فر توکار خوب چه ویژگی هایی دارد؟

فر توکار خوب چه ویژگی هایی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۴۷ | ۱۴۰۱/۱۱/۰۱

فر توکار یکی از مدرن ترین نوع فر است که در اکثر آشپزخانه های حرفه ای دیده می شود. این نوع فر در داخل کابینت و دیوار جا داده می شود و باعث می شود فضای روی کابینت اشغال نشود.

به گزارش اخبار ساختمان، اگر نگاهی به آشپزخانه های مدرن داشته باشید حتماً جایی را برای فر توکار خواهید دید. این نوع فر نه تنها برای آشپزخانه ضروری است بلکه ظاهر بسیار زیبایی را به فضای خانه و آشپزخانه می دهد.

 

انتخاب بهترین فر توکار ملزم به دانستن اطلاعات کافی در این زمینه و آشنایی با انواع فرهای موجود است. در این راستا و به عنوان راهنمای خرید بهترین فر توکار ابتدا به ویژگی های یک فر خوب می پردازیم و سپس نکاتی را که باید درباره فرها بدانید را برای شما توضیح خواهیم داد.

 

تعریف فر یا  Oven

 

به دستگاهی گفته می شود که پخت غذا در محیط بسته و دمای یکنواخت در تمامی قسمت ها امکان پذیر است، ساده ترین آن ها فر گازی است که دمای بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ درجه ی سانتی گراد را دارند و دارای چند طبقه ی مجزا هستند.

 

انواع فر آشپزخانه

 

انواع فر آشپزخانه کدام است؟

 

به طور کلی دو دسته بندی برای فرها وجود دارد. فرهای یا توکار (Built-in) بوده که به آن ها کابینتی نیز گفته می شود، یا فرهای مبله (Free-stand) هستند و روی کابینت قرار می گیرند.

 

اخیرا تقاضا برای فر کابینتی یا فر توکار نسبت به انواع مبله بسیار بیشتر شده است و این بخاطر زیبایی و تاثیر بیشتری که بر دکوراسیون آشپزخانه ها دارد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

فر توکار چیست؟

 

فر توکار یکی از مدرن ترین نوع فر است که در اکثر آشپزخانه های حرفه ای دیده می شود. این نوع فر در داخل کابینت و دیوار جا داده می شود و باعث می شود فضای روی کابینت اشغال نشود.

 

فرهای توکار از لحاظ انرژی مصرفی تأمین گرمای خود در سه دسته فرهای گازی، برقی و گازی-برقی تقسیم می شوند و در این بین فرهای برقی نسبت به نمونه دیگر محبوب تر و پرتقاضاتر هستند. دلیل این برتری عملکرد بهتر فرهای برقی از نظر توزیع یکنواخت گرما در برابر نمونه های مشابه گازی و گازی-برقی است اما فراموش نکنید که فرهای گازی و گازی-برقی از نظر هزینه و مصرف انرژی نسبت به فرهای برقی بهینه تر هستند.

 

فر توکار

 

فر توکار برقی

 

بیشتر برای محل هایی مناسب است که لوله کشی گاز وجود ندارد یا برای مشتریانی که می خواهند فر حرفه ای داشته باشند که عمل گرم کرد یا یخ زدایی غذا را داشته باشد مفید است ولی فرهای برقی معایبی هم دارند که می توان به خشک کردن غذا و یا هزینه برقی که دارد اشاره نمود.

 

فر توکار گازی

 

در این نوع فر تمام پخت غذا با انرژی گاز است و به همین جهت تعداد برنامه ها و حالت های پختی کم است. فرهای گازی توکار برای کارکرد دو حالت دارند. نوع اول آن ها فن گردش هوا دارند و نوع دیگر آن ها فاقد فن گردش هوا هستند.

 

فر توکار برقی و گازی

 

این فرها در عین واحد باید هم به برق و هم به گاز وصل باشند که برای گرم کردن فضا از شعله گازی و برای جوجه گردان، تایمر، جرقه زن و … از برق استفاده می کند این فرها خیلی حرفه ای نیستند ولی اگر امکان استفاده از لوله کشی گاز برای فر شما وجود دارد می تواند انتخاب خوبی باشد زیرا هم هزینه جانبی زیادی ندارد و هم طول عمر بالا و تقریبا تمامی نیازهای شما رو برآورده خواهد نمود.

 

ویژگی های فر توکار

 

ویژگی های فر توکار خوب چیست؟

 

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کدام نوع فر توکار بهترین گزینه برای انتخاب است و چه نوع فر توکاری را خریداری کنم؟ برای پاسخ به این سوال، ویژگی هایی که شما را به سمت یک انتخاب بهتر سوق می دهد را ذکر کرده ایم تا با خیالی آسوده، فر آشپزخانه مد نظر خود را انتخاب کنید.

 

برای اینکه شما چه نوع فری را انتخاب کنید ذکر نام یک برند کافی نیست بلکه شما فرتوکار خود را از هر برندی که خریداری می کنید باید ویژگی های یک محصول خوب و کامل را داشته باشد. که ما نیز این ویژگی ها را در ادامه مطالب ذکر کرده ایم.

 

اندازه: در نظر گرفتن فضای آشپزخانه و اینکه شما می توانید چه مقدار از فضای آشپزخانه خود را به فر اختصاص دهید را باید حتما هنگام خرید در نظر داشته باشید.

 

ظرفیت: متناسب با تعداد افراد خانواده خود یا برگزاری مراسم ها و مهمانی هایتان انتخاب کنید.

 

فن خنک کننده: خنک کردن فضای پیرامون فر باعث می شود بدنه فر دمای پایین تری داشته باشد.

 

نظافت و شستشو: جدا شدن آسان شیشه های فر جهت شستشو و تمیز کردن را در هنگام خرید حتما به یاد داشته باشید و همچنین دارا بودن خاصیت تمیزکنندگی اتوماتیک جزء آپشن های جذاب فرهای نسل جدید محسوب می شود که این کار را با استفاده از چندین روش انجا می دهند ازجمله افزایش دمای فر تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد، استفاده از بخار آب، استفاده از پوشش های کاتالیزوری، استفاده از روش تجزیه ی مواد و

 

عایق بندی بدنه: عایق بندی بدنه و وجود دولایه شیشه در فر سبب هرچه کمتر گرم شدن درب فر و کمتر هدر رفتن انرژی و پخت بهتر غذا می شود.

 

قفل کودک: اگر شما دارای فرزند خردسال هستید در نظر گرفتن این آپشن برایتان بسیار ضروری است.

 

نوع انرژی مصرفی: می توان گفت که توجه به این مورد از ضروریات است چرا که بر هزینه های شما در آینده تأثیر دارد.

 

قابلیت دیده شدن غذا از بیرون: برای آگاه شدن از وضعیت پخت غذا و تعیین زمان پخت غذا می تواند ویژگی مهمی محسوب شود که لامپ درون فر به دیده شدن هرچه بهتر درون فر کمک می کند.

 

ریل تلسکوپی: وجود این ریل باعث می شود به آسانی شلف های درون فر را بیرون بیاورید و به جای اول خود برگردانید.

 

جوجه گردان: اگر شما به مرغ بریان علاقه دارید به این مورد نیز بیندیشید.

 

نوع صفحه کلید: اینکه بین 2 نوع صفحه کلید لمسی و تاچ کدام را انتخاب می کنید نیز مسئله دیگری است که باید مدنظر داشته باشید.

 

گارانتی: مدت زمان گارانتی، شرایط گارانتی، اعتبار شرکت ضمانت کننده و… را حتما مورد توجه قرار دهید تا در آینده در صورت خرابی یا هر مشکل دیگری مجبور به تحمیل هزینه های اضافی نشوید.

 

راهنمای خرید فر توکار

 

برتری فر توکار ساده به الکترونیکی پیشرفته چیست؟

 

ابتدا در مورد فر الکترونیکی باید بگوییم که این فرها برنامه های مشخصی برای پخت دارند که طبق این برنامه ها غذا را می پزند، اما ممکن است نحوه پخت غذا به همان شکلی که ما می خواهیم نباشد. در نتیجه بیشتر این برنامه های از پیش نوشته شده بدون استفاد باقی می مانند.

 

اما در مقابل فرهای ساده هستند که عملکردی ساده داشته و برای تمامی انواع طبخ مناسب هستند و شما می توانید انواع غذا و کیک را در آن بپزید.

 

ظرفیت استاندارد فرهای توکار در بازار چقدر است؟

 

فرهای توکار دارای ظرفیت های مختلفی هستند که زمان انتخاب آن ها با توجه به اینکه جمعیت خانواده و میزان استفاده از فر چقدر است باید ظرفیت مناسب را انتخاب کنید:

 

۲۵ لیتر

۲۸ لیتر

۴۰ لیتر

۵۵ لیتر

۶۵ لیتر

۷۰ لیتر

 

عرض استاندارد فرهای مختلف موجود در بازار چقدر است؟

 

فرهای موجود در بازار دارای عرض های مختلفی هستند که شما باید با توجه به میزان فضا و نیاز خود اندازه فر توکار را انتخاب کنید:

 

۶۰ سانتی متر

۷۰ سانتیمتر

۹۰ سانتیمتر

۱۲۰ سانتیمتر

 

فر برقی بخریم یا فر برقی و گازی؟

 

برای خرید فر برقی و گازی یا برقی باید به آپشن ها، تجهیزات، ظرفیت ابعاد، برند، قیمت، جنس و … آن ها توجه کنید و محصولات را با هم مقایسه کنید و بر حسب هدف خود پیش بروید.

 

در واقع باید دید شما از خرید فر چه قصدی دارید؟ آیا به یک فر مجهز با برنامه تایمر نیاز دارید؟ قیمت فر چه تاثیری در انتخاب شما دارد؟ درباره برند فرهای گازی و برقی توکار چه قدر اطلاع دارید؟

 

به طور کلی فرهای برقی از تجهیزات و آپشن های بیشتری نسبت به فر برقی و گازی برخوردار هستند. تمیزکاری خودکار، سیستم یخ زدایی، پخت و پز اتومات، کنترل از راه دور، پخش گرما به شکل یکنواخت (فن کانوکشن) و … از تجهیزات فر برقی است. فر برقی به گرم شدن نیاز دارد و دماهای بالایی را تجربه می کند.

 

فر برقی در پخت خشک بسیار بی نظیر عمل می کند. به همین خاطر گزینه خوبی برای خشک کردن میوه، لواشک، پخت شیرینی، کیک و … است.

 

انواع حرارت دهی در فرهای برقی

 

فرهای برقی از نظر حرارت دهی چندین گروه مختلف دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

 

-  المنت از پایین

-  المنت از پشت

-  المنت از بالا

-  المنت از پشت به همراه فن کانوکشن

-  گریل در بالا

-  المنت حرارتی دوبل در بالا

-  المنت حرارتی دوبل در پایین

-  حرارت سه بعدی

-  گریل از بالا با سطح کامل

 

بهترین برندهای فر توکار

 

بهترین برندهای فر توکار در بازار چیست؟

 

به طور کلی برندهای بسیاری به تولید فر توکار می پردازند که از میان بهترین آنها می توان به اخوان، لتو، کن، استیل البرز، سینجر، بوش، میله، سیمر، داتیس، فورس، آلتون، گوفر، بلومبرگ، سامسونگ، ال جی، آریستون، آ ا گ، هاردستون، کندی و… اشاره کرد.

 

قیمت فر توکار چقدر است؟

 

امروزه در ایران فر توکار برقی و گازی در برندهای مختلف ایرانی و خارجی در بازار وجود دارد اما در حال حاضر فر توکار برقی بیشتر مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است. با توجه به محدوده قیمت فر توکار حتما لازم است که گزینه های موجود در بازار بررسی و مقایسه شوند و پس از آن نسبت به تهیه فر اقدام کرد.

 

در جدول زیر قیمت فرهای توکار موجود در بازار آمده است:

 

قیمت فر توکار
نام محصول قیمت (تومان)
فر توکار آلتون مدل V303 7.920.000
فر توکار اخوان F15 6.077.000
فر توکار بوش مدل HBG632BS1l 17.400.000
فر توکار برقی داتیس مدل DF-675 12.170.000
فر توکار اخوان F20 9.050.000
فر توکار آلتون مدل V202S 6.826.000
فر توکار سینجر مدل SEA33 4.837.000
فر برقی بیمکث مدل MF-0020 E 9.834.000
فر توکار ایلیا استیل مدل lo 104 8.450.000
فر کن مدل TC360 10.820.000

 

نحوه تمیز کردن و نظافت فر توکار

 

تمیزکاری فر از اهمیت زیادی برخوردار است. فرهای توکار به گونه ای طراحی شده اند که تمامی افراد می توانند به راحتی آن را تمیز کنند و باید در نظر داشت که فرهای توکار نیاز به تمیزکاری مداوم دارند.

 

واقعیت امر در مورد فرهای توکار برقی این است که مواد غذایی، روغن باقیمانده درون فر و اجاق گاز می توانند تا 900 درجه سانتی گراد گرم شوند. در این صورت تنها آثار سوختگی یا تردی از روغن و مواد غذایی باقی می ماند. در زمان سرد شدن فر باید مواد و روغن های خاکستر شده را جمع آوری کرد.

 

بخشی از تمیزکاری فر به شکل هیدرولیتی با بخار آب انجام می شود. برای بهره مندی از تمیزکاری هیدرولیتی نیاز به افزودن آب دارید. آب درون فر بخار می شود. این بخار چربی های درون فر را سست می کند. در ادامه از یک دستمال مرطوب برای تمیزکاری چربی های سست استفاده می شود.

 

فر توکار برقی در نمونه های مجهز با سطوح تمیز کننده نانو عرضه می شود. این سطوح دفع مواد زائد را فراهم می کنند. در واقع تمیز کردن فر در سطوح نانو به خوبی انجام می گیرد.

 

آیا امکان تعمیر فر توکار وجود دارد؟

 

فر توکار وسیله ای گران قیمت است بنابراین گاهی اوقات به جای خرید یک فر جدید، ارزش آن را دارد که آن را تعمیر کنید. گاهی اوقات شما می توانید این کار را خودتان انجام دهید به عنوان مثال، چراغ آن را عوض کنید. اما در بیشتر موارد، تماس با یک تعمیر کار، کار درستی است و مطمئناً برای هر کار تخصصی بهتر است که آن را به متخصص آن بسپارید.

 

اگر فر شما هنوز گارانتی دارد، تعمیر آن باید رایگان باشد یا باید کلاً دستگاه را برای شما عوض کنند. در این مورد باید با فروشنده یا شرکت گارانتی کننده تماس بگیرید و آنها مشکل دستگاه را بررسی می کنند که آیا مطابق با شرایط گارانتی یا تعویض هست یا خیر؟

 

بیشتر بخوانید:

اجاق گاز رومیزی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

راهنمای خرید هود آشپزخانه

سوالات متداول
  • فر توکار کنار یخچال ممکن است مشکل ایجاد کند؟
    در بسیاری مواقع برای نصب فرها بخصوص فرهای دابل از کابینت کنار یخچال استفاده می کنند اما در هر صورت بهتر است برای نصب فرتوکار در کنار یخچال از یک متخصص نظر بگیرید.
  • بهترین محل نصب فر توکار کجاست؟
    هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که بگوید فر شما باید حتما در این بخش نصب شود! حالت های متنوعی برای نصب فر توکار وجود دارد. انتخاب بهترین حالت به شرایط شما بستگی دارد. شرایطی مثل میزان استفاده تان از فر، مساحت آشپزخانه، نوع کابینت‌هایی که دارید و… .

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman