یک عضو کمیسیون اقتصاد مجلس مطرح کرد:

از خانه های لوکس مالیاتی گرفته نشده است

از خانه های لوکس مالیاتی گرفته نشده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۳ | ۱۴۰۰/۰۹/۰۲

یک عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با اشارا به اجرا نشدن بخشی از احکام بودجه درباره اعطای تسهیلات اشتغال گفت که در ۶ ماهه نخست سال، مالیات از خودروها و خانه‌های گران قیمت گرفته نشده و بسیاری از پزشکان نیز مالیات پرداخت نکرده اند.
به گزارش اخبار ساختمان، مجتبی توانگر در توضیح میزان عملکرد بودجه ۱۴۰۰ در ۶ ماه نخست سال بر اساس گزارش دیوان محاسبات به بخش مربوط به تسهیلات ازدواج اشاره و اظهار کرد: طبق قانون بودجه، باید بانک مرکزی به تمام زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از اول فروردین سال ۱۳۹۷ بوده، تسهیلات ازدواج پرداخت می‌کرد. اما بر اساس گزارش دیوان محاسبات بانک مرکزی مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان را به عنوان سهمیه بانک های عامل جهت پرداخت تسهیلات به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده اما بانک‌های عامل تنها ۲۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند.

وی افزود: همچنین بانک مرکزی مکلف شد به زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های کمتر از ۲۳ سال تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه اختصاص دهد. عملکرد نشان می‌دهد که بانک مرکزی مبلغ ۹ هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان به این زوج‌های جوان پرداخت کرده است.

طرح های دولت الکترونیک اجرا نشده است

وی اضافه کرد: علاوه بر این مجلس بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را مکلف کرد که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای احداث و نوسازی ۴۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و شهری پرداخت کند که بانک مرکزی در ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ سهمیه را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد. همچنین به شرکت‌های تابعه وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده شد که تا مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی برای کمک به سرمایه‌گذاری خطرپذیر، ایجاد کارورهای توسعه‌ای ارائه دهنده خدمات الکترونیک در کلیه بخش‌های حمایت از طرح‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین به صورت وجوه اداره شده پرداخت کند که علی‌رغم تصویب آیین نامه اجرایی آن در هیات وزیران، تسهیلاتی پرداخت نشده است.

توانگر ادامه داد: یکی دیگر از احکام بودجه، دادن مجوز به وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق سازمان‌های توسعه‌ای و شرکت‌های تابعه به منظور انجام طرح‌های دولت الکترونیک است. برای این کار مقرر شد منابع تا ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات این وزارت‌خانه با تایید سازمان برنامه و بودجه تامین شود. مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از این منابع نیز برای توسعه اینترنت روستایی اختصاص پیدا کند که هیچ کدام از این موارد اجرایی نشده و فاقد عملکرد است.

مالیات از خودروها و خانه‌های گران قیمت گرفته نشده است

توانگر گفت: باید عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات و مرزنشینان یک بار در سال طبق سال ۱۳۹۶ گرفته شود که سازمان امور مالیاتی آن را به ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها و بانک ملی ابلاغ کرده و این حکم اجرا شده است. همچنین گمرک معافیت‌ها و تخلفات مالیاتی و گمرکی را ثبت کرده که به صورت جمعی خرجی باشد.

وی اضافه کرد: مبلغ ۳۴۸ میلیارد تومان از خرده فروشی سیگار به عنوان حقوق ورودی سایر کالاها ثبت شده است. مالیات بر خودروهای لوکس و گران قیمت نیز به دلیل عدم تصویب آیین‌نامه اخذ نشده و فاقد عملکرد است. این شامل مالیات بر خانه های گران قیمت هم می‌شود.

این عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ گفت: طبق قانون باید شرکت‌های آب و فاضلاب سراسر کشور ۲۰۰ ریال از مشترکان آب شهری دریافت کنند که از مبلغ ۲۱۷ میلیارد تومان قابل وصول صرفا ۷ میلیارد تومان واصل شده است.

توانگر ادامه داد: دو هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان از محل مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران به حساب استان‌های محل استقرار واریز شده، همچنین ۸۳۱ پرونده واحدهای تولیدی به محل استقرارشان در استان‌ها شناسایی شده و ۳۲۳ پرونده منتقل شده است.

وزارت نفت به تکلیف قانونی‌اش برای تامین مواد اولیه قیر عمل نکرده است

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به حوزه نفت گفت: تکلیف وزارت نفت به فروش داخلی میعانات گازی با استفاده از ال سی فاقد عملکرد بوده، همچنین وزرات نفت باید ۱۵ هزار میلیارد تومان نفت خام به صورت ماهانه جهت تامین مواد اولیه قیر اختصاص می داد که این کار صورت نگرفته است.

به گفته وی، دولت باید بدهی قطعی خود به اشخاص حقوق، حقوقی، تعاونی و … را تا سقف ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل تحویل نفت خام میعنات گازی تسویه می‌کرد که این حکم اجرا نشده، علاوه بر این وزارت نفت به تکلیف خود برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم جهت عرضه و انجام معامله حداکثر ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در بورس انرژی عمل نکرده است.

۵۵۸ دستگاه اموال خود را ثبت نکرده اند


توانگر با اشاره به بخش واگذاری سهام و اموال گفت: برای واگذاری بنگاه‌های دولتی مشمول گروه ۱ و ۲ به دولت مجوز داده شد اما با وجود عرضه سهام هشت شرکت آن‌ها واگذار نشده‌اند. همچنین دولت به تکالیفش برای تامین مالی از طریق فروش سهام و دارایی‌های مالی عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه حکم انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان جهت مولدسازی دارایی‌ها انجام نشده است، گفت: باید اموال و دارایی‌های مازاد تا سقف ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به فروش می‌رفت اما تنها ۷۵ میلیارد تومان فروش رفته است.

توانگر در پایان گفت که علی‌رغم حکم قانونی برای ثبت اموال و دارایی غیرمنقول در سامانه سادا، طبق گزارش دیوان محاسبات، ۵۵۸ دستگاه اموال خود را در این سامانه ثبت نکرده است.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman