زمان صدور پروانه ساختمان کاهش نیافته است

زمان صدور پروانه ساختمان کاهش نیافته است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۲ | ۱۴۰۱/۱۱/۲۷

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران زیر شش ماه نیست، گفت: با توجه به رشد نهاده های تولید هزینه ساخت مسکن طی یک سال ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش اخبار ساختمان، سازندگان و انبوه سازان مسکن معتقد هستند که هر تاخیری در صدور پروانه منجر به افزایش قیمت تمام شده مسکن شده و در نهایت مردم و متقاضیان مسکن هستند که در این بین دچار آسیب های جدی می شوند. بر اساس ماده دوم قانون اصلاح روش های صدور پروانه ساختمان مصوب شورای عالی اداری مصوب سال ۷۱، شهرداری ها مکلف هستند زمان صدور پروانه ساختمان‌ از ۱۴ روز به حداکثر هفت روز تقلیل یابد.

البته بر اساس ماده ۲۳ قانون جهش تولید مسکن هم وزارت کشور موظف شده مراحل صدور و تمدید پروانه ساختمان را ساده سازی کند.

اما اوایل سال جاری بود که زاکانی شهردار تهران اعلام کرده بود در حوزه شهرسازی متوسط و میانگین صدور پروانه ساختمان از خرداد ماه به زیر ۲ ماه کاهش می یابد. این اظهارات موجب خوشحالی بسیاری از سازندگان و انبوه سازان مسکن شد به طوری که برخی سازندگان حرفه ای، انبوه سازان و توسعه گران در جهت شتاب بخشی به پروژه های اجرایی حوزه مسکن اقدام کردند اما به مرور زمان این موضوع رنگ باخته و تبدیل به ناامیدی در این زمینه شد.

برخی از انبوه سازان نیز می گویند صدور یک پروانه حداقل یک سال زمان می برد که همین مساله با توجه به میزان تورم در بخش های مختلف از جمله مصالح ساختمانی سبب می شود تا عملا سازنده بخش زیادی از منابع خود را برای مهار تورم از دست داده و در عمل سبب افزایش قیمت تمام شده و در نتیجه بالا رفتن قیمت فروش می شود و در نهایت این مردم هستند که متضرر می شوند.

رهبر دبیر کانون سراسری انبوه سازان معتقد است که تا زمانی که زیرساخت ها آماده نباشد نمی توان به کاهش مدت زمان صدور پروانه ساختمانی امیدوار بود.

او می گوید: متوسط زمان صدور پروانه ساختمانی زیر شش ماه نیست در حالیکه وعده داده شده بود این عدد به زیر دو ماه کاهش خواهد یافت.

او رشد هزینه های تولید مسکن را در یک سال گذشته ۱۰۰ درصد دانست و گفت: وقتی میلگرد از کیلویی ۱۲ هزار تومان به ۲۴ هزار تومان رسیده است باید منتظر رشد قیمت تمام شده ساخت بود.

متن کامل گفتگوی با ایرج رهبر دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور را در ادامه با هم می خوانیم:


حال و روز این روزهای ساخت و ساز چگونه است؟ به نظر می رسد تا حدودی با بهبود اوضاع طرح نهضت ملی مسکن و طرح ساخت ۱۰ هزار مسکن در تهران اوضاع بهبود بیابد؟


ساخت و ساز تا حدودی به سمت بهبود حرکت کرده است که دلیل آن هم ورود برخی ارگان ها و شهرداری ها به حوزه ساخت و ساز بهبود نسبی پیدا کرده است. به هر حال باید ورود انقلابی برخی نهادها و ارگان ها را به فال نیک گرفت چرا که حال و روز ساخت و ساز را بهبود بخشیده است.


در اوایل سال جاری، شهرداری تهران وعده داده بود که زمان صدور پروانه ساختمان به دو ماه کاهش خواهد یافت؟ آیا این وعده اجرایی و عملیاتی شده است؟


شهرداری تهران وعده داده بود که مدت زمان صدور پروانه ساختمانی به دو ماه برسد اما تا زمانی که زیرساخت ها مهیا نباشند این وعده عملی و اجرایی نخواهد شد. به هر حال دریافت استعلامات بسیار زمانبر است و همین موضوع می تواند بر طولانی شدن زمان صدور پروانه تاثیر بگذارد. به هر حال شرایط دریافت استعلامات سخت شده است و برای رسیدن به زمان دو ماه باید خیلی تلاش کرد. البته اگر بخواهند به دو ماه برسانند می شود اما نیازمند اراده و عزم جدی است.


یعنی اراده کاهش زمان صدور پروانه ساختمان نیست؟


چرا اتفاقا قصد دارند و علاقمند هستند اما متاسفانه مدام برای صدور پروانه ساختمان بر برخی مسایل حضوری و غیر حضوری بودن بحث وجود دارد. به عنوان مثال در کشورهای پیشرفته این موضوع حل شده است. اما در کشور وقتی قصد این را داریم که نقشه را آپلود کنیم و به شهرداری ارسال کنیم دشواریهایی وجود دارد که مشخص نیست مشکل کجاست و چگونه باید حل کرد. به هر حال شهرداری باید به گونه ای برنامه ریزی کند که هر ارگان و هر شخصی در زمان صدور پروانه ساختمان و وجود مشکلات ، مسئولیت خود را بپذیرد. یعنی اگر از اشخاص بخواهند که مسئولیت تاخیر را بپذیرد بدون شک بسیاری از کارها و مشکلات برطرف خواهد شد.


حالا مدت زمان صدور پروانه ساختمان در تهران چقدر است؟


زمان صدور پروانه ساختمان کمتر از ۶ ماه نیست. البته تا حدودی مشکلات اصلاح شده است اما هنوز جا دارد تا مشکلات بر طرف و مدت زمان صدور پروانه کمتر شود.


به برخی مشکلات صدور پروانه ساختمان اشاره کردید. اگر بخواهید میزان رشد هزینه های ساخت و ساز را اعلام کنید این رشد هزینه تولید مسکن چقدر خواهد بود؟ یعنی در حال حاضر هزینه قیمت هر متر مربع مسکن در تهران چقدر است؟


با توجه به تورم موجود در کشور و رشد قیمت نهاده های تولید مسکن، هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در تهران کمتر از ۱۵ میلیون تومان نیست. یعنی اگر بخواهیم یک واحد مسکونی قابل سکونت در تهران را احداث کنیم برای هر متر مربع مسکن بالاتر از ۱۵ میلیون تومان باید هزینه کرد.


اگر بخواهید نسبت به پارسال این موضوع را بررسی کنید این عدد ۱۵ میلیون تومان برای ساخت هر تر مربع مسکن نسبت به سال گذشته چقدر افزایش یافته است؟


سال گذشته هزینه ساخت هر متر مربع مسکن برای یک سازنده زیر ۱۰ میلیون تومان و بالای هفت میلیون تومان در نوسان بود. این اعداد نشان می دهد که در یک سال گذشته هزینه ساخت و ساز بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.


این رشد ۱۰۰ درصدی فقط بخاطر رشد قیمت نهاده های تولید مسکن است؟


به هر حال رشد قیمت نهاده های تولید مسکن یکی از مولفه ها است. مولفه های دیگری هم تاثیر دارد. وقتی در سال جاری حداقل دستمزد ۵۷ درصد افزایش یافت باید آثار آن را در سایر بخش ها هم دید. مصالح ساختمانی نیز رشد زیادی کرده است. به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم میلگرد در ابتدای سال جاری ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان بود در حالیکه این عدد در حال حاضر به ۲۴ هزار تومان افزایش یافته است.


چند روز پیش هم که در وزارت راه و شهرسازی با بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دیدار کردید؟ نشان می دهد که تا حدودی بخش خصوصی در حال پذیرفته شدن است؟


به نظر می رسد بخش خصوصی در حال پذیرفته شدن است. بعد از ماه ها به هر حال این جلسه و دیدار برگزار شد. با روی کار آمدن بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی، طرح نهضت ملی مسکن مقداری به جنب و جوش رسیده و شخص وزیر پیگیر رفع چالش ها است. وزیر راه به پیشنهادات ما که پیشنهاداتی برای نحوه تامین مالی پروژه ها بود گوش داد. این در حالی است که قبلا ماه‌ها به دنبال نشست با مسئولان وزارتخانه بودیم و محقق نمی شد. مهم ترین موضوعی که در نشست با بذرپاش مطرح شد، پایین بودن توان متقاضیان بود.


ظاهرا پیشنهاداتی هم در خصوص این موضوع که انبوه سازان مشارکت بهتری در مسکن ملی داشته باشند تا سرعت این طرح بیشتر شود ارائه کرده اید؟


به هر حال در آن جلسه اعلام کردیم که متقاضیان مسکن ملی توان کافی ندارند و حداقل آورده آنها ۲۰۰ میلیون تومان و است و با تسهیلات بانکی می توان به عدد ۵۰۰ میلیون تومان رسید. با توجه به تجربه مسکن مهر این نگرانی را مطرح کردیم که ممکن است نقدینگی متقاضیان تکافوی اجرای طرح نهضت ملی مسکن را ندهد و این مساله به طولانی شدن طرحها بیانجامد. بنابراین سرمایه و توان فنی بخش خصوصی می تواند گره گشا باشد. بذرپاش به مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران دستور داد تا از نظرات سازندگان برای پیشبرد کارها استفاده شود. پیشنهاد ما این بود که بخش خصوصی تامین کننده تامین مالی پروژه ها باشد و سازندگان اعلام آمادگی کردند که منابع مالی طرح ها را به صورت مشارکت تامین و در قبال آن به صورت تهاتر زمین یا واحد مسکونی دریافت کنند.


نیاز استان تهران در طرح مسکن ملی از سوی استاندار تهران ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد مسکونی اعلام شده است؟ آیا ساخت این واحدها به مرحله مناسبی رسیده است؟


نیاز استان تهران در طرح مسکن ملی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد مسکونی است که در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار واحد در مرحله ساخت است که فاصله معناداری با اهداف تعیین شده دارد. به هر حال نوسانات قیمت مصالح ساختمانی یکی از چالش های اصلی طرح نهضت ملی مسکن است که به نظر می رسد باید برای آن راهکاری اندیشیده شود. به همین دلیل بود که در جلسه ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم سازندگان درخواست خود را اعلام کردند که قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن با توجه به تورم، تعدیل شود؛ اتفاقا او هم پذیرفت.

بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman