فایل های فروش در بازار مسکن کاهش یافت

فایل های فروش در بازار مسکن کاهش یافت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۲ | ۱۴۰۱/۱۱/۲۹

در حالی این روزها بازار مسکن دچار یک رکود معاملاتی شده است که اکثر املاکی ها عنوان می کنند وضعیت جدیدی در بازار را تجربه کرده ایم و این روزها اکثر مالکان از فروش منصرف شده اند.

به گزارش اخبار ساختمان، هیجان خرید مسکن در روزهای پایانی سال همواره باعث افزایش قیمت ها به صورت کاذب می شود. اما امسال و در روزهای پایانی سال شرایط ویژه و منحصر بفردی در بازار مسکن حاکم شده و مالکان و سازنده ها از ترس رشد قیمت ها و نا مشخص بودن آینده بازار، از فروش منصرف می شوند.

محمدی یکی از املاکی های تهران با اشاره به اینکه این روزها فایل فروش در املاکی ها ته کشیده است گفت: در روزهای پایانی سال همواره هیجان خرید مسکن به اوج خود می رسید اما امسال ظاهرا این وضعیت تغییر کرده است.

او با اشاره به اینکه تورم لحظه ای و نوسانات نرخ ارز باعث شده تا سازندگان و مالکان از فروش منصرف شوند و در دفاتر املاکی ها به شکل قابل توجهی فایل فروش کم شده و اغلب فروشندگان از فروش منصرف شده اند ادامه داد: تصور عموم بر این است که هر چه در سال جاری خرید کنند سال آینده اگر قیمت ها بالاتر افزایش یابد سود خواهند کرد. این هیجان که ناشی از رفتار عمومی مردم است همواره در بهمن و اسفند ماه باعث به هم ریخته شدن تعادل عرضه و تقاضا در بازار شده و باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

رشد چندین و چند باره قیمت مسکن از ابتدای سال جاری باعث شده تا قدرت خرید متقاضیان مسکن در سال جاری باز هم کاهش یابد. این روند رو به رشد در دی ماه نیز ادامه یافت به طوریکه در دی ماه میانگین وزنی و حسابی قیمت آپارتمان های شهر تهران به ترتیب به ۵۴ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۵٢ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید و این آمار نشان داد که نرخ تورم سالانه دی ماه ١٤٠١ آپارتمان های مسکونی شهر تهران به عدد ٤٠، ٦ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٣٧.١ درصد)، ٣.٥ واحد درصد افزایش داشته است.

اعتقاد برخی از فعالان بازار مسکن و اقتصاددانان بر این است که علیرغم افزایش قیمت مسکن هنوز این بخش از رشد قیمت جا مانده است و به همین دلیل است که این روزها برخی از مالکان و سازنده ها از فروش خودداری می کنند تا مبادا در سال آینده جهش قیمت آنها را با ضرر مواجه کند.

داوود بیگی نژاد عضو اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه مسکن به دلیل دیر نقد شوندگی، سرمایه زیادی برای ورود به آن بخش می طلبد گفت: اگر بخواهیم در سبد خانوار سهم بندی کنیم که در این تورم فزاینده نمی توانیم این سهم بندی را انجام دهیم و بعد اعلام کنیم که این میزان سهم در سبد خانوار چقدر است. پس به دلیل دیر نقدشوندگی، مسکن دیرتر از سایر بازارهای موازی شروع به گران شدن می کند.

وی افزود: یکی از بازارهای جا مانده از تورم، مسکن است و این به هیچ وجه جای خوشحالی نه برای مشاوران املاک و نه سازنده دارد. نکته منفی این موضوع این است که علیرغم اینکه بازار مسکن از رشد قیمت جا مانده است مردم می دانند که این بازار که می خواهد شروع به حرکت کند در سال های قبل مردم خواهان خرید می شدند و علاقمند به سرمایه گذاری می شدند اما امروز مردم مشاهده گر هستند. چرا که قیمت ها به قدری افزایش یافته و قدرت خرید کاهش دارد که مردم توانایی خرید ندارند.

بیگی نژاد در پاسخ به این پرسش که افزایش وام خرید مسکن تا ۵۰ درصد می تواند منجر به افزایش قیمت مسکن شود؟ گفت: متقاضیانی داشتیم در گذشته که در فصل زمستان اقدام به فروش واحد مسکونی خود می کردند و با یک سرمایه مشخص متراژ ملک خود را افزایش می دادند. اما امروز این اتفاق رخ نمی دهد. امروز بالاترین میزان وام مسکن از بانک مسکن در برخی مناطق تهران کفاف خرید سه متر مسکن را نمی دهد.

وی ادامه داد: افزایش وام مسکن نمی تواند به تنهایی قیمت مسکن را افزایش دهد. مسکن همواره از مولفه های متفاوتی که اصلی ترین آن تورم و رشد قیمت مصالح ساختمانی است تاثیر می گیرد و گران می شود. متاسفانه با این اتفاقات اقتصادی رخ داده و با توجه به انباشت تقاضا، در حال حاضر در رکود تورمی به سر می بریم و علیرغم تمام معاملات مسکن رخ داده می بینیم که برخی مشاوران املاک در تهران حتی یک مورد معامله نداشته اند.

برخی از املاکی های سطح شهر تهران این روزها معتقد هستند که اکثر متقاضیان مسکن از ما سئوال می پرسند که آیا در کوتاه مدت و تا شب عید ۱۴۰۲، قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها کمتر از نرخ تورم عمومی حرکت خواهد کرد یا اینکه از نرخ تورم فراتر خواهد رفت.

شهمیری یکی از مشاوران املاک شهر تهران در این خصوص می گوید: سوال این است که آیا قیمت مسکن در تهران تا پایان سال حالتی تهاجمی به خود خواهد گرفت؟ چرا که به باور اغلب کارشناسان، از آنجا که قیمت مسکن طی سال های اخیر، از رشد بالایی برخوردار بوده است و همچنین از آنجا که روند رشد قیمت ها در این بازار نسبت به سایر بازارها هیجانی نیست و از سوی دیگر، توان مالی گروه های مختلف متقاضی خرید مسکن به‌شدت افت کرده است، تقاضا برای خرید مسکن دچار رشد چشمگیری نخواهد شد و از همین رو، قیمت ها نیز متناسب با نرخ تورم عمومی پیش خواهند رفت.

اما رشد قیمت برخی از اقلام مصالح ساختمانی همچون فولاد، میلگرد و سیمان که دارای قیمت های جهانی و منطقه ای هستند، با توجه به نرخ دلار و افزایش جذابیت صادرات این محصولات به خارج، رشد قیمت های قابل توجهی را تجربه می کنند. سایر قیمت ها و هزینه ها نیز در وضعیت مشابهی در حال رشد هستند و از آنجا که عرضه مسکن نو طی ماه های اخیر به‌شدت افت کرده است.

ایرج رهبر دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور نیز با بیان اینکه رشد قیمت انواع محصولات ساختمانی باعث رشد قیمت تمام شده ساخت مسکن شده است.

او می گوید: سال گذشته هزینه ساخت هر متر مربع مسکن برای یک سازنده زیر ۱۰ میلیون تومان و بالای هفت میلیون تومان در نوسان بود. این اعداد نشان می دهد که در یک سال گذشته هزینه ساخت و ساز بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

رهبر خاطر نشان کرد: وقتی در سال جاری حداقل دستمزد ۵۷ درصد افزایش یافت باید آثار آن را در سایر بخش ها هم دید. مصالح ساختمانی نیز رشد زیادی کرده است. به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم میلگرد در ابتدای سال جاری ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان بود در حالیکه این عدد در حال حاضر به ۲۴ هزار تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: پس اینکه انتظار داشته باشیم تمام مولفه های مربوط به بخش مسکن تحت تاثیر تورم قرار بگیرند اما مسکن گران نشود تحلیل و پیش بینی های اشتباه است.

فعالان بازار مسکن تاکید دارند که تا پایان سال برای بازار مسکن چشم اندازی تورمی شاهد هستیم. چرا که وقتی ثبات اقتصادی در کشور وجود ندارد و ارزش پول روز به روز کاهش می یابد و در بازار مشاهده می شود که هیچ برنامه ای نیز برای ثبات در بازار و کنترل تورم وجود ندارد، نمی توان انتظار داشت که بازارهای اصلی مثل بازار مسکن از این شرایط بی تاثیر باشند.

بازیگر اصلی بازار مسکن و یکی از مولفه های مهم در این خصوص عرضه و تقاضای مسکن است که سالهاست با هم همخوانی ندارد. کماکان در کشور با کمبود حدود پنج میلیون مسکن مواجه هستیم و این مساله قطعا با آمارپردازی ها حل نخواهد شد و تدوام آن منجر به تدوام تورم در بازار مسکن خواهد شد.

بازار


برچسب ها:

بازار مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman