همکاری شهرداری و وزارت راه برای ساخت خانه های متراژ پایین

همکاری شهرداری و وزارت راه برای ساخت خانه های متراژ پایین
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۲۲ | ۱۳۹۸/۰۵/۰۵

بعد از اعلام وزیر راه و شهرسازی در خصوص همکاری شهرداری پایتخت برای ساماندهی موضوع مسکن، وزیر کار و تعاون امروز خبر داد که شهردار پایتخت برای ساخت خانه‌هایی با متراژ کم برای متقاضیان مسکن و به خصوص زوج‌های جوان، برنامه‌ریزی می‌کند.
به گزارش اخبار ساختمان، فراهم کردن تسهیلات برای ساخت مسکن از سوی شهرداری‌ها در بیشتر کشورهای جهان امری مرسوم است و در ایران هم از سال گذشته و همزمان با افزایش قیمت خانه و اجاره بها، بحث‌های مربوط به حضور شهرداری‌ها برای ساماندهی موضوع مسکن جدی‌تر شد.

بعد از اینکه شهردار پایتخت خبر از موافقت شهرداری با ساخت مسکن استیجاری داد، حالا اعلام کرده است برای ساخت خانه‌های با متراژ کوچک در پایتخت برنامه دارد.

محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیه پنجمین انتخابات شورایاری پایتخت با بیان اینکه در مسکن تصمیمات خوبی گرفته شده است، گفت: شهرداری‌های کلان‌شهرها و پیشگام آن‌ها آقای حناچی شهردار پایتخت در جلسه رئیس جمهوری با مسئولان بخش مسکن اعلام کرد که خانه‌های کوچک برای افراد به خصوص افرادی که تازه ازدواج کرده‌اند ایجاد می‌شود.

هر چند جزییات بیشتری از ساخت این واحدهای کوچک متراژ منتشر نشده اما ظاهرا شهرداری تهران قرار است در کنار وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار مسکن دست به کار شود.

وزیر راه و شهرسازی نیز هفته گذشته و بعد از جلسه مسکنی خود با رئیس جمهوری گفت: در قانون پیش بینی شده است که شهرداری‌ها بتوانند زمین‌های مناسب را برای ساخت واحدهای مسکونی کوچک در اختیار سازندگان و سرمایه‌گذاران بخش مسکن قرار دهند تا بازار حرفه‌ای اجاره داری در بازار مسکن کشور شکل گیرد، اما تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده است.

محمد اسلامی اعلام کرد که در جلسه با رئیس جمهوری، موضوع تخصیص زمین توسط شهرداری‌ها برای ساخت مسکن اجاره ای به وزارت کشور ابلاغ شد.

تلاش وزارت راه و شهرسازی تولید واحدهای اجاره‌ای و عرضه آن به بازار است که باعث تنظیم بازار برای حمایت از مستاجران شود.

از طرفی انبوه سازان و سرمایه‌گذاران بخش مسکن توقع دارند که شهرداری در فروش تراکم و صدور پروانه ساختمان نیز، انصاف را رعایت کند.

بهمن آرمان کارشناس مسائل اقتصادی در همین زمینه روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت:در هیچ جای دنیا هزینه‌های ساخت و ساز تا این اندازه بالا نیست.

وی افزود: موضوع همکاری شهرداری با وزارتخانه راه و شهرسازی در همه دوره‌ها مطرح بوده است اما مهم‌ترین کمک شهرداری در شرایط فعلی، کاهش هزینه‌های مربوط به صدور پروانه ساختمان و تراکم فروشی است.

گفته می‌شود متوسط هزینه ساخت و ساز آپارتمان و مسکن در چند سال اخیر افزایش داشته و ریسک ورود سرمایه‌گذاران را به این حوزه افزایش داده است.

به همین علت قیمت تمام شده آپارتمان و ملک نیز افزایش یافته تا مشاورین املاک و سازندگان مسکن از این ماجرا ابراز نگرانی کنند و باعث شده صف جاماندگان از خرید مسکن، هر روز طولانی‌تر شود.

برنامه اقدام ملی دولت برای تولید مسکن انبوه در دوسال آینده این مهم را دربردارد تا با اختصاص زمین به انبوه سازان، خانه‌های ارزان تولید و نهایتا وارد بازار شود.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن ،ساخت ،خانه ،اجاره 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman