رشد قیمت دلار چقدر بر قیمت مسکن تاثیر می گذارد؟

رشد قیمت دلار چقدر بر قیمت مسکن تاثیر می گذارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۵۷ | ۱۴۰۱/۰۸/۱۵

افزایش قیمت دلار، خریداران را نگران کرده چراکه نمی دانند قیمت دلار تا کجا بالا می رود و چقدر بر قیمت مسکن تاثیر می گذارد.

به گزارش اخبار ساختمان، ورود دلار به کانال ۳۵ هزار تومان، تاثیر فوری بر سایر بازارها گذاشت و حتی بازار مسکن از این جهش قیمت بی نصیب نماند. مشاوران املاک می گویند مالکان یا از فروش منصرف شده اند یا قیمت را بالا برده اند.

قیمت دلار ۱۲ آبان ماه رکورد تاریخی دیگری را ثبت کرد و وارد کانال ۳۵ هزار تومان شد. انتظار می رفت این افزایش قیمت، با کمی تاخیر به بازار مسکن برسد اما گزارش میدانی نتیجه دیگری دارد.

پیگیری ها از مشاوران املاک چند منطقه پر معامله (منطقه ۹، ۱۰ و ۵) نشان می دهد که بسیاری از نشست های معامله مسکن متوقف شده و فروشندگان این نشست ها را یکی یکی لغو می کنند.

یکی از مشاوران املاک منطقه ۹ می گوید غروب پنج‌شنبه چند نشست برای فروش ملک داشتیم و خریدار و فروشنده سر مبلغ نهایی توافق کرده بودند و قرار بود ملک را قولنامه کنیم اما فروشنده منصرف شده و می گوید با این وضعیت خانه را نمی فروشد.

لغو نشست های معامله ملک، نکته دیگری است که مشاوران املاک منطقه ۱۰ و ۵ هم به آن اشاره می کنند. در یکی دو ماه گذشته، خریداران معامله را منتفی می کردند. چراکه هم امیدوار بودند برجام به نتیجه برسد و با کاهش قیمت دلار، قیمت مسکن ارزانتر شود. هم اینکه به ادعای مشاوران املاک، تعداد فایل های رسیده افزایش یافته بود. از طرف دیگر، برخی از فروشندگان هم به لیل نگرانی از کاهش احتمال قیمت مسکن در تلاش بودند زودتر ملک خود را به پول نقد یا سرمایه دیگری تبدیل کنند.

اما حالا روند بازار معکوس شده است. افزایش قیمت دلار، خریداران را نگران کرده چراکه نمی دانند قیمت دلار تا کجا بالا می رود و چقدر بر قیمت مسکن تاثیر می گذارد. فروشندگان هم معتقدند اکنون بدترین زمان فروش است و باید منتظر بمانند تا تکلیف قیمت دلار مشخص شود. آن زمان بهتر می توان تصمیم گرفت.


قیمت ها یک روزه بالا رفت


برخی دیگر از مالکان همچنان فروشنده هستند. به خصوص افرادی که قرار است ملک خود را تبدیل به احسن کنند و با فروش آن، واحد بهتر و بزرگتری بخرند. به گفته مشاوران املاک این گروه هنوز فروشنده اند و حاضر به معامله هستند. اما نه با قیمت پنج‌شنبه صبح و قبل از دلار ۳۵ هزار تومانی.

یکی از مشاوران املاک می گوید از صبح با هر کدام از مالکان تماس گرفته ایم یا می گویند منصرف شده اند یا به راحتی یکی دو میلیون تومان به قیمت هر متر اضافه کرده اند.

مالکان واحدهای نقلی اما کاری به قیمت هر متر مربع ندارند. آنها قیمت خانه را کلی اعلام می کنند. مثلا می گویند تنها در صورتی حاضر به فروشند که مشتری واحد را ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان گرانتر از قیمت اعلامی قبلی بخرد.

به گفته مشاوران املاک امتناع از فروش و یا افزایش قیمت، اتفاقی است که به خصوص در میان دارندگان خانه های نقلی رایج تر است.

چون بیشترین میزان تقاضای کنونی در بازار، مربوط به خانه های نقلی و کوچک متراژ است. خانه هایی که با دو تا سه میلیارد تومان می توان آنها را معامله کرد. اما هم تعداد این واحدها کم است، هم تقاضا برای آنها بالاست. برای همین دست فروشنده برای قیمت گذاری باز است و هر قیمتی بخواهد اعلام می کند. این مساله به خصوص درباره واحدهای نقلی پارکینگ دار بیشتر رایج است.

بازار مسکن از ابتدای سال جاری، دچار رکود شدید شده است. بر اساس آخرین گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرد تعداد معاملات مهر ماه به حدود پنج هزار عدد رسیده است. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی می گویند بازار در شرایطی وارد دوره رونق می رسد که تعداد معاملات به حداقل ۱۰ هزار واحد در ماه برسد و در شش ماه گذشته عداد معاملات املاک حتی به این عدد نزدیک هم نشده است.

قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران بین ۴۳ تا ۴۵ میلیون تومان است و همین مساله قدرت خرید بسیاری از خانوارها را کاهش داده و سبب کاهش معاملات شده است. اما جز این، بلاتکلیفی اقتصادی حاکم بر جامعه عامل دیگری است که سبب شده بازار دچار رکود شود.

چرا هم مشتریان و هم فروشندگان هیچ چشم اندازی از آینده بازار ندارند و نمی دانند که روند قیمت دلار و بازارهای موازی دیگر قرار است به چه سمتی برود.

برخی از گزارش ها نشان می دهد که سرمایه های خرد، از بازار سرمایه خارج شده و وارد بازار دلار و سکه شده است. اما سرمایه های درشت تری که متقاضی حضور در بازار مسکن هستند، همچنان بلاتکلیفند و حالا بازار ارز به این بلاتکلیفی بیشتر دامن زده است.

یکتاپرس


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman