نکات مهمی که در نمونه قرارداد ساختمانی باید در نظر گرفت!

نکات مهمی که در نمونه قرارداد ساختمانی باید در نظر گرفت!
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۹ | ۱۴۰۰/۰۷/۲۰

قرارداد پیمانکاری ساختمان بین ارکان یک پروژه ساختمانی یعنی کارفرما و پیمانکار منعقد می‌شود. این قرارداد یکی از متداول‌ترین قراردادها در میان صاحبان شرکت‌های پیمانکاری و ساختمانی و صاحبان املاک است و یکی از دلایل اهمیت آن، مشخص شدن تمامی مراحل پروژه از ابتدا تا انتهای کار است که باعث اطمینان و نظم بیشتر کارها می‌شود.

به گزارش اخبار ساختمان، سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان و روند ساخت و ساز غالبا از پروژه‌های طولانی است. این نوع پروژه‌ها دارای موارد مبهم و پیچیده فراوانی هستند به این صورت که نتیجه کار، گاهی در بهترین حالت و گاهی بدتر از آنچه پیش‌بینی شده است محقق می‌شود. بهترین راه‌حل برای مدیریت پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، استفاده از نمونه قرارداد پیمانکاری ساختمان است.

برخی از افراد به دلیل اعتمادی که به یکدیگر دارند به توافق شفاهی اکتفا می‌کنند، اما توجه داشته باشید که بسیاری از قراردادها مانند قراردادهای ساختمانی به دلیل وجود نکات فنی و تخصصی، اهمیت زیادی دارند و حتما باید از قراردادهای مکتوب استفاده شود و صرف اعتماد طرفین به یکدیگر کافی نیست. بنابراین دانلود نمونه قرارداد کامل و دقیق برای ایجاد یک توافق حقوقی مطمئن اهمیت زیادی دارد. ثبت‌یار نمونه قرارداد پیمانکاری را به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده است.

 



با قرارداد پیمانکاری ساختمان آشنا شوید

برای ساخت یک ساختمان، اقدامات متنوعی انجام می‌شود از جمله: تخریب،گودبرداری ساختمان، بتن‌ریزی، گچ‌کاری، اجرای اسکلت بتنی، اجرای تاسیسات برقی، لوله‌کشی آب و فاضلاب، نصب آسانسور، نقاشی ساختمان، کاشی‌کاری و سرامیک و ... . بنابراین برای انجام بهتر تمامی این اقدامات، به یک قرارداد پیمانکاری نیاز است.

قرارداد پیمانکاری ساختمان بین ارکان یک پروژه ساختمانی یعنی کارفرما و پیمانکار منعقد می‌شود. این قرارداد یکی از متداول‌ترین قراردادها در میان صاحبان شرکت‌های پیمانکاری و ساختمانی و صاحبان املاک است و یکی از دلایل اهمیت آن، مشخص شدن تمامی مراحل پروژه از ابتدا تا انتهای کار است که باعث اطمینان و نظم بیشتر کارها می‌شود.

 



در انتخاب نمونه قرارداد پیمانکاری ساختمان به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

قرارداد پیمانکاری ساختمان ‌مانند سایر انواع قراردادها برای اینکه معتبر و صحیح باشد باید علاوه بر ارکان اصلی و عمومی قرارداد، نکات فنی و تخصصی نیز در تنظیم آن مورد‌توجه قرار گیرد. مهم‌ترین نکات عمومی و تخصصی در تنظیم این نوع قرارداد به شرح زیر است:

۱- طرفین قرارداد: اولین مورد در انعقاد هر قراردادی، تعیین طرفین قرارداد است. بنابراین در نمونه قرارداد پیمانکاری ساختمان نیز باید مشخصات طرفین قرارداد اعم از پیمانکار و کارفرما (شخص حقیقی یا حقوقی) به طور دقیق مشخص شود.

۲- زمان‌بندی انجام کار: پروژه‌های ساختمانی به صورت پروژه‌ای و در چند مرحله انجام می‌شوند، بنابراین یکی از نکات مهم در قرارداد پیمانکاری، زمان‌بندی انجام کار است.

۳- هزینه‌های مربوط به اجرای قرارداد: طبق عرف، هزینه آب و برق مورد‌نیاز پیمانکار، بر عهده کارفرما است؛ ولی هزینه‌های مربوط به مجهز نمودن کارگاه برای اجرای پروژه، بر عهده پیمانکار است. بنابراین حتما باید در متن قرارداد در مورد هزینه‌های پروژه، تعیین تکلیف شود.

۴- فسخ قرارداد: اصل بر این است که قرارداد الزام‌آور است و طرفین فقط در موارد تصریح‌شده، حق برهم زدن قرارداد را دارند. به این صورت که طرفین این امکان را دارند که در‌ ضمن قرارداد برای خود، حق فسخ در نظر بگیرند. از جمله مواردی که می‌توان حق فسخ در نظر گرفت، تخلف طرفین در اجرای مفاد قرارداد است.

۵- تعهدات طرفین قرارداد: یکی از نکات مهمی که در همه قراردادها از جمله قرارداد پیمانکاری باید مشخص شود، مسئولیت‌ها و تعهدات طرفین است. بنابراین حتما باید در قرارداد پیمانکاری ماده‌ای برای درج حقوق و وظایف پیمانکار و کارفرما گنجانده شده باشد.

توجه داشته باشید که در قرارداد پیمانکاری ساختمان، پیمانکار، نماینده کارفرماست که برخی از وظایف او عبارت‌اند از:
⦁ پیش‌بردن پروژه ساخت و ساز
⦁ استخدام کارکنان
⦁ برنامه‌ریزی برای انجام مرحله به مرحله فعالیت‌های پروژه
⦁ تهیه نقشه‌های فنی و اجرایی
⦁ نظارت بر پیشرفت‌ها و تغییرات پروژه
⦁ رعایت قوانین و ضوابط مربوط به ساخت‌وساز
⦁ رعایت کلیه مقررات ایمنی و مسئولیت در برابر بروز حادثه
⦁ حفظ امنیت کارگاه و تهیه وسایل خدماتی و حفاظتی برای کارگران

۶- تامین تجهیزات لازم: یکی دیگر از نکاتی که باید در نمونه قرارداد پیمانکاری ساختمان مدنظر قرار گیرد، تامین تجهیزات است. تامین نیروی انسانی، تهیه کلیه ابزار کار، مصالح، ماشین آلات و تمام لوازم ضروری برای اجرای پروژه بر عهده پیمانکار است.

۷- تضمین انجام تعهدات و حسن انجام کار: در قرارداد پیمانکاری توصیه می‌شود که به‌منظور تضمین حسن انجام کار و اجرای تعهدات، برای عدم انجام تکالیف از سوی طرفین، ضمانت اجرایی در‌نظر گرفته شود.

۸- فورس ماژور (قوه قاهره): یکی دیگر از نکات مهم در تنظیم قرارداد، در نظر گرفتن ماده‌ای برای فورس ماژور یا قوه قاهره است. در این ماده از قرارداد باید شرایط غیرقابل پیش‌بینی که طرفین را از انجام تعهدات بازمی‌دارد درج شود.

 



انواع قرارداد پیمانکاری ساختمان

۱- قرارداد پیمانکاری درصدی (پیمان مدیریت یا مدیریت پیمان)

این نوع قرارداد از پرکاربردترین و رایج‌ترین قراردادهای پیمانکاری است. در این نوع قرارداد، صفر تا صد یک پروژه ساختمانی به شخص پیمانکار(حقیقی یا حقوقی) واگذار می‌شود و سود و زیان به تساوی بین طرفین تقسیم می‌شود. در این روش، پیمانکار، درصدی از هزینه کل(هزینه اجرا، تهیه مصالح و ...) را به عنوان دستمزد دریافت می‌کند. در قرارداد پیمانکاری درصدی، مدیریت هزینه‌ها با کارفرماست که باید هزینه مصالح، نیروی انسانی، ماشین‌آلات و … را پرداخت کند.

۲- قرارداد پیمانکاری بدون مصالح

در این نوع قرارداد، وظیفه تامین نیروی انسانی، ابزار کار، ماشین‌آلات و لوازم مورد‌نیاز برای اجرای پروژه بر عهده پیمانکار است و کارفرما صرفا باید مصالح مصرفی را تهیه کند.

۳- قرارداد پیمانکاری با مصالح

در این نوع قرارداد، پیمانکار، نماینده کارفرما محسوب می‌شود. بنابراین کلیه وظایف اعم از تهیه مصالح، ماشین‌آلات، استخدام پیمانکاران جزء، تهیه نقشه‌ها و … بر عهده پیمانکار است و کارفرما صرفا هزینه آب و برق را پرداخت می‌کند.

۴- قرارداد پیمانکاری امانی

این روش بیشتر در پروژه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. به موجب این نوع قرارداد، همه مسئولیت‌های پروژه از جمله تامین مصالح و ماشین‌آلات و مدیریت پروژه بر عهده کارفرماست.

۵- پیمانکاری ساختمان دستمزدی

در این نوع قرارداد، تهیه مصالح بر عهده کارفرما و اجرای پروژه و تهیه ابزار و ماشین‌آلات بر عهده پیمانکار است.

۶- پیمانکاری ساختمان مقطوع

در این نوع پیمانکاری، به دو شیوه عمل می‌شود:

⦁ پیمانکار در مقابل دریافت مبلغی، همه موضوع قرارداد را به اتمام می‌رساند.
⦁ پیمانکار در مقابل دریافت مبلغی معین برای هر واحد کار، موضوع قرارداد را انجام می‌دهد.

 



انتخاب یک نمونه قرارداد ساختمانی مطمئن

اگر تصمیم گرفته‌اید که از نمونه قرارداد پیمانکاری ساختمان استفاده کنید، حتما توجه داشته باشید که از یک نمونه قرارداد کامل و مطمئن استفاده کنید. ثبت‌یار به عنوان سامانه آنلاین خدمات حقوقی کسب و کارها، نمونه قرارداد پیمانکاری را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. نمونه قرارداد ثبت‌یار توسط وکلای مجرب تنظیم شده‌اند و می‌توانید با اطمینان کامل از آن‌ها برای انعقاد یک توافق مطمئن استفاده کنید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman