اسکیمر استخر چیست؟

اسکیمر استخر چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۷ | ۱۴۰۲/۱۱/۰۸

اسکیمر استخر یکی از بخش های مهم مکانیسم گردش آب استخر محسوب می شود؛ باکس یا محفظه اسکیمر یـک سطل پلاستیکی پیش ساخته است و در مرحله بتن ریزی، روی دیوار استخر تعبیه می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، برای جمع آوری و خارج کردن اجسام کوچک شناور روی آب، حشرات مُرده، ذرات چربی نظیر روغن و کرم ضد آفتاب و در مجموع زباله یا هر جسم شناور دیگری از داخل آب راهکارهایی وجود دارد. به طور کلی در استخرها، هر جسم و شیئی که به لحاظ جرم آن، قادر به رسیدن به کف استخر نباشد با استفاده از اسکیمر از آب گرفته می شود.

 

اگر می خواهید بدانید اسکیمر استخر چیست و چه نقشی در سالم نگه داشتن آب استخر ایفا می کند با ما همراه باشید تا در ادامه این نوشتار شما ر ا با اسکیمر که یکی از تجهیزات استخر برای سالم و تمیز نگه داشتن آب است آشنا کنیم.

 

اسکیمر استخر چیست؟

 

اسکیمر استخر یکی از انواع سیستم های تصفیه آب استخر است و در واقع فیلترهایی هستند که زباله های شناور را قبل از فرو رفتن در کف استخر می گیرند. هر استخر شنا دارای تجهیزاتی ضروری برای سیستم نظافت است که با هم کار می کنند تا نظافت مناسب را ارائه دهند. یکی از این مواردSkimmerنام دارد که این وسیله نقش کلیدی در تمیز نگه داشتن سطح آب استخر از زباله هایی مانند برگ، حشرات و گرد و غبار  است. اسکیمر یا کفگیر استخر از تجهیزاتی است که آب قبل از رسیدن به پمپ و فیلتر استخر به آن می رسد و اولین خط دفاعی برای حذف زباله از استخر است.

 

اکثر اسکیمرها در استخرهای داخل زمین در قسمت های بالایی آن تعبیه شده اند، جایی که مکش زباله ها را می کشد و آنها را به دام می اندازد. دسترسی به اکثر اسکیمرهای استخر از طریق قسمت عرشه استخر از طریق درب تله یا دریچه امکان پذیر است. اسکیمر همچنین در یک مکان مناسب برای اتصال یک خط مکش از استخر قرار دارد.

 

اسکیمر استخر چیست؟

 

کاربرد اسکیمر در استخر چیست؟

 

برگ ها، حشرات، مو، کِرِم ها و لوسیون ها وارد آب استخر شده و به صورت شناور باقی می مانند. این مواد می توانند بستر لازم برای رشد و نمو انواع جلبک ها و قارچ ها را فراهم ‌کنند همچنین آنها با ورود به سیستم لوله کشی تصفیه آب موجب افزایش کارکرد پمپ و فیلتر تصفیه خواهند شد و در بلند مدت باعث آسیب جدی به این دستگاه ها می شوند.

 

اسکیمر در دیواره های استخر نصب شده و با مکش، ذرات شناور، روغن ها و کِرِم های سطح آب را جمع آوری کرده و به این ترتیب آب استخر را تمیز می کند.

 

روش کار اسکیمر چگونه است؟

 

مکان قرارگیری اسکیر، بخش فوقانی دیوار استخر و جکوزی است. در اکثر استخرها، اسکیمر معمولا در داخل چاله ای که به کاسه استخر راه دارد و در معرض دید نیست قرار می گیرد. البته در استخرهای بالاتر از سطح زمین، استخرهای قابل حمل و جکوزی ها، اسکیمر معمولا به صورت یک واحد مجزا و قابل حمل ساخته شده و در لبه استخر قرار می گیرد. در بعضی از جکوزی های قابل حمل نیز اسکیمر مجهز به یک فیلتر فشنگی است.

 

آب هدایت شده به داخل اسکیمر، از طریق لوله کشی وارد سیستم تصفیه و سیرکولاسیون استخر می شود. سپس با انجام فرآیند گندزدایی و تصفیه به استخر باز می گردد. در برخی موارد، آب هدایت شده به اسکمیر، جهت دور ریز به فاضلات منتقل می شود.

 

امروزه در بسیاری از استخرها از اسکیمرها استفاده می شود. البته به طور ایده آل، اسکیمرها برای استخرهای خصوصی و کوچک که بار آنها کم است توصیه می شود.

 

انواع اسکیمر استخر

 

امروزه اکثر اسکیمرها از جنس پلیمر و به صورت یکپارچه ساخته می شوند. البته در استخرهای قدیمی از اسکیمرهای بتنی متصل به سازه استخر استفاده می شد. استفاده از اسکیمر در استخر موجب کاهش بار فیلترها و بهبود عملکرد کلی سیستم می شود. نقطه مشترک در تمامی موارد آن است که دسترسی به داخل اسکیمر از طریق درپوشی که در قسمت فوقانی آن تعبیه شده صورت می گیرد.

 

-  اسکیمر دیواری

 

این اسکیمرها معمولاً مستطیل شکل بوده و در اطراف استخر، در سمت بالای دیواره ها قرار می گیرند. سطح آب معمولاً در حدود نصف اسکیمر قرار می گیرد.

 

اسکیمر دیواری اکثراً از پلاستیک سفید ساخته شده اند، و بعضی از آنها دارای درب به نام وایر در قسمت جلویی هستند که با توجه به سطح آب و حرکت آن باز و بسته می شود. هنگامی که پمپ را خاموش می کنید، درب آن بسته می شود و در نتیجه بقایای جمع آوری شده در سبد اسکیمر به درون استخر برنمی گردند.

 

-  اسکیمر شناور

 

این نوع اسکیمر یا با یک بازوی پلاستیکی در کنار استخر نصب شده اند، یا مدلهای شناور هستند که به تخلیه استخر وصل می شوند و سپس به طور آزادانه در آب شناور می شوند.

 

ممکن است در دیواره استخر شما از قبل محلی برای نصب اسکیمر استخر تدارک دیده نشده باشد. با این حال می توانید یکی از دو نوع دیگر را در نظر بگیرید و دیگر نیازی نیست که کل آستر و کاشی استخر خود را بشکافید.

 

اسکیمر استخر

 

اسکیمر از چه اجزایی تشکیل شده است؟

 

اسکیمرها برای تمیز کردن سطح آب از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. اجزای اسکیمر اسخر شامل موارد زیر است:

 

درب: درب اسکیمر مانع مکش قطعات بزرگ شناور به داخل سبد می شود.

فلت: فلت، روی دهانه ورودی اسکیمر قرار می گیرد و با آغاز مکش باز و پس از آن مجدد بسته خواهد شد. فلت از این طریق مانع ورود مجدد ذرات داخل سبد، به استخر می شود.

سبد: ذرات معلق پس از مکش به داخل سبد رانده می شوند.

اکولایزر: در صورت پایین آمدن آب از دهانه ورودی اسکیمر، اکولایزر مانع مکیدن هوا توسط اسکیمر می شود.

 

نصب اسکیمر در انواع استخر

 

اسکیمر استخر نقش بسیار مهمی در تمیز نگه داشتن استخر و محافظت از تجهیزات استخر دارد. پس در هر نوع استخری باید از اسکیمر مناسب استفاده شود و نحوه نصب اسکیمر در هر نوع استخری متفاوت است.

 

*  اسکیمر برای استخرهای درون زمینی

 

اسکیمر سطحی معمولاً از پلاستیک (یا PVC) یا بتن پیش ساخته، ساخته می شود و دارای مخزنی با گلوی بیرون زده در سمت بالایی آن است. عمل اسکیمینگ توسط سرریز انجام می شود که میزان آب ورودی به اسکیمر را تنظیم می کند. از آنجایی که حالت عجیب و غریب طوری تنظیم می شود که اجازه می دهد فقط یک لایه نازک از آب بریزد، آب به سرعت از سطح بیرون کشیده می‌شود و قسمت بزرگی از سطح استخر را شفاف نگه می دارد.

 

اگر اسکیمر در مکان مناسبی قرار گیرد، می تواند حدود 46.5 متر مربع از سطح خود را تمیز نگه دارد. اگر زباله های جمع آوری شده توسط کفگیر به حال خود رها شود تا انباشته شوند، می تواند فشار بیشتری به پمپ وارد کند. به همین دلیل، از جمله، سبد کفگیر باید هر روز در طول فصل شنا تمیز شود.

 

یک اسکیمر باید با یک خط اکولایزر نصب شود که لوله ای است که از پایین سبد کفگیر از دیواره استخر و به داخل آب متصل می شود. اگر تبخیر باعث کاهش سطح آب به زیر سطح سرریز شود، اکولایزر به جلوگیری از مکش هوا به داخل سیستم کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که هوا وارد سیستم نمی شود، زیرا ممکن است باعث از کار افتادن پمپ شود.

 

*  اسکیمر برای استخرهای بالای زمین

 

از آنجایی که استخرهای روی زمین دارای دیواره های نازکی هستند، معمولاً از اسکیمر شناور و همچنین اسکیمرهایی که در لبه استخر آویزان می شوند، استفاده می شود. برای اینکه کفگیرهای استخرهای سطحی و درون زمینی به درستی کار کنند، سعی کنید در طول فصل شنا، سبد کفگیر را هر روز تمیز کنید.

 

*  اسکیمر برای اسپا و جکوزی

 

اسکیمر جکوزی معمولاً سبدی ندارند و آب در حال جریان را مکش کرده و زباله ها را به یک صفحه پلاستیکی می کشند. برخی از اسپاهای قابل حمل دارای اسکیمرهایی با فیلتر کارتریج داخلی هستند.

 

*  اسکیمر رباتیک استخر

 

در سال های اخیر، اسکیمرهای شناور و رباتیک استخر وارد بازار شده اند و جایگزینی برای مدل ثابت ارائه می دهند. این اسکیمرهای خودکار که با باتری یا انرژی خورشیدی کار می کنند، روی سطح استخر شناور می شوند و زباله ها را در حین حرکت در استخر جمع آوری می کنند. طرفداران این تجهیزات مدعی هستند، که زمان و کار را کاهش می دهد، به ویژه در مناطقی که مستعد باد هستند که برگ ها و زباله ها را به داخل استخر یا مناطقی با تعداد زیادی حشرات می برد. همچنین می تواند هزینه قبوض انرژی را کاهش دهد.

 

برای خرید اسکیمر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 

اسکیمر استخر مانند هر محصول دیگری دارای تنوع زیادی از لحاظ اندازه و جنس است که هر فردی را در هنگام انتخاب و خرید دچار سردرگمی خواهد کرد.

 

برای انتخاب اسکیمر استخر در زمان خرید لازم است چند نکته را مد نظر قرار دهید:

 

جنس

 

در نظر داشته باشید که اسکیمر به طور دائمی در معرض آب حاوی املاح مانند کلر است همچنین در استخرهای روباز در معرض تابش نور خورشید قرار دارد. این موارد می توانند موجب آسیب اسکیمر شوند؛ بنابراین جنس اسکیمر بسیار اهمیت دارد.

 

روش نصب

 

در هنگام خرید، به روش نصب اسکیمر توجه داشته باشید بهتر است اسکیمری را انتخاب کنید که روش نصب آنها ساده باشد.

 

اندازه

 

با توجه به میزان آب استخر، تعداد و اندازه مناسب اسکیمر مشخص می شود؛ پس قبل از اقدام به خرید این مورد را به خاطر داشته باشید و از یک متخصص مشاوره بگیرید.

 

قیمت اسکیمر استخر چقدر است؟

 

هزینه خرید اسکیمر با توجه به جنس، اندازه و سایر ویژگی های دیگر این محصول متفاوت خواهد بود. قیمت اسکیمر استخر در بازار به شرح جدول زیر است:

 


قیمت اسکیمر استخر
مشخصات محصول قیمت (تومان)
اسکیمر استخر مارتینی 11.2 اینچ 500.000
اسکیمر اطلس پول 2.430.000
اسکیمر کمبو مگاپول 1.100.000
اسکیمر باکس استاندارد ساخت IML 6.200.000
اسکیمر استخر ایمکس 950.000
اسکیمر هایواتر مدل HW100mini 1.700.000
جاروی اسکیمر اینتکس 2.800.000
اسکیمر آکواژن مدل PA-249C 2.500.000

 

 

مزایا و معایب اسکیمر چیست؟

 

یکی از ویژگی های مهم در اسکیمر استخر، قابلیت استفاده در جاروی کف استخر است؛ به این صورت که با متصل کردن شلنگ مخصوص جارو بر روی لوله مکش اسکیمر و اضافه کردن دسته جارو و سر جارو به یکدیگر و شلنگ، می توانید از قدرت مکش پمپ مدار تصفیه استفاده نمایید. به این صورت می توانید کف استخر را جارو کنید و آن آلودگی هایی که ته نشین شده اند و توسط کفشور جذب نشده اند را جمع آوری نموده و پس از فیلتر کردن شان (بدون دور ریز و هدر دادن آب) به سیستم باز گردانید.

 

همچنین در این روش می توان از جاروهای نیمه اتوماتیک نیز بهره گرفت. در این صورت دیگر نیازی به جاروی دستی کف استخر نخواهد بود.

 

به طور معمول خروج آب استخر و عمل گردش آب به میزان ۷۵ درصد از طریق اسکیمر و ۲۵ درصد توسط دِرِین های خروجی آب، واقع در کف استخر انجام می شود.

 

یکی از مشکلات اسکیمرها این است که آب با فاصله حدود ۱۰ سانتیمتری از سطح لبه فوقانی استخر قرار خواهد گرفت. بنابراین، در استخرهای دارای اسکیمر آب هیچگاه همسطح با لبه فوقانی دیوارهای استخر نخواهد شد.

 

نحوه نگهداری از اسکیمر چگونه است؟

 

اسکیمرها سیستم پیچیده ای ندارند و تنها با تمیز کردن آنها می توان باعث عملکرد درست آنها شد و از این طریق موجب افزایش عمر سایر تجهیزات مورد استفاده در تصفیه آب شد.

 

تمیز کردن اسکیمر استخر دشوار نیست با طی کردن مراحل زیر می توانید به راحتی اسکیمر را تمیز کنید.

 

-  ابتدا پمپ استخر را خاموش کنید.

-  سپس با باز کردن درب اسکیمر، سبد را بیرون آورده و آن را با آب شستشو دهید.

-  سبد را داخل اسکیمر قرار داده و درب آن را ببندید.

-  پمپ استخر را روشن کنید.

 

نکته دیگری که می تواند تاثیر زیادی در عملکرد اسکیمر داشته باشد، پوشاندن سبد اسکیمر با پوشش نازک است. شما می توانید برای جذب بهتر چربی و ذرات، سبد اسکیمر را با جوراب های نازک یا پارچه های ظریف بپوشانید.

 

در استخرهای شخصی، حداقل یک بار در هفته و در استخرهای عمومی و روباز، چند بار در هفته اسکیمرها نیاز به تمیز کردن دارند.

 

کلام آخر

 

مهم نیست که چه نوع استخری دارید اما داشتن یک اسکیمر استخری با عملکرد مناسب بسیار مهم است. بدون اسکیمر استخر شما به جهت عدم نظافت مناسب زیبای کمتری دارد، همچنین تمیزی استخر نامناسب خواهد بود و پمپ نیز بیش از حد کار خواهد کرد.

 

برای اطمینان از طول عمر پمپ استخر و فیلتر استخر، خالی کردن مرتب و مکرر سبد اسکیمر بسیار مهم است. در حین تمیز کردن، باید وضعیت سرریز، سبد و درپوش به درستی بررسی شود. در صورت وجود آسیب یا عملکرد نامناسب، اسکیمر باید تعمیر شود.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman