مشاور وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تکنولوژی های نوین حوزه صنعت ساخت و ساز وارد کشور خواهد شد

تکنولوژی های نوین حوزه صنعت ساخت و ساز وارد کشور خواهد شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۸ | ۱۴۰۲/۰۸/۲۸

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: از آنجا که سرعت عمل در صنعت ساخت و ساز بسیار مهم است با هشت کشور خارجی تفاهمنامه هایی را امضا کرده ایم تا تکنولوژی های نوین حوزه ساخت و ساز را وارد کشور کنیم و از برنامه های ما این است تا چندین کارخانه پیش ساخته راه اندازی کنیم و در این کارخانجات از نیروی داخل استفاده خواهد شد.

به گزارش اخبار ساختمان، حسن تیزمغز مشاور وزیر راه و شهرسازی در جریان برگزاری گردهمایی انبوه سازان و مهندسان برتر کشور با رویکرد کاربرد مقررات ملی در صنعت ساختمان که با حضور برخی مسئولان دولتی و بخش خصوصی و همچنین تعدادی از مهندسان و انبوه سازان برگزار شد؛ گفت: امیدوار هستیم روزی برسد که بتوانیم در بازسازی غزه و عمران آن منطقه شریک و همراه آنها باشیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه لازمه اجرای طرح نهضت ملی مسکن همکاری با بخش خصوصی است، گفت: وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد تا با کمک بخش خصوصی چهار میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن را به سرانجام برساند و یقینا اگر بخش خصوصی کمک نکند، پروژه عظیم نهضت ملی مسکن به نتیجه نخواهد رسید.

تیزمغز در ادامه افزود: در حال حاضر دولت سیزدهم تلاش کرده است تا تکنولوژی های جدید حوزه ساخت و ساز را وارد کشور کند. ما اعتقاد داریم در کنار بهره مندی از تکنولوژی های نوین ساخت و همچنین نیروی انسانی موجود در داخل کشور قادر هستیم بالاتر از کشورهای پیشرفته در امر ساخت و ساز حرکت کنیم.

وی از توافق با هشت کشور خارجی برای ورود تکنولوژی های نوین ساخت به کشور خبر داد و گفت: از آنجا که سرعت عمل در صنعت ساخت و ساز بسیار مهم است با هشت کشور خارجی تفاهمنامه هایی را امضا کرده ایم تا تکنولوژی های جدید را وارد کشور کنیم و از برنامه های ما این است تا چندین کارخانه پیش ساخته راه اندازی کنیم و در این کارخانجات از نیروی داخل استفاده خواهد شد.

ادامه داد: واقعیت این است که بدون حمایت دولت اتفاق خاصی نخواهد افتاد و لارم است که دولت نیز در این حوزه ورود کند و با ارائه یارانه به مردم در حوزه صنعت ساختمان بخش خصوصی را برای حضور در این پروژه عظیم تشویق نماید.

تیز مغز با بیان اینکه همکاری بانک ها با طرح نهضت ملی مسکن نامناسب است گفت: من با سودهای 18 درصد و 15 درصد برای تسهیلات مسکن موافق نیستم چراکه باید مانند سایر کشورها تسهیلاتی با نرخ سود پایین تر در اختیار متقاضیان مسکن قرار دهد، ضمن اینکه بانک ها نیز می بایست در این مسیر در کنار بخش خصوصی حاضر شوند تا بتوانیم اقدامات خوبی در این بخش انجام دهیم.


عضو کمیسیون عمران مجلس: تلاش مجلس برای کاهش قیمت تمام شده مسکن


در ادامه اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس از تسهیلگری مجلس برای اجرای بهینه نهضت ملی مسکن خبر داد و افزود: حدود ۱۰ نوع فناوری جدید و روش های صنعتی سازی تصویب شده است که قابلیت ساخت در کشور و در قالب طرح نهضت ملی مسکن را دارد.

اقبال شاکری همچنین گفت: اعتقاد ما بر این است که چنانچه این فناوری ها در صنعت ساختمان و طرح نهضت ملی مسکن به کار گرفته شود منجر به کاهش هزینه های ساخت خواهد شد و بنابراین نیازی به حضور شرکت های خارجی برای ساخت مسکن نخواهد بود.

وی همچنین درباره اهمیت نوسازی بافت های فرسوده گفت: مطابق برنامه هفتم توسعه ما می بایست سالانه 100 پلاک فرسوده در بافت های فرسوده را نوسازی کنیم که با توجه به آماده بودن زیرساخت های لازم در این بافت ها و همچنین بسته های تشویقی که برای مالکین بافت های فرسوده در نظر گرفته شده است امیدوار هستیم مالکین این بافت ها نسبت به نوسازی این بافت ها اقدام کنند.

 

شهاب سعادت نژاد


رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران: لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی برای ساخت واحدهای مسکونی با کیفیت


در ادامه این همایش شهاب سعادت نژاد رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران ضمن خوشامدگویی به مهمانان، گفت: در حال حاضر ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن بسیار دارای اهمیت است و ساخت این واحدها می بایست توسط مهندسین و سازندگان ایرانی به سرانجام برسد، ما به عنوان یک انجمن خصوصی در کنار دولت و شهرداری می توانیم کمک کنیم تا موضوع ساخت و ساز واحدهای مسکونی به شکل ایمن و با کیفیت انجام شود.

وی تاکید کرد: صنعت ساختمان سازی یکی از بزرگترین صنایع مهم کشور است و با تعامل بین وزارت راه و شهرسازی و انبوه سازان و سازندگان حرفه ای می توان ساختمان هایی باکیفیت و ایمن ساخت و در این راستا دولت باید حمایت های لازم را از بخش خصوصی انجام دهد و هدف از برگزاری چنین همایش هایی ارتباط نزدیک مقامات دولتی و انجمن ها و دست اندر کاران صنعت ساختمان و آشنایی با توانایی های سازندگان بخش خصوصی است و در این همایش به الزام استفاده از مقررات ملی در ساخت ساختمان ها نیز پرداخته شد.

 

بابک بهمنی


لزوم بکارگیری مهندسان دارای صلاحیت در تمامی مراحل ساخت


همچنین در ادامه این همایش بابک بهمنی یکی از فعالان صنعت ساختمان، گفت: رعایت مقررات ملی ساختمان و بهره مندی از توان مهندسان دارای صلاحیت را از ضرورت های ساخت و ساز عنوان کرد و بر آموزش و نظارت بیش از پیش مهندسان برای ارتقای عمر ساختمان ها تاکید کرد.

وی در واکنش به اظهارنظرهایی پیرامون انحلال نظام مهندسی، گفت: این موضوع به دلیل مشکلاتی که سازندگان با نظام مهندسی، شهرداری و ناظران به دلیل عدم تسط بر مقررات ملی ساختمان به وجود آمده است، که توصیه من به افرادی که این اظهارنظر را انجام می دهند این است که یا این مقررات را بیاموزند یا اینکه از افراد مطلع در این زمینه مشورت بگیرند، چراکه نطام مهندسی و مقررات ملی ساختمان هویت جامعه مهندسی در سطح کشور و بین المللی محسوب می شود.

این فعال صنعت ساختمان گفت: متاسفانه در حال حاضر در دانشگاه ها آموزش مناسبی در مورد مقررات ملی مسکن داده نمی شود و می بایست به دانبال راهکارهایی باشیم تا بتوانیم این مقررات را کاربردی کنیم و به طور صحیح از این مقررات استفاده نماییم، بنابراین اعتقاد من بر این است کسانیکه که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و قبل از ورود به بازار کار باید استعدادیابی شوند تا مشخص شود که فرد موردنظر برای چه کاری مناسب تر است.

بهمنی ادامه داد: بنابراین در درجه اول می بایست که افراد استعدادیابی شوند و در ادامه آموزش مناسب ببیند تا با آموزش و راهنمایی های لازم توانایی های این افراد افزایش یابد و در نهایت نیز می بایست بستری فراهم شوند تا این افراد به بازار کار درست معرفی شوند.

این فعال صنعت ساختمان همچنین گفت: مقررات ملی و کنترل ساختمان کامل، کاربردی و گره گشاست و باید در تمامی مراحل از طرحی تا نظارت و اجرا مورد بهره برداری حداکثری فعالان و دست اندرکاران باشد.

وی با بیان اینکه، برگزاری آزمون های نظام مهندسی و کنترل ساختمان باید با دقت بیشتری انجام شود، افزود: در مراحل مختلف ساخت باید مهندسان دارای صلاحیت انتخاب شوند و در طی ساخت مشاوره این مهندسان در ساخت ملاک عمل باشد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman