مصرف انرژی در بخش ساختمان باید مدیریت شود

مصرف انرژی در بخش ساختمان باید مدیریت شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۵ | ۱۴۰۲/۰۹/۰۹

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: بخش ساختمان حدود ۴۵ درصد از مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص می دهد لذا در تلاش هستیم تا با تغییراتی در مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان، مصرف انرژی مدیریت شود.

به گزارش اخبار ساختمان، حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری همایش ملی مدیریت انرژی در ساختمان اظهار کرد: در کل جهان بخش ساختمان به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی محسوب می شود لذا این همایش قصد دارد تا با نگاهی به مدیریت مصرف انرژی بتواند ادای تکلیف در راستای کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

وی افزود: الگوهای مختلف مصرف انرژی در دنیا تعیین می کند که یک کشور در کدام یک از حامل های انرژی بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اینکه استفاده از انرژی با شرایط داخلی کشورها مرتبط است گفت: کشورها به لحاظ شرایط جغرافیایی و اقلیمی و از لحاظ سردسیر، گرمسیر و معتدل با یکدیگر متفاوت هستند همچنین در این رابطه روش استفاده از حامل های انرژی نیز حائز اهمیت است.

وی افزود: مقایسه کشورها از لحاظ عددی نشان داده است که شدت مصرف انرژی در کشور ایران حدود سه برابر متوسط جهان است اما به معنای این نیست که این مقدار انرژی در حال تلف شدن است بلکه به معنای مصرف شدن است.

مانی‌فر بیان کرد: بخش ساختمان حدود ۴۵ درصد از مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص می دهد که ۸۰ درصد آن مصرف گاز است و از این مقدار ۱۵ درصد به ساختمان های عمومی و تجاری و ۸۵ درصد به ساختمان های بخش مسکونی مربوط می شود.

وی عنوان کرد: در تلاش هستیم تا با تغییراتی در مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان مصرف انرژی مدیریت شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: براین اساس در مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان که مرتبط با لوله کشی گاز طبیعی است تغییراتی اعمال می شود تا امکان استفاده از بخاری های با راندمان بالا پیش بینی شود همچنین امکان تعویض بخاری برای ساختمان ها و امکان استفاده از بخاری برای ساختمان های با واحد بیشتر که این موضوع کمک می کند به بخش های روستایی و شهرهای کوچکتر که ممکن است امکان استفاده از موتورخانه را نداشته باشند.

وی گفت: در مبحث دوازدهم در حوزه نگهداری ساختمان در تلاش هستیم تا در این راستا حرکت کنیم و شاهد کاهش مصرف انرژی باشیم.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman