پرداخت تسهیلات خودمالکی ساخت مسکن به کجا رسید؟

پرداخت تسهیلات خودمالکی ساخت مسکن به کجا رسید؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۱ | ۱۴۰۰/۱۲/۱۸

تسهیلات خودمالکی در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان ها ۳۵۰ میلیون تومان، شهرهای کوچک ۳۰۰ میلیون تومان و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است.

به گزارش اخبار ساختمان، بازار مسکن به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصادی، این روزها چشم انتظار اجرای طرح های مختلفی است که از سوی دولت مطرح شده است؛ یکی از طرح ها برای رونق ساخت و ساز، ارائه تسهیلات ویژه برای ساخت مسکن در قالب وام خودمالکی به دارندگان زمین برای ساخت واحدهای مسکونی است.

 

دوم دی ماه شرایطی فراهم شد تا متقاضیان با ثبت نام در "سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن" اقدام به ثبت نام کنند. افراد با بارگذاری مدارک زمین و انتخاب بانک عامل ثبت نام خود را تکمیل و منتظر دریافت پیامک تاییدیه از سوی وزارت راه و شهرسازی هستند.

 

به گزارش تحلیل بازار، ۸۸ هزار متقاضی برای دریافت تسهیلات خود مالکی مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد، بسیاری از آنها هنوز بلاتکلیف هستند و تسهیلات دریافت نکرده اند.

 

چرا پرداخت تسهیلات خودمالکی به تاخیر افتاده است؟

 

پس از گذشت 2 ماه، هنوز متقاضیان پیامکی برای معرفی به بانک دریافت نکردند که در این زمینه خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران می گوید: یکی از دلایل ارسال نشدن کد رهگیری، کامل نبودن مدارک بارگذاری شده متقاضیان است.

 

وی می افزاید: متقاضیانی که هنوز پرونده آنها در حال بررسی است به ادارات راه و شهرسازی استان مراجعه کنند تا مشکل مشخص و برطرف شود.

 

با توجه به اینکه بارها از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود که بعد از ثبت نام تا یک هفته متقاضیان به بانک معرفی می شوند، اما همچنان بسیاری از متقاضیان منتظر معرفی به بانک هستند.

 

بانک ها از پرداخت وام خودمالکی سر باز می زنند

 

محمود محمودزاده با بیان اینکه بسیاری از بانک ها از پرداخت این تسهیلات سر باز می زنند می گوید: بانک مسکن به تعهدات خود در رابطه با پرداخت تسهیلات خود مالکی نهضت مسکن عمل کرده است، اما بخشنامه پرداخت تسهیلات خود مالکی به برخی از بانک ها ابلاغ نشده و این بانک ها از پرداخت تسهیلات سر باز می زنند.

 

وی در ادامه می گوید: متقاضیانی که هنوز از طرف بانک پیامکی دریافت نکرده اند با مراجعه به بانک منتخب خود پیگیری وضعیت داشته باشند و یا اینکه بانک خود را در سامانه به بانکی که تسهیلات ارائه می دهد تغییر دهند.

 

محمودزاده می افزاید: بر اساس سقف تعیین شده که تهران ۴۵۰ میلیون تومان، مراکز استان های بیش از یک میلیون نفر جمعیت، ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است، متقاضیان می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

 

وی می گوید: همچنین متقاضیان در روستاها تا ۲۵۰ میلیون تومان امکان استفاده از وام خودمالکی را دارند.

 

محمودزاده در پایان می افزاید: جزییات پرداخت تسهیلات خودمالکی مسکن در چهار مرحله بدین شرح است که در مرحله پی‌کنی و فوندانسیون ۱۰ درصد، مرحله اسکلت و سقف ۴۰ درصد، سفت کاری ۲۵ درصد و مرحله نازک کاری نیز ۲۵ درصد تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود.

 

برای دریافت وام خودمالکی نیازی به خرید اوراق نیست

 

بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی، تسهیلاتی که در قالب نهضت ملی مسکن به خودمالکان پرداخت می شود نیازی به خرید اوراق یا سپرده گذاری ندارد. مطابق با دستورالعمل پرداخت تسهیلات ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، این تسهیلات در چهار مرحله و توسط بانک عامل به خودمالکان پرداخت می شود.

 

این تسهیلات متناسب با پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی به مالکان سازنده پرداخت می شود و شامل تمام شهرهای کشور می شود.

 

آن طور که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است برای ثبت نام خودمالکان هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه شهرهای کشور و همه روستاها برای این دسته از متقاضیان باز است. هرکسی با هر تعدادی که در مجوزش درج شده امکان ثبت‌نام و اخذ تسهیلات خودمالکی را دارد.

 

این گروه از افراد که قصد ساخت مسکن شخصی ساز دارند می توانند مانند سازندگان حرفه ای مسکن با ثبت نام در سامانه نهضت ملی و ارائه درخواست برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

 

تجربه موفق تسهیلات خودمالکی در پروژه مسکن مهر

 

به گزارش فارس، سازوکار خودمالکی برای تولید انبوه مسکن یکی از موفق ترین مدل های تجربه شده در کشور به حساب می آید و مردم استقبال خوبی از سازوکار تسهیلات خودمالکی داشته اند، در این شیوه ساخت مسکن استفاده از اراضی بایر غیردولتی و خانه های کلنگی موجود در شهرها مورد تاکید نهاد سیاست گذار قرار می گیرد.

 

بسیاری از کارشناسان مسکن اعتقاد دارند، اکثریت واحدهای مسکن خود مالک در کوتاه ترین زمان ممکن ساخته شده و به دست متقاضیان نهایی رسید.

 

بر اساس دستورالعمل دولت دهم پیرامون مسکن مهر، در شیوه خودمالکی ساخت مسکن صاحبان املاک موجود در بافت فرسوده و اراضی بایر بدون توجه به اینکه فرم ج سبز یا قرمز دارند (به این معنا که از تسهیلات دولتی ساخت مسکن استفاده کرده‌اند یا خیر) می توانند با سهیم کردن افراد دارای فرم ج سبز یعنی آن دسته از افراد فاقد مسکنی که تاکنون از تسهیلات دولتی نظیر وام یا دریافت زمین و مسکن از سمت دولت منتفع نشدند، به تعداد هر فرم ج سبز از تسهیلات طرح مسکن استفاده کرده و واحد مسکونی را بنا کنند.

 

پس اتمام فرآیند ساخت، واحدهای مسکونی مذکور به دست متقاضیان واجد شرایط سهیم شده رسیده و فرد سازنده نیز می توانند به اندازه یک واحد مسکونی از ملک ساخته شده را برای خود بردارد. پس از آن نیز فرد دارای زمین که تسهیلات دریافت کرده است، این تسهیلات را به متقاضی واجد شرایط یعنی مصرف کننده نهایی انتقال می دهد.

سوالات متداول
  • سقف تسهیلات خودمالکی چقدر است؟
    سقف تسهیلات خودمالکی در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان ها ۳۵۰ میلیون تومان، شهرهای کوچک ۳۰۰ میلیون تومان و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است.
  • نحوه پرداخت تسهیلات خودمالکی چگونه است؟
    پرداخت تسهیلات به شکل مرحله ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی بدین نحو است که در مرحله آماده سازی زمین و پی کنی ۱۰ درصد کل تسهیلات، در مرحله اسکلت و سقف ۴۰ درصد، در مرحله سفت کاری ۲۵ درصد و در مرحله نازک کاری نیز ۲۵ درصد کل تسهیلات به سازندگان پرداخت می‌شود.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman