رییس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:

نهضت مسکن بازار را به تعادل می رساند

نهضت مسکن بازار را به تعادل می رساند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۰ | ۱۴۰۰/۰۹/۲۹

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک مسکن بیش از ۲۰ درصد از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن را تامین مالی می کند، گفت: طرح جهش تولید و تامین مسکن می تواند بازار را از نظر عرضه و تقاضا به تعادل برساند.
به گزارش اخبار ساختمان، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به طرح جهش تولید و تامین مسکن اظهار داشت: ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی یکی از ابداعات خوب مجلس و دولت است که خوشبختانه دولت سیزدهم نیز در این زمینه عزم راسخ دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به سرعت پیگیری امور مربوط به اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن توسط دولت از زمان آغاز به کار، به تحقق این وعده مهم دولت امیدواریم، اظهار داشت: فارغ از این طرح، هماهنگی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم بدون شک یکی از مهمترین اتفاقاتی است که رقم خورده و قطعا در سایه این تعامل مردم شاهد اتفاقات خوبی خواهند بود.

پورابراهیمی تاکید کرد: هر چند وزارت راه و شهرسازی مجری طرح جهش تولید و تامین مسکن است اما به نوعی این وزارتخانه باید در جایگاه فرمانده طرح ایفای نقش کند. آنچه که انتظار می رود تعامل دستگاه های مختلف اجرایی در حوزه های مختلف است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: به عنوان مثال دستگاه های خدمات رسان اجرایی، شهرداری ها، نهادهای تامین کننده مالی و همه نهادهایی که در قانون جهش تولید و تامین مسکن، وظایفی بر عهده آنها گذاشته است، باید پا به میدان بگذارند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون بانک ها مکلف شدند سالانه 20 درصد از تسهیلات خود را در جهت اجرای این قانون هدایت کنند، گفت: در این راستا نیز بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی و توسعه نقش محوری دارد. به تعبیری بانک مسکن الگوی شبکه بانکی در حوزه تامین مالی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین ادامه داد: خوشبختانه بانک مسکن قدم اول برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن را محکم برداشت و به گفته مدیرعامل بانک مسکن پرداخت تسهیلات این بانک برای مشتریان طرح جهش تولید و تامین مسکن اجرا شده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه بانک مسکن، سالانه وظیفه تامین ملی 210 هزار واحد مسکونی را بر عهده دارد گفت: بنابراین بانک مسکن بیش از 20 درصد از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن را تامین مالی می کند و این موضوع نشان دهنده نقش و جایگاه بانک مسکن است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: عزم دولت در اجرای سریع طرح نهضت ملی مسکن، آغاز شناسایی اراضی در شهرهای مختلف، ثبت نام از متقاضیان و آمادگی بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات در مدت چهار ماهه گذشته از عمر دولت سیزدهم نوید اخبار خوبی را در آینده می دهد.

وی در خصوص برخی انتقادات مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال گفت: عرضه و تقاضا هر بازاری را مدیریت یا دچار التهاب می کند، بنابراین منتقدان هم باید بدانند که یکی از مشکلات بازار مسکن در حال حاضر عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه ساخت چهار میلیون واحد مسکونی قطعا می تواند بخشی از تقاضای انباشت از سال های گذشته را پاسخ دهد، گفت: بنابراین به هیچ عنوان نمی توان این اقدام دولت و مجلس را زیر سوال برد، بلکه می تواند بازار را از نظر عرضه و تقاضا به تعادل برساند.

پورابراهیمی افزود: البته باید در کنار مدیریت عرضه و تقاضا و افزایش تولید، سیاست های مکمل بازار نیز از جمله اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی نیز به کار گرفته شود که دولت نیز این موضوع را در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی کرده است. بنابراین امیدواریم مجموعه این سیاست ها بتواند بازار مسکن را به تدریج مدیریت کند.

هیبنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman