نمای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۵ | ۱۴۰۰/۱۲/۰۷

نمای کرتین وال یا نمای لامل یکی از سیستم های نمای ساختمان است که ساختاری خود ایستا دارد و کلیه وزن شیشه ها بر روی این سازه و شاسی کشی اجرا شده می افتد و هیچ گونه بار اضافی بر ساختمان وارد نمی شود.

به گزارش اخبار ساختمان، کرتین وال یک کلمه انگلیسی است که معادل آن به فارسی دیوار پرده ای است. دیوار و پرده هر دو حائل هایی بین دو فضا هستند که یکی سخت و سنگین و دیگری سبک و قابل انعطاف است. از ترکیب این دو عبارت یا در حقیقت این دو نوع حائل محققان به ترکیبی دست پیدا کرده اند که هم استحکام و مقاومت دیوار را دارد و هم زیبایی و سبکی پرده را به ارمغان می آورد. از این رو نام آن را کرتین وال Curtain Wall قرار داده اند.
 

نمای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال یا نمای لامل یکی از سیستم های مدرن نمای ساختمان است  که ساختاری خود ایستا دارد بدین صورت که کلیه وزن شیشه ها بر روی همین سازه و شاسی کشی اجرا شده می افتد و هیچ گونه بار اضافی بر ساختمان وارد نمی شود. این نکته یکی از مزیت ها مهم نسبت با سایر نماهای ساختمانی است.

در سیستم نمای کرتین وال تمامی فشار های وارد شده از طرف باد، باران، طوفان و... بر ساختمان جذب همین لامل های افقی و عمودی می شود و هیچ گونه فشاری به بدنه و سازه اصلی ساختمان وارد نمی شود.
 

مزیت های استفاده از نمای کرتین وال

 

اجرای نمای شیشه ای ساختمان علاوه بر زیبایی ظاهری که به ساختمان می بخشد دارای مزایای  دیگری نیز هست و می تواند به عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز عمل کند و از طرفی می توان میدان دید بهتری را برای ساکنان آن ساختمان فراهم کند.

در سیستم کرتین وال از پروفیل های عمودی و افقی آلومینیومی مخصوص استفاده می شود که یک ساختار و سازه مجزا از بدنه اصلی ساختمان دارد و در جلوی ساختمان نصب می شود. در واقع همانند پرده ای است زیبا و مقاوم در جلوی بدنه اصلی ساختمان و به همین دلیل از واژه کرتین وال برای این نما استفاده کرده اند.

 

استفاده از این نما دارای مزیت های زیر است:

 

۱- مقاوم در برابر زلزله با توجه به داشتن سازه ای مقاوم و مجزا از بدنه اصلی ساختمان

۲- جلوگیری از وارد شدن بار اضافه به ساختمان، وزن کلیه شیشه ها توسط همین استراکچر تحمل می شود و هیچ گونه بار اضافی به ساختمان وارد نمی شود.

۳- در صورت طراحی اصولی، مقاوم در برابر باد و جلوگیری از انتقال فشار باد به بدنه اصلی ساختمان

۴- سیستمی کاملا عایق

۵- زیبا و مدرن

۶- سرعت اجرایی بالا

۷- مقرون به صرفه و قیمت تمام شده پایین تر نسبت به سایر نماها


ویژگی مهم نمای کرتین وال


در واقع نمای کرتین وال از دسته نماهای خشک محسوب می شود که زیبایی خاصی نسبت به نسل قبل از آن یعنی نمای فریم لس روی آهن دارد (سیستم فریم لس روی آهن سیستم قدیمی که مشکلات آب بندی و هوابندی متعددی داشت).

 

اما دلایل محبوبیت نمای کرتین وال برای استفاده در نمای ساختمان به علت ویژگی های زیر است:

 

*  عایق حرارتی

*  عایقی برای جلوگیری از نفود آب

*  مقاوم در برابر نیروی باد

*  مقاوم در برابر زلزله

*  امنیت بالا

*  دارا بودن خاصیت اکوستیک



ساختار نمای کرتین وال



همانطور که گفتیم ساختمان اصلی کرتین وال یا استراکچر کرتین وال از شاسی و لامل تشکیل شده است. سپس شیشه ها یا سایر پوشش ها روی آنها نصب می شوند. لامل در حقیقت همان سازه آلومینیومی است که شیشه ها روی آن نصب می شوند.

این لامل ها در دو جهت افقی (ترنسم transom) و عمودی (مولیون mullion) نصب می شوند. و فضایی مشبک مناسب نصب صفحات شیشه ای یا غیره را می دهند. لامل ها نیز با توجه به طراحی نما و کاربری که دارند انواع مختلفی دارند و شامل لامل های آلومینیومی، لامل های فولادی و لامل های چوبی می شوند.

سطح مقطع لامل ها نیز به گونه ای توسط مهندسان طراحی شده است که بتوان در شیار هایی لامل ها در هم قفل می شوند و یا شیشه ها در فضای بین مولیون و ترنسم قرار می گیرند را بتوان با لاستیک های مخصوصی به نام EPDM جهت انجام عایق بندی حرارتی اقدام کرد. از این رو نماهای کرتین وال عایق صوتی حرارتی رطوبتی خیلی خوبی هستند.


نحوه نصب سیستم های کرتین وال چگونه است؟


سیستم های کرتین وال از جهت نصب نیز به دو نوع تقسیم بندی می شوند: فریملس framless (بدون خطوط ظاهری نمایان) و فیسکپ facecap (در پوش دار). که نمونه فریملس خود به دو زیر مجموعه full frame و Ufram تقسیم بندی می شوند که هر کدام از این انواع با توجه به شرایط پروژه ساختار نما و غیره توسط مهندسان و معماران انتخاب و پس از انجام کامل طراحی از نظر فنی و زیبایی شناختی در محل پروژه نصب می شوند.


نمونه فول فریم کرتین وال:


در این حالت ها شیشه هایی دوجداره یا چند جداره ای که بین فضای خالی بین دو شیشه از چسب های پایه سیلیکون استفاده شده است درون قاب هایی که اصطلاحا کاست نامیده می شوند قرار می گیرند و سپس مجموعه شیشه و کاست را در فضای خالی بین لامل های افقی و عمودی با استفاده پیچ یا پرچ در جای خود محکم می شوند.

نمونه یو چنل کرتین وال:


در این حالت ها شیشه هایی دوجداره یا چند جداره ای که بین فضای خالی بین دو شیشه از چسب های پایه سیلیکون استفاده شده است درون کاست های u شکل قرار می گیرند و سپس توسط لقمه های مخصوص فلزی در فضای بین لامل های افقی و عمودی قرار می گیرند.

نمونه فیسکپ کرتین وال:


در این نمونه یکی از لامل های افقی یا عمودی حذف می شوند و سپس از لاستیک و چسب هایی که ماده اصلی تشکیل دهنده آنها سیلیکون است استفاده می شود.


انواع روش های نصب و ساخت نمای کرتین وال


طراحی نمای ساختمان مدرن با کمک نمای لامل توضیح داده شد اما نمای کرتین وال به دو روش Stick و Unitized ساخته و نصب می شود:

 

ساخت و نصب کرتین وال با روش Stick

 

در این روش مراحل نصب و ساخت نمای کرتین وال کلا در محل پروژه صورت می گیرد و پس از محاسبات فنی و سازه ای و حمل پروفیل های آلومینیومی به محل پروژه، سازه اصلی نصب و ایجاد می شود و شبکه استکراچر سازه ای شیشه توس لامل های افقی و عمودی ایجاد می شود و سایز قاب ها جهت سفارش شیشه برداشت می شود.

 

در این روش غیر از مرحله اکسترود آلومینیوم (تولید پروفیل آلومینیومی) تمامی مراحل مانند برش لامل ها در محل پروژه انجام می گیرد. این روش جهت ساختمان های معمولی اداری و تجاری و یا با طرح های خاص متداول است و طبعا هزینه کمتری را خواهد داشت.

 

ساخت و نصب کرتین وال با روش Unitized

 

نمای کرتین وال یوناتایز به معنای نمای یکپارچه اما با طقعات جداگانه است به این معنی که کلیه قطعات و قاب های نمای کرتین وال در محل کارخانه ساخته و حتی شیشه نیز درون قاب ها نصب می شوند و سپس به محل پروژه حمل و بصورت کشویی در محل های در نظر گرفته شده نصب می شوند.

 

این روش نصب کرتین وال به لحاظ قیمت تمام شده هزینه بیشتری به همراه خواهد داشت اما مزیتی که نسبت به روش قبلی دارد این است که سرعت نصب در این روش بالاست و در برج های مرتفع بسیار مناسب خواهد بود.



روکش مورد استفاده در نمای کرتین وال چیست؟

 

شیشه از رایج ترین متریال مورد استفاده در اجرای نمای کرتین وال است اما بعضا پنل های فلزی و یا سنگ های طبیعی نیز استفاده می شود. در نماهای کرتین وال جهت پنهان کردن فاصله بین طبقات (پوتر طبقات) از شیشه های مات و یا اسپندرال استفاده می شود.

 

می توان برای این قسمت از نما از ویندو فیلم های مخصوص شیشه استفاده کرد. مهمترین ویژگی این نما در عین نورگیر بودن، جلوگیری از تابش خیره کننده نور خورشید است. از دیگر مزیت های کرتین وال می توان به تعبیه هواکش، حسگرها و پوسته های متعدد اشاره کرد.


هزینه نصب نمای کرتین وال چقدر است؟


هزینه نصب نمای کرتین وال با متریال حدوداً از یک میلیون تومان شروع می شود و با توجه به جزئیات سفارش داده شده تا سقف چهار میلیون تومان هم افزایش خواهد یافت. دستمزد نصب کرتین وال در ایران بر حسب متراژ نمای ساختمان و کیفیت نصب آن می تواند متفاوت باشد.

 

به طور معمول کارخانه های تولید کننده با ارائه ابعاد پروفیل کرتین وال در سایزهای استاندارد نصب آن را برای نصب کننده بسیار راحت تر کرده اند. نمایندگی های شرکت های تولید کننده افراد متخصص برای نصب این نماها را به شما معرفی می کنند. این افراد دارای تجربه هستند و اگر مشکلی در زمینه ی نصب این محصول پیش بیاید آن را به صورت رایگان برای شما تعمیر می کنند.

 

بیشتر بخوانید: نمای کامپوزیت آلومینیومی ساختمان چیست؟

سوالات متداول
  • لامل چیست؟
    استراکچر آلومینیومی نمای کرتین وال یا در واقع همان پروفیل های آلومینیومی که شیشه بر روی آنها سوار می شوند لامل نامیده می شوند.
  • کرتین وال چیست؟
    Curtain wall کرتین وال در اصطلاح لغوی به معنای دیوار پرده ای است که نوعی سیستم پوشش دهنده غیرسازه ای نمای خارجی ساختمان است که علاوه بر وظیفه جداکننده ای از بار مرده وارد بر ساختمان نیز می کاهد.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman