محافظت از سر با انواع کلاه ایمنی

محافظت از سر با انواع کلاه ایمنی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۴۱ | ۱۴۰۱/۰۸/۰۴

با توجه به ماهیت این فعالیت های کاری، همیشه نمی توان چنین خطراتی را تنها با راه حل های سازمانی مناسب یا تجهیزات حفاظتی جمعی از بین برد. بنابراین تنها راه تضمین ایمنی کارگران استفاده از کلاه ایمنی است.

به گزارش اخبار ساختمان، با توجه به ماهیت این فعالیت های کاری، همیشه نمی توان چنین خطراتی را تنها با راه حل های سازمانی مناسب یا تجهیزات حفاظتی جمعی از بین برد. بنابراین تنها راه تضمین ایمنی کارگران استفاده از کلاه ایمنی است.

 

الزامات و نحوه انتخاب کلاه ایمنی

 

در بسیاری از محیط های کاری صنعتی، به عنوان مثال، معدن، نیرو، ساخت و ساز و جنگلداری، خطر آسیب به سر کارگران به طور مداوم وجود دارد. جدی ترین خطرات، صدمات فیزیکی است که می تواند در اثر برخورد یک شیء در حال سقوط یا برخورد با اجسام ثابت در محل کار باشد. با توجه به ماهیت این فعالیت های کاری، همیشه نمی توان چنین خطراتی را تنها با راه حل های سازمانی مناسب یا تجهیزات حفاظتی جمعی از بین برد. بنابراین تنها راه تضمین ایمنی کارگران استفاده از کلاه ایمنی است. نوع کلاه کار به ماهیت خاص خطرات فیزیکی که در ارزیابی ریسک انجام شده برای فعالیت شناسایی شده است بستگی دارد. این مقاله اطلاعاتی را برای کاربران کلاه ایمنی و همچنین کارفرمایان و مهندسان OSH ارائه می دهد.

 

کلاه ایمنی

 

اطلاعات اولیه کلاه ایمنی

 

تجهیزات حفاظت فردی (PPE) به کلیه تجهیزاتی اطلاق می شود که قرار است توسط افراد در محل کار پوشیده یا نگهداری شوند و از آنها در برابر یک یا چند خطر برای سلامت و ایمنی آنها محافظت می کند. با توجه به اینکه خطر از بین نمی رود، تمام تجهیزات حفاظتی باید به عنوان آخرین راه حل برای کاهش خطر استفاده شوند.

کلاه ایمنی یکی از پرکاربردترین انواع PPE است. کلاه از سر کاربر در برابر موارد زیر محافظت می کند:

*  ضربه ناشی از سقوط اجسام از بالا، با مقاومت و انحراف ضربه به سر.
*  برخورد با اجسام خطرناک ثابت در محل کار،
*  نیروهای جانبی برای محافظت از کاربران در برابر ضربه به جلو، کنار یا پشت سر
*  شعله باز، پاشش فلزات مذاب، شوک الکتریکی، دمای بالا

 

به طور کلی، کلاه های ایمنی یا کلاه های سخت باید:

*  مقاومت در برابر نفوذ اشیا،
*  شوک یک ضربه را جذب کند،
*  مقاوم در برابر آب و دیر سوز باشد و همراه با دستورالعمل هایی همراه باشید که تنظیم و تعویض صحیح سیستم تعلیق و هدبند را توضیح می دهد.

 

کلیه کارکنان شاغل در مناطقی که خطر آسیب احتمالی به سر در اثر ضربه، سقوط یا پرواز اشیاء، یا در اثر شوک الکتریکی و سوختگی وجود دارد، باید با کلاه کار محافظت شوند. هنگام انجام اکثر کارهای ساختمانی، کار در مجاورت تجهیزات بالابر (جرثقیل، بالابر و غیره) و بارهای معلق، کار در جنگلداری، کار در مخزن، چاه، چاه، تونل و ... باید از کلاه ایمنی استفاده شود. در این شرایط استفاده از کلاه به محافظت در برابر آسیب های پوست سر، جمجمه و مهره های گردن کمک می کند. هنگام تنظیم و قرار دادن کلاه ایمنی روی سر، کاربر باید اطمینان حاصل کند که:

*  تسمه های مهاری که از بالای کلاه عبور می کنند، به شدت به سر می چسبند،
*  هدبند که دور سر می‌چرخد به شدت به پیشانی و پشت گردن می‌چسبد.
*  کلاه به طور ایمن روی سر نصب می شود، یعنی کلاه باید روی سر قرار گیرد و باید با حداقل فاصله بین پوسته سخت و جمجمه محدود شود. این مرکز ثقل پایینی ایجاد می کند و تعادل استثنایی را ایجاد می کند.
کلاه محافظ سر باید به گونه ای تنظیم شود که حتی بدون استفاده از بند چانه نیز بدون افتادن روی سر بماند.

انواع کلاه ایمنی

 

انواع کلاه ایمنی

 

1. کلاه ایمنی صنعتی

پوسته کلاه، بخش بیرونی سفت و سخت کلاه است و معمولا از پلی اتیلن، ABS (اکریلونیتریل بوتادین استایرن – یک ترموپلاستیک) یا فایبرگلاس سخت شده با رزین های پلی استر ساخته شده است. بسته به طراحی آن، پوسته می تواند دارای یک لبه یا ناودان باران، دهانه های تهویه یا وسایل اتصال برای محافظت از چشم و صورت و محافظ گوش باشد. هارنس قسمت داخلی کلاه ایمنی است (که به داخل پوسته بسته می شود) که از سیستمی از نوارهای ساخته شده از نوارهای بافته شده یا پلی اتیلن تشکیل شده است. هدف اصلی مهار این است که انرژی حاصل از ضربه به پوسته را جذب کند و نیرو را به طور مساوی روی سر پوشنده پخش کند و خطر آسیب به کاربر را به حداقل برساند. لازم به ذکر است که کلاه ایمنی با مهار محکم به لبه پوسته و بدون هیچ گونه لایه محافظ اضافی، محافظت موثری در برابر ضربه های جانبی ایجاد نمی کند. هدبند قسمتی است که سر را در ارتفاع پیشانی و پایه جمجمه قرار می دهد و به همراه مهار، امکان قرارگیری پایدار کلاه را بر روی سر کاربر فراهم می کند. هدبند مجهز به دو مکانیسم تنظیم برای تغییر طول و ارتفاع پوشیدن است و این امر باعث افزایش پایداری آن در هنگام قرار گرفتن بر روی سر می شود. بیشتر کلاه‌های صنعتی دارای یک عرق‌بند هستند که در هدبند تعبیه شده است که به عنوان یک پد جذب‌کننده عرق عمل می‌کند. کلاه کار صنعتی همچنین می‌تواند تجهیزات اضافی داشته باشد مانند بند چانه‌ای که برای نگه داشتن کلاه در جای خود طراحی شده است و از افتادن آن هنگام حرکت سر کارگران جلوگیری می‌کند یا ممکن است دستگیره‌هایی برای اتصال سایر تجهیزات حفاظت فردی داشته باشند. عناصر، به عنوان مثال محافظت از چشم و صورت.

 

2. کلاه های لبه دار صنعتی

 

کلاه های لبه دار از یک پوسته پلی اتیلن نازک، یک مهار و یک هدبند تشکیل شده است که به روش تزریقی از پلاستیک ساخته شده است. کلاه های لبه دار همچنین می توانند از مواد نساجی ساخته شوند. که آنها را تقریباً 50٪ سبک تر از کلاه ایمنی مطابق با EN 397 می کند و مجهز به یک لایه محافظ ویژه است.

 

با پوشیدن کلاه صنعتی، کارگران می توانند از ناراحتی های زیر جلوگیری کنند:

*  فشاری که توسط مهار و هدبند به سر کاربر وارد می شود.
*  وزن اضافی روی ماهیچه های گردن از کلاهک های کلاه ایمنی سبک تر از کلاه ایمنی صنعتی است.
*  عدم تهویه در قسمت بالایی سر این امر به ویژه هنگام انجام کارهای فیزیکی سخت و یا هنگام کار در دمای بالا در محل کار آزاردهنده است.

 

3. کلاه ایمنی صنعتی با کارایی بالا

مکان های کاری صنعتی وجود دارد که خطرات صدمات به سر آنقدر زیاد است که کلاه ایمنی مطابق با استاندارد EN 397 [3] برای ارائه درجه حفاظتی مناسب کافی نیست. نمونه‌هایی از بخش‌های صنعتی که چنین مکان‌های کاری وجود دارد شامل معدن و ساخت و ساز می‌شود. در چنین مواردی، ارزیابی ریسک انجام شده مشخص می‌کند که کارکنان باید به کلاه با کارایی بالا مجهز شوند، یعنی کلاه‌هایی که با استاندارد EN 14052 مطابقت دارند. این کلاه ها دارای ویژگی های زیر هستند:

*  آنها همان سطح جذب شوک یعنی انرژی ضربه در طول آزمایش کلاه ایمنی صنعتی با کارایی بالا را دارند.
*  آنها از سر در برابر ضربه های عمودی (در بالاترین نقطه روی پوسته) و در برابر ضربه های جانبی (از جلو، پشت و کناره ها) محافظت می کنند.
*  آنها سطح حفاظتی بیشتری را در برابر ضربه اشیاء تیز تضمین می کنند.

 

کلاه ایمنی با کارایی بالا نیز از پوسته، مهار و هدبند تشکیل شده است. محبوب ترین روش افزایش خواص جذب ضربه کلاه و ایجاد محافظت در برابر ضربه های جانبی، با معرفی یک لایه محافظ است که انرژی حاصل از ضربه را جذب می کند و در نتیجه نیروهای وارد شده به سر کاربر را کاهش می دهد. این بالشتک معمولاً از فوم هایی با خواص نسبت نیرو به تغییر شکل کافی، به عنوان مثال پلی اورتان یا پلی استایرن با چگالی بالا ساخته می شود. طراحی این نوع کلاه ها شامل روشی پایدارتر برای قرار گرفتن بر روی سر کاربر به منظور جلوگیری از افتادن آن در هنگام ضربه به خصوص در موارد جانبی است. این ثبات اضافی در ساخت هدبند، بند چانه و سیستم حمایت از کلاه منعکس شده است. مقاومت بهتر در برابر نفوذ با استفاده از پوسته های ساخته شده از مواد ضخیم تر یا سخت تر به دست می آید. با این حال، دستیابی به این حفاظت اضافی منجر به افزایش جرم کلاه و در نتیجه بار اضافی بر روی کاربر می شود.

 

قوانین استفاده صحیح از کلاه ایمنی

 

مهمترین قوانین استفاده صحیح از کلاه ایمنی عبارتند از:

 

*  قبل از استفاده، کلاه ایمنی باید با تنظیم مناسب روی سر کاربر نصب شود، هدبند، ارتفاع پوشیدن و طول بند چانه (در صورت وجود).
*  اگر کلاه در معرض ضربه شدید قرار گرفته یا علائم آسیب دیده است باید از خدمت خارج شود.
*  عناصر داخلی کلاه کار باید به طور منظم بازرسی شوند (بند، هدبند، عرق بند) زیرا در معرض عرق، گرد و غبار و غیره قرار دارند. این عوامل باعث تخریب سریع موادی می شوند که اجزای کلاه از آن ساخته شده اند.
*  قطعات داخل کلاه باید به دفعات مورد نیاز توسط سازنده و هر بار که آسیبی در حین بازرسی تشخیص داده شود تعویض شوند. در صورت شک، عناصر داخلی باید جایگزین شوند یا کل کلاه با کلاه جدید جایگزین شوند.
*  اگر تاریخ انقضای آن که توسط سازنده در دفترچه راهنمای عملیات مشخص شده است، کلاه ایمنی از سرویس خارج شود.
*  کلاه باید با رعایت شرایط مشخص شده توسط سازنده نگهداری شود، زیرا هیچ گونه تهدیدی برای از دست دادن پارامترهای ایمنی آن (دور از منابع گرما، تابش مستقیم خورشید و غیره) وجود ندارد.
*  ساختار کلاه نباید توسط کاربران اصلاح شود، هیچ برچسبی نباید به پوسته چسبانده شود و یا رنگ آمیزی شود و غیره.
*  نگهداری از کلاه ایمنی باید با استفاده از روش های توصیه شده توسط سازنده انجام شود. معمولاً کلاه ایمنی را می توان با مواد شوینده ملایم و آب گرم (حداکثر دمای 45 درجه سانتی گراد) تمیز کرد.

 

کلاه ایمنی

 


برچسب ها:

کلاه ایمنی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman