جمعیت حاشیه نشین در کشور چقدر است؟

جمعیت حاشیه نشین در کشور چقدر است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۱ | ۱۴۰۰/۱۱/۲۷

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: امروز ۲۰ میلیون نفر در کشور حاشیه نشین شدند و تقریبا یک چهارم جمعیت ایران در حاشیه زندگی می‌کند که این میزان به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط بخشی نگری بوده است.

به گزارش اخبار ساختمان، مجتبی یوسفی درباره افزایش ۵۰ درصدی نرخ تورم نقطه‌ای اجاره بها اظهار داشت: مسکن یک مولفه مهم در سبد خانوار محسوب می‌شود و قطعا در معیشت خانوار تاثیرگذار است و بسیاری از کشور‌ها با روش‌هایی توانسته‌اند بازار اجاره بها را کنترل کنند.

 

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که مولفه‌های اقتصادی بر تمام بازار‌ها از جمله بازار مسکن و اجاره به طور مستقیم اثر می‌گذارد و در کشوری که با تورم ۵۰ درصدی مواجه بوده بدیهی است که بازار مسکن هم متاثر از این نرخ تورم دچار تلاطم شود.

 

عضو کمیسیون عمران افزود: وقتی اقتصاد مولد تضعیف می شود و و با افزایش نرخ تورم، قیمت انواع کالا و خدمات و همچنین در یک مدت زمان کوتاهی افزایش قابل توجیه پیدا می‌کند، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دارایی خود را وارد بخش مسکن می‌کنند تا سرمایه آن ها متاثر از نرخ تورم از بین نرود. از این رو قطعا ثبات و بی‌ثباتی اقتصاد در بازار اجاره و مسکن به شدت تاثیرگذار است و به همین دلیل با افزایش قابل توجه اجاره بها در طول بازه زمانی کوتاه مواجه شده‌ایم.

 

اثرگذاری عرضه و تقاضا بر روی بازار اجاره

 

یوسفی با اشاره به اثرگذاری عرضه و تقاضا بر روی بازار اجاره اظهار داشت: عامل مهم دیگری که بر بازار اجاره اثر می‌گذارد عرضه و تقاضا است. در تمام کشور‌ها بخشی از جمعیت مستاجر هستند، اما این گونه نیست که در مدت زمان کوتاهی نرخ اجاره بها تا این حد افزایش پیدا کند چرا که بین عرضه و تقاضا تعادل و توازن وجود دارد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جمعیت مستاجران ایران گفت: در حالی که طبق آمار سرشماری سال ۹۵ شش و نیم میلیون خانوار مستاجر داریم سالیانه ۸۰۰ هزار ازدواج جدید صورت می‌گیرد یعنی پی در پی در جمعیت مستاجران کشورمان اضافه می‌شود، این در حالی است که در هشت سال گذشته دولت با افتخار اعلام کرد هیچ مسکنی نساخته است البته در یک سال آخر دولت دوازدهم اقداماتی در حوزه مسکن ملی انجام شد، اما همچنان در بخش مسکن با عقب‌ماندگی‌هایی مواجه بودیم.

 

یوسفی تاکید کرد: امروز جمعیت جوان در کشورمان بالا است و این جمعیت نیاز به مسکن دارند، اما عرضه از تقاضا بسیار فاصله گرفته است و ما با کاهش شدید عرضه مواجه هستیم. در تمام این سال‌ها میزان تولید مسکن بسیار کاهش یافته؛ به طوری که از آمار ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در دهه ۸۰ به کمتر از ۲۰۰ هزار واحد شهری و روستایی رسیده‌ایم.

 

قوانین کنترلی در بازار مسکن به مرحله اجرا نمی رسد

 

وی با بیان اینکه قوانین کنترلی که در مجلس تصویب شد هم به اجرا نرسید که یکی از مهمترین آن‌ها بحث مالیات بر خانه های خالی بود، اظهار داشت: بار‌ها تاکید کرده‌ایم که اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای درآمدزایی دولت نیست بلکه جریمه سوداگران حوزه مسکن است.

 

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست از مردم مالیات بر خانه های خالی بگیریم گفت: بار‌ها گفته‌ایم که هر کسی که یک واحد در یک شهر و واحد خالی در شهر دیگر داشته باشد مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نخواهد شد از سوی دیگر شهر‌های زیر صد هزار نفر معاف از مالیات بر خانه‌های خالی هستند، همچنین به دنبال اخذ مالیات از انبوه‌سازان هم نیستیم و امروز تقریبا مالیات انبوه‌سازان نزدیک به صفر است و این مالیات بر خانه های خالی تنها مشمول کسانی می‌شود که واحد‌های خود را وارد زنجیره مصرف نمی‌کنند.

 

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه اقداماتی از جمله وضع مالیات بر خانه‌های خالی راهکار‌های کوتاه مدت کنترل بازار اجاره هستند و ساخت مسکن می‌تواند باعث افزایش عرضه شود.

 

یوسفی تاکید کرد: هر چند قیمت مسکن هنوز کاهش پیدا نکرده است، اما رشد تورم شیب نزولی پیدا کرده و مانند گذشته با شیب تند نرخ تورم مواجه نیستیم.

 

چرا پدیده حاشیه نشینی در حال افزایش است؟

 

وی با اشاره به افزایش حاشیه نشینی ناشی از اتخاذ سیاست‌های غلط اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های نادرست در حوزه مسکن گفت: امروز ۲۰ میلیون نفر در کشور حاشیه نشین شدند و تقریبا یک چهارم جمعیت ایران در حاشیه زندگی می‌کند که این میزان حاشیه نشینی به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط بخشی نگری بوده است. اگر نگاه متوازن در توزیع اعتبارات وجود داشت امروز جمعیت حاشیه نشین به ۲۰ میلیون نفر نمی رسید.

 

وی با اشاره به نظارت‌ها برای اجرای بخشنامه ها برای رعایت سقف اجاره بها در کلانشهر‌ها گفت: در شرایطی که ما با این مولفه های اقتصادی و رشد نرخ تورم مواجه هستیم و قوانین مالیاتی به اجرا نمی رسد می‌د‌انیم که بخشنامه‌هایی ماننند رعایت سقف اجاره بها شعار است و کسی به آن توجه نکرده و خودمان می دانیم این بخشنامه ها هیچ تاثیری در بازار اجاره نداشتند.

 

بیشتر بخوانید:

حاشیه نشینی شهرها باید ساماندهی شود

حاشیه نشینی در تهران به اتمام می رسد؟

 

دیدارنیوز

سوالات متداول
  • تعریف بانک جهانی از حاشیه نشینی چیست؟
    بانک جهانی حاشیه نشینی را این گونه تعریف کرده است: بخش هایی از شهر که مورد غفلت واقع شده و کیفیت و شرایط زندگی در آن به شدت پایین است.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman