املاکی رفتیم که خانه را برای فروش گذاشته بود. قیمت خانه ۳۰۵ میلیون تومان مقطوع بود در حالی که دوستم تنها ۳۰۰ میلیون تومان داشت. چانه زدن هایمان افاقه نکرد و سرانجام خانه را به همان قیمت ۳۰۵ میلیون تومان قولنامه کردیم.

چک اول که حاوی ۱۵۰ میلیون تومان بود را به صاحب ملک که یک هفته پیش آن را با وکالت نامه خریده بود تحویل دادیم. دوستم از شادی در پوستش نمی‌گنجید شادی که البته دوام چندانی نداشت.

موقع رفتن نوبت پرداخت کمیسیون یا همان حق الزحمه بنگاه املاک رسید. مشاور املاک گفت باید هفت میلیون تومان حق کمیسیون بدهید. چشم هایمان از تعجب گرد شد. من که از ماجرای نرخ نامه خبر داشتم با ماشین حساب تلفن همراهم مبلغ را محاسبه کردم.

مبلغ کمیسیون نیم درصد قیمت ملک به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که بین طرفین یعنی خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.

بر همین اساس قیمت کمیسیون ملک دوستم ۸۳۸ هزار تومان می‌شد. وقتی به صاحب بنگاه گفتم که مبلغ قانونی که باید بپردازیم ۸۳۸ هزار تومان است گفت نه! کمیسیون توافقی است و هیچ بنگاه داری بر اساس نرخ نامه کار نمی‌کند.

دوستم هر چه می‌گفت ندارم به خرج بنگاه دار و مشاورانش نمی‌رفت و حتی دوستم را تهدید کردند که کد رهگیری برایت گرفته نمی‌شود. بالاخره به اصرار ما به چهار میلیون تومان راضی شدند و با بی میلی تمام همان موقع ۲ میلیون تومان کارت کشیدیم و ۲ میلیون باقی مانده ماند برای زمان سند زدن.

شکایت ممنوع!

قرار بود صاحب ملک سه روز بعد سند ملک را به نام دوستم ثبت و بقیه پول را دریافت کند، اما فروشنده با او تماس گرفت که سند را گرو برداشته اند و باید مابقی پول را بدهی تا سند به نامت زده شود. بالاخره دوستم مجبور شد از خواهرش پولی قرض بگیرد و مابقی مبلغ را به بنگاه املاکی بپردازد.

وقتی چهار میلیون کمیسیون را دادیم بنگاه دار تعهد نامه‌ای به دوستم داد که در آن نوشته شده بود او کمیسیون را با رضایت داده و حق شکایت از او سلب می‌شود و گفتند اگر این برگه را امضا نکند سند به نامش ثبت نمی‌شود.

وقتی پرسیدیم چرا باید چنین مبلغی بدهیم گفت به قیمت خوب برایتان خانه خریده ایم و، چون قیمت شیرین است باید شیرینی بدهید!

معامله ناعادلانه

از طریق مخابرات توانستیم صاحب ملک اصلی را پیدا کنیم، چون واقعا میخواستیم ببینیم آیا قیمت فروش خانه آن گونه که مشاور املاک گفته شیرین بوده؟ خانم صاحب خانه گفت من حدود ده روز پیش با وکالت نامه خانه را فروختم ۲۶۰ میلیون و خریدار دلالی است که خانه‌ها را می‌خرد و با سود بیشتر به بعدی می‌فروشد.

باورمان نمی‌شد ۴۵ میلیون تومان در مدت یک هفته روی قیمت کشیده و فروخته بودند.

وقتی کار انتقال سند تمام شد. به اتحادیه املاک شیراز رفتیم که شاکی پول زوری شویم که از کفمان رفته بود. از اتحادیه به بنگاه مورد نظر زنگ زدند و گفتند از شما شکایت شده و باید بقیه پول را پس دهید.

در اتحادیه املاک شیراز افراد مثل ما زیاد بودند که برای شکایت درباره حق کمیسیون آمده بودند یکی می‌گفت خانه فروخته ام یک میلیارد کمیسیونش می‌شده ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان، اما به او گفته اند باید ۳۷ میلیون تومان بپردازی.

یا آقایی که با هزار بدبختی ۷۰ میلیون خانه رهن کرده بود و به او گفته بودند باید پنج میلیون کمیسیون بدهی در حالی که بر اساس نرخ نامه حق کمیسیون پرداختی او ۵۲۵ هزار تومان می‌شد.

وقتی با بنگاه املاکی برای برگرداندن پول اضافه بر کمیسیون تماس گرفتیم بنگاه دار پاسخ داد شما با مشاوران املاک صحبت کردید و به آن‌ها شیرینی داده اید و باید از خودشان بگیرید.

کوتاه شدن دست دلان با همراهی مردم

با مشاهده اوضاع بلبشو خرید و فروش ملک که در این چند روز از نزدیک آن را لمس کرده بودم در قامت خبرنگار دست به کار شدم با علی مبشری مدیر کل تعزیرات حکومتی استان فارس موضوع را در میان گذاشتم. به گفته او حق کمیسیون‌های نجومی، مبالغ خارج از عرف و قانون هستند که برخی بنگاه‌های املاک از مشتریان خود دریافت می‌کنند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی فارس می‌گوید چند وقتی است که این موضوع گریبانگیر جویندگان مسکن در استان و به ویژه شهر شیراز شده است. برخی بنگاه‌های املاک علاوه بر دریافت حق کمیسیون، مبالغی بسیار بیشتر را به اسم شیرینی و بدون رضایت مشتریان خود از آن‌ها دریافت می‌کنند.

به گفته مبشری در همین یک ماه گذشته ۶۰ پرونده تخلف در خصوص بنگاه‌های املاک تشکیل شده است و کشف جرایم و تخلف و تقلب در بنگاه‌های املاک بدون گزارش یا شکایت مردم مقدور نیست. او با تاکید بر برخورد جدی با متخلفان از مردم می‌خواهد برای شکایت درباره افزایش بهای کمیسیون به تعزیرات حکومتی سراسر مراجعه کنند و حتی اگر نخواهند مستقیم شکایت کنند می‌توانند موارد تخلف را به شماره ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ تعزیرات گزارش دهند.

مبشری در ادامه می‌گوید اگر مردم پولی را به بنگاه املاک داده باشند و سند هم به نامشان خورده و رضایت نامه را هم امضا کرده اند می‌توانند برای شکایت به تعزیرات مراجعه کنند. به گفته او در صورت شکایت علاوه بر برگرداندن حق کمیسیون اضافه، فرد متخلف سه برابر پول دریافتی جریمه می‌شود.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان خطاب به صاحبان بنگاه‌های املاک تاکید می‌کند آن‌ها موظفند نرخ نامه را در بنگاه‌های خود در محل دید مشتری نصب کنند؛ در غیر این صورت جریمه می‌شوند.

در کنار اداره کل تعزیرات حکومتی استان، اتاق اصناف شیراز نیز به میدان آمده و برای بیش از ۷۰۰ بنگاه املاک از چهار هزار بنگاه در شیراز پرونده تخلف تشکیل داده و با حکم قضایی آن‌ها را پلمب می‌کند.

شیرین، اما تلخ

هر چند دوستم رویایش به حقیقت پیوست و خانه دار شد و حتی توانست با شکایت، پول زوری که از او گرفته بودند پس بگیرد؛ اما برای ۴۵ میلیون پول بیشتری که بابت خانه داده دستش به هیچ جا بند نیست؛ چون به گفته مدیر کل تعزیرات حکومتی هیچ مرجعی برای تعیین قیمت وجود ندارد و همین دستاویزی است برای دلالان و بنگاه‌های املاک که قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کنند و به اسم شیرین خریدیم و شیرین فروختیم از جیب مردم کمیسیونی غیر قانونی می‌گیرند.

فرتاک نیوز

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman