افزایش چشمگیر اجاره بها در استان سمنان

افزایش چشمگیر اجاره بها در استان سمنان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۵۸ | ۱۴۰۱/۱۱/۰۱

کارشناس املاک با اشاره به افزایش نجومی اجاره خانه و مغازه در استان سمنان گفت: متاسفانه هیچ ساز و کار مشخصی برای قیمتگذاری وجود ندارد و هر کس برای خودش قیمت می گذارد.

به گزارش اخبار ساختمان، احسان حسین پور با بیان اینکه شاهد افزایش نجومی اجاره خانه و مغازه و همچنین رهن در شهرهای استان سمنان هستیم، تاکید کرد: متاسفانه هیچ ساز و کار مشخصی برای قیمت گذاری و افزایش اجاره های سال قبل در این استان رعایت نمی شود.

وی با بیان اینکه نظارتی بر اعمال قیمت گذاری در زمینه املاک در استان سمنان وجود ندارد، ابراز کرد: همزمان با آغاز فصل سرما، بسیاری از صاحبخانه ها و صاحبان مغازه ها، اجاره هایشان را تا سه الی چهار برابر بالا بردند در نتیجه بسیاری از مردم مجبور به تخلیه خانه ها و مغازه ها شدند.


افزایش ۲ الی چهار برابری اجاره ها


این کارشناس و فعال بازار ملک با بیان اینکه ۹۰ درصد قراردادهای اجاره ای که حداقل ما شاهد آن بودیم بیش از دو برابر نسبت به سال قبل، افزایش اجاره و رهن داشتند، گفت: پرداخت این میزان افزایش رهن و اجاره از عده هیچ کس بر نمی آید.

حسین پور که ۱۴ سال است در عرصه ملک نیز فعالیت دارد، با بیان اینکه موارد بسیار زیادی وجود دارد که اجاره سال قبل به سه برابر افزایش یافته است، بیان کرد: اجاره ۵۰ میلیون تومان پیش با سه میلیون تومان اجاره سال گذشته امسال به ۸۰ میلیون تومان پیش و هشت میلیون تومان اجاره تغییر کرده و در نتیجه خانه های بسیاری توسط مستاجران خالی شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه مغازه حتی وضعیت بدتر است و ما خودمان شاهد افزایش تا چهار برابر نیز بودیم، بیان کرد: تمام ۱۰۰ درصد مواردی که ما در این سه ماه اخیر شاهد بودیم، به تخلیه مغازه ها منجر شده و حتی یک مورد هم به تمدید نیانجامیده است.


دولت مقصر است


کارشناس املاک گفت: مقصر جریان ۱۰۰ درصد دولت است آن هم به دو دلیل نخستین شرایط اقتصادی کنونی که باعث شده تا همه با مشکلات روبرو شوند و موجران هم به چشم درآمدزایی برای گذران زندگی به املاک شان نگاه کنند و دوم فقدان نظارت و در نظر گرفتن حداقل و حداکثرهایی برای افزایش اجاره خانه که وضعیت کنونی را پدید آورده است.

حسین پور با بیان اینکه به وفور مواردی وجود دارد که موجر درخواست دو برابر پول پیش و سه برابر اجاره را کرده است، بیان کرد: اگر بخواهید اجاره نامه ای را پیدا کنیم که نسبت به سال قبل ۳۰ درصد گران تر شده باشد باید حداقل یک ساعت در بین تمام دفترهای املاک پرس و جو کنید تا شاید یکی دو موردی را بیابید.

وی با بیان اینکه دلیل سوم این شرایط این است که قیمت گذاری از عرف و قانون و اصناف و صمت و ... در آمده و به دست مالکان افتاده است، افزود: مالک امروز تعیین کننده قیمت است و هیچ کس حتی استانداری نیز نمی تواند جلوی این موضوع را بگیرد.


به هم رحم کنیم!


این کارشناس املاک با بیان اینکه بارها و بارها مالکان را خواسته ایم تا برای مستاجران تخفیف بگیریم تا حداقل به تخلیه خانه و مغازه منجر نشود، اما بعضاً حتی تلفن هایشان را هم جواب نمی‌دهند، بیان کرد: بسیاری از موجران هستند که امروز قیمتی را تعیین کرده و می گویند اگر مشتری واقعی پیدا شد تماس بگیرید در غیر این صورت حتی زنگ هم نزنید!

حسین پور در پاسخ به این سوال که باید چه کرد؟ می گوید: هیچ کار؛ تا زمانی که ساز و کار مناسبی برای قیمتگذاری نباشد و از سوی دیگر مردم ما به این درک نرسند که در حق یکدیگر باید رحم کنیم به هیچ کار و جایی نخواهیم رسید از سوی دیگر دولت به صورت کلی در این یکی دو سال اخیر بازار ملک را رها کرده است چرا که کاری از دست هیچکس بر نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه اگر کسی را پیدا کردید که اجاره خانه اش را نسبت به سال قبل زیر ۳۰ درصد افزایش داده بود حتماً با وی مصاحبه کنید و تصویر او را نیز منتشر سازید اما تردید دارم که با سه روز جستجو نیز بتوانید چنین کاری را صورت دهید، افزود: این وضعیت مشت نمونه خرواری از شرایط کلی حاکم بر مسکن استان سمنان است.

این کارشناس املاک با بیان اینکه زمانی اقداماتی صورت گرفت تا بتوانیم سامانی به وضعیت بدهیم اما متاسفانه رها شد، تاکید کرد: برای مثال در شهرستان شاهرود سال قبل فرمانداری با برگزاری نشستی اصناف و صنف املاکی ها و ... را گردهم آورد تا ساز و کاری را برای قیمت گذاری در دست گیرد و همه از این بابت امیدوار شدند اما همه چیز به همان یک جلسه ختم شد و دیگر پیگیری صورت نگرفت. متاسفانه در دیگر شهرستان های استان هم همین وضعیت است.

بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman