عضو کمیسیون عمران مجلس تشریح کرد:

نقش حق کمیسیون در افزایش قیمت مسکن

نقش حق کمیسیون در افزایش قیمت مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۹ | ۱۳۹۹/۰۶/۰۴

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس قانون، مشاوران املاک درصدی از قیمت معامله مسکن را به عنوان حق کمیسیون اخذ می کنند، با این مکانیزم، هر چه قدر قیمت مسکن بالا رود، حق کمیسیون املاکی ها نیز افزایش خواهد یافت، از این رو با قانون فعلی عملا مشاوران املاک ترغیب به افزایش قیمت مسکن می شوند.
به گزارش اخبار ساختمان، آرا شاوردیان با اشاره به نقش منفی مشاوران املاک در افزایش قیمت مسکن، گفت: متأسفانه در شرایط کنونی املاکی ها به عاملی در افزایش قیمت مسکن تبدیل شده اند که به این امر کمتر توجه می شود.

نماینده ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس قانون، مشاوران املاک درصدی از قیمت معامله مسکن را به عنوان حق کمیسیون اخذ می کنند، با این مکانیزم، هر چه قدر قیمت مسکن بالا رود، حق کمیسیون املاکی ها نیز افزایش خواهد یافت، از این رو با قانون فعلی عملا مشاوران املاک ترغیب به افزایش قیمت مسکن می شوند.

وی گفت: قطعا اگر حد سود مشاوران املاک به صورت منطقی تعریف شود، آن زمان تشویق می شوند که قیمت مسکن کاهش یافته تا میزان معاملات مسکن بالا برود و آن از محل افزایش معاملات به سود منطقی دست یابند.

شاوردیان ادامه داد: به نظر من حق کمیسیون مشاوران املاک باید از تعیین درصدی به تعیین رقم ثابت تغییر کند، البته می توان شاخص هایی برای تعیین قیمت از جمله متراژ مسکن مورد معامله در نظر گرفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: قطعا مدیریت حوزه مشاوران املاک می تواند آرامشی را به بازار مسکن تزریق کند که نتیجه آن کاهش قیمت در بازار خواهد بود، زیرا املاکی ها عملا حلقه واسط میان خریداران، فروشندگان و بازار هستند و از این ظرفیت می توان برای مدیریت بازار استفاده کرد.

ایلنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman