تبعات رشد قیمت مصالح ساختمانی در یزد

تبعات رشد قیمت مصالح ساختمانی در یزد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۹ | ۱۳۹۸/۰۴/۲۵

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی و کاشی و سرامیک یزد با اشاره به تأثیر رکود بازار مصالح ساختمانی متأثر از افزایش دو برابری قیمت آجر و وابستگی صنعت ساخت و ساز به تغییرات قیمت این کالا، گفت: هرچند قدرت خرید مردم نیز تا ۳۰ درصد نسبت به گذشته کاهش یافته ولی امیدوار فرصت جهانی شدن یزد تا حدودی رونق را به این حوزه بازگرداند.
به گزارش اخبار ساختمان، سعید سعادت‌مقدم با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی قیمت مصالح ساختمانی در یزد، تصریح کرد: به دنبال افزایش قیمت دستمزد، هزینه‌های بیمه، حمل و نقل و مواد پتروشیمی، قیمت انواع مصالح ساختمانی در بازار شاهد رشد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود سود عرضه و فروش مصالح ساختمانی نسبت به گذشته هیچ تغییری نداشته به نحوی که در خرده‌فروشی‌ها ۱۲ درصد و در عمده‌فروشی‌ها چهار درصد است و اتحادیه یزد هیچ برنامه‌ای نیز برای افزایش این نرخ ندارد.

سعادت مقدم افزایش هزینه کرایه‌های حمل و نقل را یکی از مشکلات بزرگ دامن‌گیر این صنف خواند و به عنوان مثال گفت: در حالی افزایش بیش از ۱.۵ میلیون تومانی هزینه حمل و نقل یک تریلی گچ از سمنان یا مازندران نسبت به گذشته را در یزد شاهد هستیم که سود فروش آن در خرده‌فروشی‌ها همان ۱۲ درصد گذشته، ثابت مانده است.

وی بازار فروش مصالح ساختمانی در یزد را راکد دانست و عنوان کرد: افزایش دو برابری قیمت آجر و وابستگی این صنف به تغییرات قیمت این کالا، صنعت ساخت و ساز و به تبع آن بازار فروش مصالح ساختمانی را دچار رکود کرده، ضمن اینکه قدرت خرید مردم نیز نسبت به گذشته تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

این مسئول با بیان اینکه فرصت جهانی شدن یزد را مؤثر در رونق یافت ساخت و ساز در این شهر دانست و ابراز امیدواری کرد که به رغم تعلل مردم برای ساخت و ساز تا قبل از ثبات قیمت‌ها، جهانی شدن یزد بتواند رونق اقتصادی را به این شهر بازگرداند و شاهد روی آوردن مردم به سمت ساخت و ساز باشیم.

وی استاندارد شدن تمام مصالح ساختمانی عرضه شده در بازار یزد را دستاوردی بزرگ در سال‌های اخیر خواند و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با کوتاه شدن دست واسطه‌ها در خرید و فروش مصالح ساختمانی با همکاری کارخانه سیمان مهریز و تعاونی مصالح‌فروشان و همچنین همکاری مسئولان مربوطه، مصالح ساختمانی استاندارد از سوی شرکت‌های استاندارد به دست مردم می‌رسد.

سعادت‌مقدم افزود: البته از آنجایی که سیمان یک کالای اساسی در کشور به شمار می‌رود، نظارت دقیقی از سوی دستگاه‌ها مربوطه جهت استاندارد بودن آن وجود دارد و در حال حاضر نیز تا ۸۰ درصد نیاز استان نیز از داخل استان تأمین می‌شود و علاوه بر این نیز تنها مصالح ساختمانی مورد نیاز که از خارج استان تأمین می‌شود، گچ سفیدکاری و گچ سوپر است.

وی به استقبال یزدی‌ها از مصالح ساختمانی نوین اشاره کرد و گفت: زیربنای استفاده از مصالح ساختمانی نوین در یزد تأمین شده و مصالحی مانند هبلکس و دیوار گچی نیز مورد استقبال قرار گرفته اما هنوز برخی از این نوع مصالح در سطح جامعه شناخته شده نیستند.

سعادت مقدم استفاده از مصالحی مانند آجر قرمز، مواد افزودنی سیمان و بعضاً ضد یخ، کاشی‌های سه بعدی و ایزوگام‌هایی با برندهای مختلف را نیز از انواع مصالح جدید و مورد استفاده یزدی‌ها بیان کرد.

وی از استقبال و حمایت اتحادیه از واحدهای تولیدکننده مصالح ساختمانی استان‌های همجوار یزد نیز خبر داد و گفت: تولیدکنندگان می‌توانند کالاهای تولیدی و مازاد خود را با هماهنگی اتحادیه در یزد تبلیغ و اطلاع‌رسانی کنند چرا که استان یزد در تأمین بازار فروش برای تولیدکنندگان هیچ محدودیتی ندارد.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی یزد در پایان نیز اضافه کرد: هر نوع مصالح ساختمانی که منجر به رفاه و آسایش مردم شود و از نظر مقاومت و هزینه به صرفه باشد، از سوی اتحادیه به صورت ۱۰۰ درصدی حمایت خواهد شد.

ایسنا

برچسب ها:

مصالح ،ساختمانی ،ساخت ،آجر 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman