کمبود عرضه نقشی در افزایش قیمت ملک دارد؟

کمبود عرضه نقشی در افزایش قیمت ملک دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۶ | ۱۴۰۳/۰۳/۱۹

برخی کارشناسان معتقدند بازار مسکن اکنون با کمبود جدی عرضه آپارتمان روبه‌روست و همین عامل، به افزایش قیمت در این حوزه دامن زده است.

به گزارش اخبار ساختمان، کارشناسان حوزه مسکن معتقدند یکی از اصلی ترین مشکلاتی که بازار املاک را طی سال های اخیر درگیر کرده، کاهش چشمگیر میزان ساخت و ساز در کشور است.

کاهش حاشیه سود سازندگان به علاوه افت توان اقتصادی مردم در نتیجه نبود مشتری در بازار مسکن، باعث شده انبوه سازان، دیگر تمایلی به فعالیت در صنعت ساختمان سازی نداشته باشند و از این عرصه کناره گیری کنند.

این عامل همچنین باعث شده است بازار مسکن از سمت عرضه نیز با محدودیت هایی روبه‌رو باشد. برخی از فعالان این حوزه می گویند، کمبود آپارتمان‌ در بخش معاملات و اجاره املاک از دلایل محوری افزایش قیمت مسکن در چند سال گذشته بوده است، اما برخی دیگر نیز معتقدند با وجود آمار آپارتمان های خالی و خانه های نیمه ساز می توان محرک های جدی تری برای روند صعودی قیمت ها در بازار مسکن پیدا کرد.


کمبود مسکن نقشی در افزایش قیمت ملک ندارد


منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن، درباره نقش کمبود مسکن در افزایش قیمت ملک نظر دیگری دارد. او در خصوص اثر کمبود عرضه بر قیمت مسکن می گوید: بررسی پارامترهای عرضه و تقاضا، وجود آپارتمان های خالی، میزان پروانه های صادرشده در سال های اخیر، وجود چند صد هزار متر مربع برج و آپارتمان نیمه ساخته در سطح شهرها که هنوز متقاضی موثر با قابلیت فروش آنی را پیدا نکرده اند، نشان از آن دارد که نقش کمبود مسکن در افزایش قیمت منتفی است.

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن، درباره نقش کمبود عرضه آپارتمان در بازار بر نوسانات قیمت مسکن، گفت: در حوزه اقتصاد مسکن با توجه به پارامترهای عرضه و تقاضا، وجود آپارتمان های خالی، میزان پروانه های صادرشده در سال های اخیر، وجود چند صد هزار متر مربع برج و آپارتمان نیمه ساخته در سطح شهرها که هنوز متقاضی موثر با قابلیت فروش آنی را پیدا نکرده اند، نشان از آن دارد که نقش کمبود مسکن در افزایش قیمت منتفی است.

او ادامه داد: از سوی دیگر، منابع طبیعی لازم برای فرآوری مصالح ساختمانی به حد کافی موجود است و در این زمینه نیز کمبودی وجود ندارد.


انتظارات تورمی بالا، افزایش قیمت مسکن را رقم زده است


غیبی در این باره توضیح داد: عامل موثر در این زمینه بعد روانی دارد و مردم احساس ناامنی در این حوزه مخصوصاً برای سرمایه های سرگردان خود دارند. تاثیر هیجانات ناشی از افزایش ناگهانی قیمت طلا و ارز، تصمیمات سیاسی در سطح داخلی و بین‌المللی، نگرانی از تحریم های اقتصادی و به تبع همه این عوامل، انتظارات تورمی بالا همگی به‌ طور تجمیعی و نگران کننده موجب شده مسکن و زمین نیز دستخوش افزایش قیمت و روند گرانی هیجانی بازار اقتصادی کشور شود.


کنترل نوسانات قیمت در بازار مسکن نیازمند درایت است


این کارشناس بازار مسکن همچنین در مورد دیگر عوامل موثر بر نوسانات قیمت در بازار املاک توضیح داد: در یک واکاوی می توان عوامل درونی موثر بر اقتصاد مسکن و به تبع آن عوامل بیرونی موثر بر آن را به‌ عنوان دو دلیل که یکی شوک آور و آنی است و دیگری تاثیر خود را در طول زمان بر این التهابات می گذارد، بررسی کرد.

او اضافه کرد: هر دو عامل نیاز به پیش بینی، درایت و اتخاذ تصیمیم موثر در طول زمان دارد. به نحوی که اگر از تبعات هر کدام از آنها غافل شویم باید منتظر آثار مخرب و ماندگار آن بر پیکره اقتصاد مسکن باشیم.

تحلیلگران این حوزه معتقدند مشکلات بازار مسکن بیش از هر عامل دیگر ریشه در مسائل اقتصاد کلان دارد. مادامی که مشکلاتی نظیر تورم و تحریم های اقتصادی پابرجا و بازارهای موازی به ویژه ارز دچار نوسانات زیادی باشد، حتی افزایش عرضه در بازار مسکن نیز نمی تواند زخم های زیادی از بدنه بی جان مسکن در ایران را درمان کند.

تجارت نیوز


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman