بازار بورس و طلا تاثیر زیادی بر مسکن ندارد

بازار بورس و طلا تاثیر زیادی بر مسکن ندارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۴ | ۱۳۹۹/۰۴/۱۶

مدیرگروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: بورس و یا بازار طلا و ارز تاثیر زیادی بر بخش مسکن ندارد.
به گزارش اخبار ساختمان، دکتر جواد براتی در خصوص وضعیت بازار مسکن، اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان در حوزه مسکن به اشتباه کاهش تعداد معاملات ملکی را نشان از کاهش تقاضا در این بخش می‌دانند، در حالی که تقاضا در این بخش برای مسکن‌های کمتر از 60 متر و 70 تا 100 متر افزایش یافته است.

وی افزود: تقاضا در بخش مسکن در مناطق مرکزی و همچنین حاشیه شهرها افزایش یافته که این خود یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن است. بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، قدرت خرید مردم از سال 90 تا 98 به یک سوم سال 90 رسیده که این نشان از ضعیف شدن اقتصاد خانوارها دارد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه به طور متوسط 45 درصد هزینه‌های یک خانوار مربوط به اجاره مسکن است، عنوان کرد: افزایش قیمت مسکن در مناطق مرکزی و حاشیه شهر به مناطق لوکس شهر هم تسری یافته است. یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن استانداردهای تعیین شده از سوی شهرداری برای ساخت مسکن در متراژ بالا بوده، اگر شهرداری مجوز ساخت مسکن با متراژهای کمتر را می‌داد، شاهد افزایش کمتر نرخ مسکن بودیم، زیرا مردم توان خرید مسکن‌های با متراژ بالا را ندارند.

براتی ادامه داد: افزایش هزینه‌های پروانه ساخت مسکن از سوی شهرداری در کنار عواملی همچون افزایش نرخ مصالح ساختمانی از دیگر علل افزایش قیمت مسکن است. افزایش قیمت زمین و همچنین عرضه محدود زمین در کلان‌شهرها از دیگر عوامل افزایش قیمت مسکن بوده و زمینی مناسب برای ساخت مسکن در کلان‌شهرها برای انبوه‌سازان وجود ندارد.

مدیرگروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه شیوع کرونا و متوقف شدن معاملات ملکی از دیگر عوامل افزایش قیمت مسکن است، تصریح کرد: معاملات ملکی که در ماه‌های اسفند و فروردین به دلیل شیوع کرونا متوقف شد، به ماه‌های اردیبهشت و خرداد منتقل گردید و انباشت تقاضا در این ماه‌ها منجر به افزایش قیمت مسکن شد.

وی بیان کرد: به مسکن با نگاه سرمایه‌ای توجه می‌شود، در حال حاضر نگاه سرمایه‌ای و سودآوری به مسکن افزایش یافته که این خود نیز منجر به افزایش قیمت مسکن شده است. در حال حاضر ساخت مسکن کمتر از تعداد ازدواج‌هایی است که در کشور انجام می‌شود، این موضوع نیز منجر به انباشت تقاضا برای مسکن و در نتیجه افزایش قیمت آن خواهد شد.

عضو هیات علمی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: مهمترین عامل افزایش اجاره، افزایش قیمت مسکن بوده، با این وجود افزایش اجاره نسبت به افزایش قیمت مسکن بسیار ناچیز است. شکاف بین هزینه اجاره و قیمت مسکن کمتر خواهد شد، هرچند که به اندازه قیمت مسکن رشد نخواهد کرد.

براتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قدرت اقتصادی مردم کاهش یافته و با توجه به افزایش اجاره‌بها، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد روی ‌آوردن به زندگی چندخانواری خواهیم بود. افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به دلیل سرمایه‌های خُردشان نمی‌توانند وارد بخش مسکن شوند، بورس و یا بازار طلا و ارز تاثیر زیادی بر بخش مسکن ندارد.

مدیرگروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی در خصوص ورود دولت به بازار مسکن، عنوان کرد: دولت در بازار مسکن ورود پیدا نکند بهتر است، زیرا دخالت دولت، بازارها را خراب می‌کند و بهتر است که دولت به صورت غیر مستقیم با نظارت و کنترل در این بخش وارد شود، حتی دولت نباید به سازنده و خریدار مسکن تسهیلات اعطا نماید.

ایسنا

برچسب ها:

بازار مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman