بخشدار مرکزی ورامین تاکید کرد:

ضرورت مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز

ضرورت مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۹ | ۱۳۹۹/۰۷/۰۳

نشست مشترک سید‌سراج‌الدین تقوی ونکی بخشداری مرکزی ورامین با محمد حیدری بخشدار جوادآباد با حضور نمایندگان اداره جهادکشاورزی و شهرداری ورامین در خصوص ساماندهی ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان ورامین در محل بخشداری مرکزی ورامین برگزار شد.
به گزارش اخبار ساختمان، سید‌سراج‌الدین تقوی ونکی بخشدار مرکزی ورامین در ابتدای این نشست، گفت: پس از افزایش قیمت مسکن در پایتخت، تقاضا برای ساخت و ساز در زمین‌های داخل و خارج از بافت روستاهای نزدیک پایتخت نظیر روستاهای شهرستان ورامین بسیار افزایش یافته که منجر به اقدامات فراوان برای ساخت و ساز غیرمجاز شده است و در این میان با وجود این‌که متولی اصلی حفظ اراضی کشاورزی، اداره جهاد کشاورزی است اما اکنون تمام نظرها در این خصوص به سوی بخشداری‌ها متوجه شده است.

وی بیان داشت: با وجود مرزهای مشترک فراوان با حریم شهرها و عدم تشخیص درست مرز و محدوده روستا با شهر، شهرداری‌ها اقدامات لازم در این خصوص را صورت نداده‌اند و آن‌ها هم مشکلات فراوان تقسیمات کشوری نادرست در این منطقه و ناهماهنگی سایر عوامل مانند نیروی انتظامی در این خصوص را از عوامل موثر در این زمینه می‌دانند.

محمد حیدری بخشدار جوادآباد نیز در این جلسه در خصوص ضرورت جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیره مجاز گفت: ماده 10 قانون تعیین مصادیق تغییر کاربری کشاورزی صراحتاً متولی جلوگیری از تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی را جهاد کشاورزی دانسته و حتی تخلیه مصالح ساختمانی در اراضی کشاورزی را مصداق تغییر کاربری اراضی کشاورزی دانسته و جهاد را ملزم نموده که از آن جلوگیری نماید اما متاسفانه جهاد کشاورزی با توجه به نبود نیروی کافی در این خصوص نتوانسته اقدامات لازم را اجرا نماید.

وی بر ضرورت تقویت گشت‌های حفظ اراضی جهاد کشاورزی در این خصوص اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت اراضی کشاورزی و روستایی و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها بخشداری‌ها و دهیاری‌ها آمادگی دارند نسبت به تقویت گشت‌های مورد نظر با جهاد کشاورزی همکاری نماید.

حیدری در پایان طرح باغ‌شهر را برای ساماندهی ساخت‌وسازهای غیرمجاز به عنوان طرحی نجات‌بخش پیشنهاد کرد و افزود: به جای تخریب مناطق هم‌جوار خارج از بافت روستایی، کارگروه‌های بنیاد مسکن و نهادهای مربوطه را مجاب نماییم که با ایجاد باغ شهر در این مناطق موافقت کند.

آریا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman