نمای خشک و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید

نمای خشک و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۲۴ | ۱۴۰۲/۱۱/۰۳

نمای خشک به نمایی گفته می شود که دوغاب و ملات سیمانی در ساخت آنها استفاده نمی شود و در آن برای اتصال پوشش نما به ساختمان، از نوعی سیستم نصب سبک با اتصالات مکانیکی استفاده می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، موارد بسیار زیادی را در طراحی و انتخاب یک نمای اصولی باید در نظر داشت از جمله زیبایی نما، مصالح مورد نیاز برای اجرای نما، هزینه های پروژه، دوام و پایداری نما، نحوه و زمان اجرا. با پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن معماری، صنعت دکوراسیون و ساختمان، نمای ساختمان و روش های اجرای آن هم دستخوش تغییراتی شده اند. از جمله این تغییرات می توان به رایج شدن روش های طراحی و اجرای نمای خشک اشاره کرد.

 

اجرای نمای خشک امروزه در صنعت ساختمان به دلیل مزایایی که نسبت به اجرای ملاتی و دوغابی دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است و یکی از روش های اجرای نمای ساختمان جدید و مدرن به شمار می رود و بسیار مهم است که نکات فنی در اجرای نمای خشک مورد توجه قرار بگیرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی این نوع نما بپردازیم.

 

اجرای نمای خشک ساختمان چه مزیت هایی دارد؟

 

اجرای نمای خشک نسبت به روش‌های سنتی از مزیت های بسیاری برخوردار است. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

 

*  وزن نما در اجرای نمای خشک نسبت به روش سنتی بسیار سبک تر است.

*  در این روش امکان عایق کاری حرارتی و صوتی فراهم است.

*  سرعت اجرا در نمای خشک بیشتر از روش سنتی است.

*  باعث محافظت در برابر عوامل جوی می شود.

*  باعث ایجاد تهویه در دیواره ساختمان و در نتیجه خروج رطوبت از روی آن می شود.

*  دور ریز مصالح در این روش کمتر است.

بازسازی نمای خشک آسان تر از روش سنتی است و امکان تعویض تایل ها وجود دارد. در صورت نیاز به باز کردن قسمتی از نما و اجرای مجدد آن، این امر به سهولت قابل انجام است و حتی این امکان وجود دارد که نمای ساختمانی به طور کامل باز و جمع آوری شود و در جای دیگری مجدداً این نما اجرا شود.

*  هزینه های بازسازی و ترمیم در صورت نیاز کم‌تر از روش سنتی است.

*  عمر مفید نما در این روش از روش سنتی بیشتر است.

*  بسیاری از مصالح مورد استفاده در این روش را می‌توان دوباره بازیافت کرد.

*  اجرای نمای خشک باعث می شود تا از تابش مستقیم آفتاب و قطرات باران به دیوار اصلی ساختمان جلوگیری شود.

 

اجرای نمای خشک

 

انواع روش های اجرای نمای خشک

 

بر اساس نحوه نصب و قرار گرفتن اتصالات در نمای خشک، این نوع نما را به دو دسته ی مشهود یا نمایان Visible و نامشهود یا غیرنمایان Invisible تقسیم بندی می کنند.

 

سیستم نمای خشک نمایان: در سیستم نمای خشک مشهود یا نمایان قسمتی از بست هایی که برای نگه داشتن سرامیک استفاده می شوند، از بیرون ساختمان هم قابل مشاهده هستند. البته راه هایی هم برای کاهش جلب توجه این بست ها وجود دارد از جمله رنگ کردن قسمت های نمایان بست به رنگ رویه نما.

 

در صورت انجام این کار حتما باید از رنگ های پایدار در برابر عوامل جوی استفاده کرد چون این بست ها در معرض آسیب دیدگی بر اثر عوامل جوی قرار دارند.

 

سیستم نمای خشک غیر نمایان: در سیستم نمای خشک نامشهود یا غیرنمایان بعد از نصب نما بست های مورد استفاده مشاهده نمی شوند. در واقع قبل از آن که نما نصب شود روی سطح رویه ساختمان عملیاتی انجام می شود که بسته به نوع سیستم ممکن است به صورت سوراخ و یا شیارهایی در پشت یا لبه های رویه باشد.

 

چه تفاوتی بین نمای معمولی و نمای خشک وجود دارد؟

 

تفاوت اصلی نمای خشک با نمای ملاتی، در نوع اتصال مصالح نما به سازه ساختمان است. به این ترتیب که بر خلاف نمای ملاتی در اجرا و نصب نمای خشک، ملات حذف می شود و سطح رویه که شامل سرامیک، سنگ، فایبر سمنت برد، HPL و … است به وسیله یک سری اتصالات مکانیکی عمدتاً فلزی به سازه ساختمان متصل می شود.

 

نمای خشک

 

چه نوع مصالحی در نمای خشک مورد استفاده قرار می گیرد؟

 

برای اجرای نمای خشک دست شما در انتخاب مصالح باز است و می توانید هر نوع مصالحی که قابل استفاده برای نمای داخلی و خارجی ساختمان است را در هر ابعادی و از ضخامت پنج میلیمتر تا 50 میلیمتر استفاده کنید. از مصالح رایج تر برای اجرای نمای خشک می توان به تایل سرامیک خشک پرسلانی، ورق کامپوزیت، کرتین وال ها، تایل تراکوتا و … اشاره کرد.

 

حالت بهینه دیوار برای اجرای نمای خشک دیوارهای پیوسته با طول و ارتفاع زیاد و با حداقل تعداد و ابعاد بازشو است. در این حالت از کمترین میزان مصالح جهت زیر سازی نما استفاده می شود. هر اندازه که میزان سطوح بازشو بیشتر شود میزان مصرف مصالح زیرسازی برای هر متر مربع افزایش یافته و در نتیجه هزینه تمام شده نما بیشتر می شود.

 

مراحل اجرای نمای خشک چگونه است؟

 

روش اجرای نمای خشک، سیستمی خود ایستا و مکانیکی است و بدون به کار بردن ملات و دوغاب و در واقع به روش خشکه چینی انجام می شود.

 

نحوه اجرای نمای خشک دارای مراحل و لایه های مختلفی است که اولین لایه آن زیرسازی و شاسی کشی است که با استفاده از پروفیل و شاسی های فلزی و انواع مختلف پیچ و پرچ انجام می‌شود و در واقع نگهدارنده وزن نما این پروفیل ها و قاب های فلزی هستند که به سازه اصلی ساختمان متصل شده‌اند و نحوه عملکرد آنها براساس دیتیل اجرایی نمای خشک متغیر است.

 

به طور کلی انواع مختلفی از متریال ها را می توان با کمک روش اجرای نمای خشک نصب نمود که نحوه نصب بسته به دیتیل اجرای نمای خشک و همینطور نوع مصالح متفاوت خواهد بود. برای مثال دیتیل اجرای نمای خشک سرامیک بدون شک متفاوت با اجرای نمای خشک آجر خواهد بود.

 

انواع روش های نصب نمای خشک چگونه است؟

 

روش های مختلفی برای نصب نمای خشک وجود دارد از جمله:

 

+  اتصال به سازه کاست

+  اتصال به سازه نگهدارنده

+  نصب پانل های ستونی با گیره های داخلی

+  نصب به صورت مستقیم با استفاده از گیره های چاقویی و دو شاخ با استفاده از ابزارهایی مانند مته ها و سر مته ها، ماشین دریل زیر برش شامل دریل دستی، جایگاه دریل ماشین و دریل اتوماتیک

 

اجزای تشکیل دهنده نمای خشک

 

همانطور که پیش‌تر ذکر شد در این سیستم چند لایه مختلف وجود دارد:

 

عایق حرارتی: با استفاده از چسب و یا اتصالات مکانیکی به بدنه اصلی و یا دیوار اصلی ساختمان متصل می شود.

فریم نگهدارنده: برای ساخت و نصب چهارچوب و یا فریم نگهدارنده از پروفیل های فلزی و یا چوب اشباع شده استفاده می‌شود که مهم‌ترین مورد در طراحی و نصب آن اجرا در فواصل مناسب است به گونه ای که فریم نگهدارنده نما مقاومت خوبی در برابر عوامل جوی و نیرو‌های وارده داشته باشد.

فضای تهویه: فضایی خالی است بین نما و بدنه ساختمان که از انتقال رطوبت به ساختمان جلوگیری می کند.

مصالح و اتصالات: مصالحی که قابلیت نصب به صورت خشک را دارند مثل کامپوزیت، سرامیک، نماهای شیشه ای، سنگ و … که با اتصلاتی مثل پیچ و پرچ، کلمپ، رانر و یا انواع پروفیل به بدنه ساختمان متصل می شوند.

 

*  توجه کنید که لایه عایق حرارتی با چسب و همینطور اتصالات مکانیکی به صورت جداگانه به بدنه ساختمان اتصال پیدا می کند.

*  فضایی که بین لایه عایق حرارتی و لایه رویی نما وجود دارد و اصطلاحا به آن فضای تهویه نیز می گویند حکم لایه ضد رطوبتی را داشته و مانع از انتقال رطوبت به بدنه ساختمان می شود.

 

عوامل موثر در هزینه نهایی اجرای نمای خشک

 

اجرای نمای آجر خشک، نمای کرتین وال، نمای سرامیک خشک و... از جمله نماهایی هستند که پرطرفدار هستند اما به لحاظ مدرن بودن این نوع نماها باید در انتخاب مجری از میان شرکت های اجرای نمای خشک ساختمان دقت کرد. هزینه نهایی و تمام شده اجرای نمای خشک به پارامتر های مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

 

_  قیمت و نوع مصالح انتخابی برای سطح رویه

_  نوع سیستم مورد استفاده برای نصب نما

_  نوع سازه ساختمانی

_  ابعاد مصالح رویه و میزان برشکاری مورد نیاز

_  شکل معماری و میزان شکست های موجود در سطح نما

_  ارتفاع ساختمان

_  موقعیت جغرافیایی پروژه

 

نکته: لازم به ذکر است که هر چه مصالح مورد استفاده برای رویه ابعاد بزرگتری داشته باشند، میزان هزینه ای که برای مصالح زیرسازی پرداخت می شود کمتر خواهد بود.

سوالات متداول
  • انواع مختلف نمای خشک ساختمان چیست؟
    نمای آجری، نمای کرتین وال، نمای خشک سرامیک، نمای آلومینیوم کامپوزیت و نمای سنگ از نمونه های مختلف نمای خشک ساختمان به حساب می آیند.
  • نمای خشک بهتر است یا نمای ملاتی؟
    به طور کلی نمای خشک بهتر از ملاتی است اما این موضوع به شرایط پروژه نیز بستگی دارد. از مزایای نمای خشک وزن کمتر و مقاومت بالا است.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman