وجود 2391 هکتار بافت فرسوده در هرمزگان

وجود 2391 هکتار بافت فرسوده در هرمزگان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۴ | ۱۳۹۹/۰۸/۲۸

با وجود تلاش ها برای احیای بافت های ناکارآمد شهری در هرمزگان این استان دارای ۲ هزار و ۳۹۱ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی است که بیشترین سهم به میزان ۴۳ درصد به شهر بندرعباس تعلق دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، سال ۱۳۹۶ اعلام شد که ۴۳ درصد شهر بندرعباس را بافت فرسوده تشکیل می دهد و این عدد بر اساس اعلام شرکت بازآفرینی شهری هم اکنون نیز همین است. با وجود آنکه طی سه سال اخیر طرحهای احیا و نوسازی شهری در بندرعباس اجرا شده آمار نشان می دهد سرعت نوسازی با سرعت ایجاد فرسودگی برابری می کند.

طرح بازآفرینی شهری در هرمزگان به منظور نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده از سال ۱۳۹۶بنا به دستور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی از شهر بندرعباس و محله چاهستانی ها آغاز شده است. محله چاهستانی های بندرعباس دارای ۱۰۶ هکتار وسعت است و افزون بر سه هزار و ۳۰۰ خانوار در آن ساکن هستند. این طرح هم اکنون در شهرهای دیگر هرمزگان از جمله میناب، جاسک، رودان، حاجی آباد، بندر لنگه، کنگ، بستک و بندرخمیر نیز در دست اجرا است.

استان هرمزگان دارای ۲ هزار و ۳۹۱ هکتار بافت فرسوده شهری است که شهر بندرعباس از این نظر بیشترین سهم را دارد و سکونتگاه‌های غیر رسمی آن ۴۳ درصد است.

در روزهای اخیر ابراهیم متینیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی با مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران دیدار و به پیگیری انجام پروژه های بازآفرینی شهری در محدوده‌ها و محلات هدف حوزه انتخابیه پرداخت.

در ادامه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی روز ۲۶ آبان ماه به استان هرمزگان سفر کرد که عبوری مدیرعامل شرکت بازآفرینی نیز همراه او بود و از نزدیک در جریان وضعیت پروژه های احیا و نوسازی قرار گرفتند.

همچنین روز ۲۴ آبان ماه جلسه هماهنگی شروع اجرای پروژه های اجتماعی در ۲۶ محله هدف با حضور مدیران محلی هشت استان پایلوت پایدار شامل سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، کردستان، هرمزگان، تهران، البرز و کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

در این نشست، زهرا اسکندری مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار ایران با بیان این که تاکنون موافقت نامه سه دستگاه توسط سازمان برنامه و بودجه و سازمان اجتماعی کشور مورد تصویب قرار گرفته افزود: قرار است سازمان بسیج مستضعفان ۱۰ هزار نفر را با الویت ۲۶ محله در هشت استان و ۲۲ استانی که دفاتر تسهیلگری دارند، تحت پوشش خدمات حوزه سلامت در رشته های دندانپزشکی و چشم پزشکی قرار دهد.

وی، آموزش و پرورش را دستگاه دیگری برشمرد که شرکت بازآفرینی را در این امر یاری می کند و گفت: قرار است وزارت آموزش و پرورش با همکاری دفاتر تسهیلگری، گروه‌های بازمانده از تحصیل و کودکانی که ترک تحصیل کرده اند را شناسایی کند تا کودکان حداقل دوره دبستان را تمام کنند، این اقدام از مهمترین پروژه‌های تعریف شده از محل این ردیف است.

به گفته مدیرکل ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز از جمله دستگاه‌های فعال در اجرای پروژه‌های اجتماعی به شمار می رود، او در این باره توضیح داد: فعالیت حوزه هنری دسته‌بندی‌های مختلف دارد اما تمرکز آن بر تشکیل گروه‌های هنری و توانمندسازی جوانان با استفاده از کارهای هنری برای اشتغالزایی است. در این راستا سعی بر این است تا راهکارهای بیشتری به منظور استفاده از هنر جهت افزایش توانمندی‌های اقتصادی پیدا کنیم.

اسکندری سازمان فنی و حرفه‌ای را از دیگر نهادهای همکار در این زمینه بر شمرد و گفت: این سازمان علاوه بر این که خدمات در دست اقدام خود را انجام می‌دهد، یکسری آموزش‌های تخصصی بر اساس نیازسنجی‌هایی که دفاتر تسهیلگری انجام داده‌اند، برای جوانان و نیز زنان سرپرست خانواری که سازمان بهزیستی معرفی کرده است برگزار می کند و حدود چهار هزار نفر تحت پوشش قرار می دهد، اکنون موافقتنامه سه دستگاه ابلاغ وکار شروع شده است.

ایسنا

برچسب ها:

بافت فرسوده ،هرمزگان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman