معرفی انواع آسانسور و کاربردهای آنها

معرفی انواع آسانسور و کاربردهای آنها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۸ | ۱۴۰۱/۱۱/۰۹

آسانسور یا بالابر وسیله ای برای انتقال از طبقه ای به طبقه دیگر در ساختمان های مختلف است و در واقع اتاقک متحرکی است که می توان توسط آن به طبقات بالا یا پایین جا به جا شد.

به گزارش اخبار ساختمان، آسانسورها از جمله سازه‌ هایی هستند که روند کار و زندگی را ساده ‌تر کرده‌ اند. انواع آسانسورها و بالابرها در زندگی روزمره ما به کار می‌ آیند و می‌ توانیم از آنها برای راحتی بیشتر استفاده کنیم. در ادامه به بررسی و معرفی انواع آسانسور و بالابر می‌ پردازیم.

 

انواع آسانسور

 

آسانسورها شاید در یک نگاه کلی همه شبیه به هم باشند اما در ساختار داخلی با یکدیگر متفاوت هستند. انواع مختلف آسانسور به شرح زیر است:

 

*  آسانسورهای کششی

*  آسانسور هیدرولیک

*  آسانسور پنوماتیک

*  آسانسور مغناطیسی

 

آسانسور کششی

 

از انواع آسانسور، آسانسور کششی است. این آسانسورها بر اساس ماشین آت‌وود کار می کنند. این نوع آسانسور متشکل است از دو وزنه‌ بر دو سر یک نخ که از روی یک قرقره عبور می کند. در آسانسورهای کششی نیز بر یک سر سیم بکسل، کابین آسانسور و بر سر دیگر، کادر وزنه و سیم بکسل از روی فلکه موتور عبور می کند.

 

در آسانسور کششی، از موتور آسانسور، برای بالا و پایین بردن کابین آسانسور و از کادر وزنه، برای کاهش فشار وارد بر موتور استفاده می شود. در ماشین آت‌وود همواره وزن وزنه‌ها ثابت و برابر هستند؛ به همین خاطر با وارد کردن نیروی بسیار کمی به هر طرف، سیستم جابه‌جا می شود.

 

اما در این نوع از آسانسورها وزن کابین آسانسور همواره در حال تغییر است و اگر کادر وزنه هم وزن ظرفیت کابین آسانسور باشد برای بالا و پایین بردن کابین در زمان خالی بودن فشار بسیار زیادی به موتور وارد می شود، به همین خاطر وزن وزنه همواره نصف ظرفیت کابین است این امر باعث می شود که در زمان خالی و پر بودن کابین نصب نیروی مورد نیاز در حالت قبل به موتور وارد شود. به همین خاطر، در این نوع آسانسور به موتوری با قدرت حالت قبل نیاز خواهیم داشت و این امر باعث بهینه سازی در مصرف انرژی خواهد شد.

 

در این نوع آسانسورها کادر وزنه در اطراف و درون چاه آسانسور قرار دارد و موتور آسانسور و فلکه موتور در فضایی به نام موتورخانه و بالای چاه آسانسور قرار می‌گیرد.

 

نصب آسانسورهای کششی معمولاً در مراحل پایانی ساخت ساختمان انجام می شود و نیاز به داشتن فضایی برای چاه آسانسور و موتورخانه دارد. نصب این گونه آسانسورها در حدود یک ماه زمان می برد.

 

آسانسورهای کششی را در سه نوع تولید می‌ کنند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

آسانسور گیربکس دار کششی

 

در این نوع آسانسور یک گیربکس است که به موتور وصل شده است. فعالیت گیربکس موجب حرکت چرخ و در نتیجه آن بالا و پایین رفتن طناب فولادی می شود.

 

آسانسور بدون گیربکس کششی

 

همان طور که از نام این آسانسور مشخص است؛ این آسانسور گیربکس نداشته ( آسانسورهای MRL) و به طور مستقیم به موتور وصل است. این نوع آسانسور بهبود یافته و نوع گیربکس دار است.

 

آسانسور فاقد موتورخانه کششی

 

آسانسورهایی که فاقد موتورخانه هستند، همگی از نوع کششی هستند. در این نوع، اتاقک مخصوص موتور وجود نداشته و موتور بر روی اتاقک یا کابین متصل می‌ شود.

 

انواع آسانسور

 

مزیت ها و ویژگی های آسانسورهای کششی

 

-  آسانسورهای کششی در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیکی از سرعت بالایی برخوردارند.

-  این آسانسورها در ارتفاعات بلند قابل استفاده هستند.

-  این آسانسورها حرکتی نرم و روان دارند.

 

آسانسورهای هیدرولیکی

 

آسانسور هیدرولیک یکی از انواع آسانسور است. در گذشته آسانسورهای هیدرولیک بر اساس قانون پاسکال کار می کردند؛ به گونه ای که ظرفی پر از روغن که در سمتی سطح مقطع کوچک و در سمت دیگر سطح مقطع بزرگتری داشت و با فشار آوردن به یک سمت، سمت دیگر دستگاه در جهت عمودی جابه‌جا می شد.

 

اما آسانسورهای امروزی متشکل است از موتور الکتریکی پمپ فشار روغن و جک هیدرولیک که همه این وسایل در چاهک آسانسور و در زیر کابین قرار می گیرد.

 

در آسانسورهای هیدرولیکی همان طور که از نامشان پیداست، از یک جک هیدرولیکی که در زیر کابین قرار می گیرد و با فشار روغن برای بالا و پایین رفتن استفاده می شود. به همین دلیل دیگر نیازی به اتاقک آسانسور در پشت بام نیست. همچنین با استفاده از این آسانسورها می توان دسترسی به پشت بام با آسانسور را فراهم کرد که در آسانسورهای سنتی مقدور نیست.

 

حرکت آسانسور هیدرولیک بسیار نرم و همراه با ایمنی است. همچنین انتخاب تجهیزات مناسب توسط شرکت سازنده باعث حرکت بهتر و توقف نرم تر این آسانسورها می شود.

 

آسانسورهای هیدرولیکی قابلیت حمل بار تا ۶۰ تن را دارا هستند.

 

آسانسور هیدرولیکی ساختار مکانیکی منسجمی دارد و برای آسانسورهای دکوراتیو به همراه کابین های شیشه ای مناسب ترین گزینه هستند. به علاوه طراحی آسانسورهایی با سه درب در سیستم آسانسور هیدرولیکی میسر است.

 

براساس نیاز مشتریان، سرعت این آسانسورها تا یک متر بر ثانیه قابل دستیابی است. همچنین امکان حرکت تا هفت طبقه توسط آسانسور هیدرولیکی وجود دارد.

 

آسانسور هیدرولیکی دارای امتیازاتی مثل هزینه نگهداری کم، انعطاف پذیری بالا، نصب آسان و مقرون به صرفه هستند.

 

موارد استفاده از انواع آسانسور هیدرولیکی

 

-  قابل نصب در مکان های با چاله آسانسور کم عمق

-  بدون نیاز به موتور خانه در بالای چاهک آسانسور

-  امکان نصب در مکان هایی که چاه و چاله آسانسور پیش بینی نشده است

-  امکان نصب در ساختمان های قدیمی هنگام بازسازی

-  دارای قابلیت حمل مسافر، حمل بار و خودرو و کاربرد بیمارستانی

 

آسانسورهای پنوماتیک

 

این نوع از آسانسورها بیشتر در خانه های دوبلکس استفاده می شود و نهایتاً برای چهار طبقه مناسب است. در آسانسورهای پنوماتیک نیازی به ایجاد چاه آسانسور و اتاق موتورخانه نیست.

 

از برق تکفاز برای این نوع آسانسور استفاده می شود که خطر برق گرفتگی را کاهش می دهد. برای جابه‌جایی افراد محدودیت وزن دارد و بیشترین وزنی که تحمل می کند 240 کیلوگرم است.

 

در آسانسورهای پنوماتیک از سیستم وکیوم هوا استفاده می شود به این صورت که محفظه استوانه آسانسور به صورت وکیوم است و اجازه عبور هوا از هیچ جایی به جز محفظه بالای آسانسور به آن داده نمی شود.

 

موتور آسانسور، هوا را از طریق محفظه بالای آسنسور خارج می کند و خلاء ایجاد می شود، همین امر موجب حرکت آسانسور به بالا می شود.

 

برای حرکت آسانسور به سمت پایین محفظه بالای کابین باز می‌شود و هوا وارد بالای کابین می‌شود و درنتیجه کابین آسانسور پایین می آید.

 

آسانسورهای مغناطیسی

 

آسانسور مغناطیسی یکی دیگر از انواع آسانسو است. که مکانیزم حرکت شان به صورت مغناطیسی است. ریل ها و تجهیزات به دیواره چاه آسانسور با مغناطیس دائم وصل هستند و به عنوان استاتور موتور عمل می کنند. کابین آسانسور نیز به عنوان روتور عمل می کند.

 

اتصال جریان برق به استاتور یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند. میدان مغناطیسی در بخش های قطع و اتصال جریان برق به کمک سیم پیچ های استاتور، سیم پیچ های روتور، باردار می شوند، از این رو کابین آسانسور به حرکت در می آید. آسانسورهای مغناطیسی در مقایسه با آسانسورها معمولی از لحاظ ایمنی در سطح بالایی هستند و گران تر هستند.

 

آسانسور

 

معرفی تکنولوژی های جدید در صنعت آسانسور

 

آسانسورهای اینترنتی

 

یک نوع از آسانسورهای پیشرفته، آسانسورهای اینترنتی هستند. در حقیقت آسانسورهای اینترنتی اطلاعاتی را درباره کارکرد و همه عواملی که ممکن است باعث خرابی یا ساییدگی اجزاء آسانسور شود را کسب می کند. سپس این اطلاعات را پردازش، تجزیه و تحلیل کرده و زمان نگه داری آسانسور را پیش گویی می کند.

 

در واقع این پیش گویی ها از خرابی های احتمالی که ممکن است برای آسانسور اتفاق افتد، جلوگیری می کند. بنابراین شرکت های سازنده آسانسور های اینترنتی با صرفه جویی در هزینه و زمان، می توانند به برطرف کردن مشکلات آسانسورها اقدام کنند.

 

آسانسورهای دو قلو

 

نوع دیگری از آسانسورها، آسانسورهای دو قلو هستند. استفاده از آسانسورهای دو قلو در اروپا و آمریکا به صورت زیادی رواج پیدا کرده است. در حقیقت، این نوع آسانسورها، دو آسانسور معمولی هستند که در یک شفت مشترک قرار داشته و به صورت مستقل از یکدیگر کار می کنند. بین این دو آسانسور، قطعات و تجهیزاتی قرار دارد که از ضربه به یکدیگر جلوگیری کرده و فاصله بین آن ها را نیز تنظیم می کند.

 

هم چنین از آن جایی که آسانسورهای دو قلو در یک شفت مشترک کار می کنند، بنابراین در مواقعی می توان سرعت کابین ها را با استفاده از تجهیزات جانبی و موتورهای کوچک کاهش داد که این امر باعث صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد.

 

آسانسورهای هوشمند

 

بعضی از آسانسورها نیز مانند تلویزیون ها و گوشی های هوشمند، مجهز به تکنولوژی جدید و پیشرفته ای شده اند.

 

طرز کار آسانسورهای هوشمند به این صورت است که فرد دکمه ای را فشار می دهد تا مقصد مورد نظر خود را انتخاب نماید. سپس در این حالت، نمایشگری روشن شده و فرد را راهنمایی می کند که از کدام آسانسور استفاده کند تا او را به سریع ترین حالت ممکن به مقصد مورد نظر خود برساند. این نوع آسانسورها بیشتر در مکان های شلوغ کاربرد دارند. هم چنین این نوع آسانسورها قابلیت آن را دارند که در ساعت های مختلف به حالت های مختلفی تنظیم شوند.

 

آسانسورهای سبز

 

نوع دیگری از آسانسورها که با استفاده از تکنولوژی های جدید و پیشرفته ای ساخته شده اند، آسانسورهای سبز هستند. آسانسورهای سبز به منظور ذخیره انرژی ساخته می شوند به همین دلیل به این آسانسورها، آسانسورهای دوستدار محیط زیست نیز گفته می شود.

 

این نوع آسانسور دارای چرخ دنده ای است که به گونه ای طراحی شده که می تواند حدود هشتاد درصد انرژی کم تری را در مقایسه با بالابرهای هیدرولیکی مصرف کند.

 

هم چنین آسانسورهای سبز دارای سیستم های درایو هستند که در بهبود انرژی نیز کمک زیادی می کنند. این نوع آسانسورها سیستم های کامپیوتری دارند که باعث کاهش سفرهای نور پردازی شده می شود. داخل این آسانسورهای پیشرفته، سنسورهایی وجود دارد که اگر استفاده نشوند، به خواب می روند. یعنی زمانی که از آسانسور استفاده نمی شود، چراغ ها، ویدیو، موسیقی و هم چنین تهویه درون آسانسور نیز خاموش خواهند شد.

سوالات متداول
  • ویژگی های آسانسور پنوماتیک چیست؟
    آسانسور پنوماتیک برای خانه های 2 تا 4 طبقه ای مناسب است و بیش از 240 کیلوگرم را نمی تواند حمل کتد. این نوع آسانسور از سیستم وکیوم هوا برای جابه‌جایی استفاده می کند.
  • مزایای نصب آسانسور هیدرولیکی چیست؟
    کابین فضای کمتری اشغال می کند. مصرف انرژی این آسانسور بسیار کم است. ضریب ایمنی این آسانسور بالا است. آسانسور هیدرولیکی دارای توان و نیروی بالا برنده قوی و راندمان مكانیكی عالی با هزینه کم است.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman