دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی تشریح کرد:

مشکلات انبوه‌سازان در بازار آشفته مسکن

مشکلات انبوه‌سازان در بازار آشفته مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۰ | ۱۳۹۹/۰۷/۰۹

دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: متاسفانه سازمان‌های خدماتی دومینویی را شروع کرده‌اند که چون مسکن گران می‌شود، پس ما نیز باید خدمات خود را گران کنیم.
به گزارش اخبار ساختمان، نعمت‌الله ظریف در خصوص طرح جهش و رونق تولید مسکن اظهار کرد: دولت قبل هفت سال در بخش مسکن کاری انجام نداد. بودجه‌ای نداشت و آجری روی آجر نگذاشت. بعد از هفت سال متوجه شدند باید اقدامی کنند. امیدواریم اقدام خوبی باشد که بتوانند قیمت مسکن را کاهش دهند.

وی با اشاره به طرح‌های دولت برای بهبود وضعیت مسکن افزود: اگر این طرح به درستی اجرا شده و تسهیلات اضافه شود، حتما در قیمت مسکن تاثیر خواهد گذاشت. بهتر است طول مدت پرداخت اقساط را نیز از ۱۲ به ۲۰ تا ۲۵ سال برسانند. اگر بخواهند تسهیلات ۳۰۰ میلیونی را ۱۲ ساله با نرخ ۱۸ درصد پس بگیرند، اقساط آن ۳.۵ میلیون تومان می‌شود که ۸۵ درصد جامعه هدف نمی‌تواند چنین اقساطی را پرداخت کند. بنابراین باید این اقساط ۳۰ ساله تعیین شود و قیمت آن ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان باشد.

ظریف ادامه داد: اگر در این طرح زمین اختصاص یافته مناسب بوده و دارای امکانات شهری و زیرساخت‌های مناسب باشد، حتما در جبران کمبود ساخت مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

افزایش قیمت مسکن حاصل سودجویی، واسطه‌گری و دلال‌بازی نیست

دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی در خصوص علل افزایش قیمت مسکن در کشور گفت: ارزش پول ما کم شده و قیمت مسکن نسبت به ارز دولتی که در حال حاضر شاخص، دلار بوده، افزایش پیدا نکرده است. اگر قبلا متوسط قیمت مسکن ما متری ۱۰۰۰ دلار بود، اکنون نیز فرقی نکرده و همان ۱۰۰۰ دلار است. بنابراین افزایش قیمت مسکن حاصل سودجویی، واسطه‌گری و دلال‌بازی نیست. ارزش پول ملی ما کاهش و در نتیجه قیمت‌ها افزایش یافته است.

وی بیان کرد: طرح جهش و رونق تولید اقدام خوبی است. هفت سال به این موضوع نپرداختیم و بیشتر استراتژی آقای آخوندی، وزیر اسبق راه و شهرسازی، این بود که ۲ میلیون مسکن مهر باقیمانده را هرچه سریع‌تر به نتیجه برساند. وی می‌توانست این کار را سریع‌تر و بهتر انجام دهد و سه سال قبل به این مرحله برسد. در کل این طرح ایده خوبی است. کشور ما سالانه نیازمند تولید یک میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مسکن است تا در یک بازه ۱۰ ساله به نقطه مطلوب برسد.

ظریف اضافه کرد: سالانه بین ۲ تا ۲.۵ درصد استهلاک مسکن داریم. اگر ۲۰ میلیون مسکن داشته باشیم، ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مسکن در سال مستهلک می‌شود؛ بنابراین ۴۰۰ هزار واحد برای جبران مسکن‌های استهلاک شده نیاز است. بر اساس آمار، سالانه ۷۰۰ هزار ازدواج صورت می‌گیرد که این افراد به مسکن نیاز دارند. در زمینه مسکن عقب‌افتادگی داریم. سه میلیون خانوار موجود در کشور مسکن ندارند که میزان ساخت مسکن برای آنان در یک بازه ۱۰ ساله، ۳۰۰ هزار واحد مسکن می‌شود.

در هفت سال بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار مسکن ساخته نشده است

دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تقریبا یک میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن نیاز داریم که تصور نمی‌کنم در هفت سال دولت روحانی بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار مسکن در سال ساخته شده باشد. بنابراین از این برنامه عقب هستیم. باید تشویقاتی در این زمینه بگذاریم تا عقب‌افتادگی جبران شود. با طرح جهش و رونق تولید نیز قصد دارند این موضوع را تسریع کنند.

وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی افزایش پیدا کرده، عنوان کرد: در طرح کنونی دولت میزان تسهیلات را ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون در تهران و ۳۰۰ میلیون در مراکز استان‌ها در نظر گرفته‌اند. تا قبل از افزایش چهار برابری قیمت مسکن، یک خانواده با ۷۰ درصد پس‌انداز و توانایی مالی می‌توانست صاحب مسکن ۷۰ متری شود اما اگر الان صددرصد دارایی خود را بگذارد و صددرصد دیگر هم کمک کند، شاید نتواند صاحب همان خانه ۷۰ متری شود.

ظریف گفت: ۹۵ درصد نهاده‌ها و مصالح ساختمانی داخل کشور تولید می‌شود و ربطی به ارز ندارد اما اینکه چرا تاثیر مستقیم دارد، به دلیل فشارهای بین‌المللی و عدم مدیریت صحیح خودمان است. ابتدای سال شهرداری قیمت عوارض پروانه ساخت را ۲۵۰ درصد افزایش داد. وقتی عوارض پروانه ساخت افزایش قیمت پیدا کند، این مساله بر بازار مسکن نیز تاثیر می‌گذارد. من سازنده، انبوه‌ساز و سرمایه‌گذار قبلا با متری ۲۵۰ هزار تومان می‌توانستم پروانه ساخت بگیرم اما اکنون با متری ۴۰۰ هزار تومان می‌توانم این کار را انجام دهم که این موضوع در فاصله ۲۸ اسفند سال پیش تا ۵ فروردین امسال اتفاق افتاده است.

قوانین تامین اجتماعی فوق‌العاده ضد تولید مسکن است

دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی با اشاره به اینکه قوانین تامین اجتماعی فوق‌العاده ضد تولید مسکن است، تصریح کرد: شهرداری‌ها بیان می‌کنند که ۱۵ درصد عوارض پروانه ساخت را قانون برای ما مشخص کرده و باید دریافت کنیم؛ در حالی که قانون تعریف کرده عوارض پروانه ساخت شامل چه چیزهایی است. عوارض بسیار زیادی بر قیمت ساختمان تحمیل می‌شود. دارایی در زمینه مالیات ضوابط منصفانه‌تری دارد اما تامین اجتماعی فوق‌العاده ضد تولید و ضد جهش مسکن است. هزینه سازمان‌های خدماتی ما بالاست؛ در نتیجه زمانی که سازنده می‌خواهد پروانه بگیرد، باید ۳۰ درصد هزینه‌های تولیدی خود را به سازمان‌های خدماتی بدهد.

وی بیان کرد: همه چیز هر روز با نرخ ارز در ساعت ۱۲ تعیین می‌شود؛ به طور مثال اگر بخواهیم میلگرد بخریم، در بازار ساعت ۱۰ قیمت نمی‌‎دهند و می‌گویند باید صبر کنید تا بورس باز شود. زمانی که نماد بورس در ساعت ۱۲ باز می‌شود، قیمت را تعیین می‌کنند. اگر از ساعت ۱۵ هم بگذرد، قبول نمی‌کنند. وضعیت ساخت و ساز و بازار مسکن ما اینگونه است. امیدواریم مجلس بتواند قوانین ضد تولید و ضد جهش مسکن سازمان‌های خدماتی را سامان دهد.

ظریف خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه ساخت و ساز مسکن ما از متری پنج میلیون تومان کمتر نمی‎شود. زمین نیز ۶۰ درصد قیمت یک آپارتمان است. در نتیجه قیمت مسکن در مناطق متوسط مشهد کمتر از متری ۱۵ میلیون تومان نخواهد بود. انبوه‌سازان و سازندگان نقش چشمگیری در افزایش قیمت‌ها ندارند و سود ۱۵ یا نهایتا ۲۰ درصدی خود را در پروژه سه ساله برمی‌دارند که عدد چشمگیری نیست.

وزارت مسکن به انبوه‌سازان داخلی خود باور ندارد

دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی در خصوص مشارکت ترکیه برای ساخت مسکن در ایران گفت: وزارت مسکن بیان کرده قصد دارد با شرکت ساختمانی کوزو ترکیه ۱۰۰ هزار واحد بسازد. شاید به انبوه‌سازان داخلی خود باور ندارد. جامعه انبوه‌‎ساز می‌تواند ساخت و ساز زیادی انجام دهد. شرکت ترکیه بر اساس دلار قرارداد می‌بندد که برای آن‌ها صرفه دارد اما با انبوه‌ساز داخلی با ریال کار می‌کنند و شرایطی هم می‌گذارند که شاید انبوه‌ساز داخلی استقبال چندانی نداشته باشد.

وی افزود: این اقدام می‌تواند مثبت باشد؛ در صورتی که آن‌ها تنها تکنولوژی را وارد کشور کرده، از نیروی بومی استفاده و اشتغال ایجاد کنند. اگر به توان انبوه‌سازان داخلی تکیه شود، آن‌ها نیز می‌توانند ۱۰۰ هزار واحد را بسازند. شاید وزارتخانه قصد ایجاد رقابت دارد و یا شاید شرایط وزارت مسکن برای انبوه‌سازان مطلوب نیست که از طرح‌های آن استقبال نمی‌کنند.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman