ویژگی های درب ضد سرقت استاندارد چیست؟

ویژگی های درب ضد سرقت استاندارد چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۴۰ | ۱۴۰۲/۰۷/۳۰

درب ضد سرقت به علت اینکه یک ورق فلزی بسیار مقاوم در آن به کار رفته است نسبت به درب های عادی از مقاومت بیشتری برخوردار است و از لحاظ دوام و استحکام بسیار بالاتر است.

به گزارش اخبار ساختمان، از انواع درب ساختمانی می توان به درب های ورودی، درب داخلی و یا انواع درب ضد حریق و ضد آب اشاره نمود. اما مهم ترین مدل درب ساختمانی که در ایجاد امنیت برای شما تاثیر بسیاری دارد، درب ورودی یا همان انواع درب ضد سرقت است.

 

در هنگام خرید این درب ها باید به ویژگی ها و مشخصات آن توجه نمایید تا دربی که خریداری می کنید کاملا اصل و منطبق با استاندارهای تایید شده برای درب های ضد سرقت باشد.

 

تفاوت درب ضد سرقت با سایر درب های ورودی چیست؟

 

درب ضد سرقت یکی از انواع درب های ساختمانی است که نسبت به درب های عادی از مقاومت بیشتری برخوردار است و از لحاظ دوام و استحکام بسیار بالاتر است. در درب ضد سرقت معمولا داخل لنگه در، یک ورق فلزی بسیار مقاوم استفاده می شود که عملا احتمال هر گونه نفوذ با هر نوع وسیله ای را غیرممکن می کند و در صورت ممکن کردن با نهایت تاخیر روبه رو می کند.

 

قفل ها و یراق آلاتی که در این درب ها به کار می روند با درب های معمولی بسیار متفاوت اند و از نوع گاوصندوقی هستند، به این معنی که از دو یا سه قفل برای متصل کردن لنگه درب به چهارچوب استفاده می کنند.

 

در قسمت داخلی تر عایق های صوتی به هر دو طرف درب اضافه شده اند و در انتها هم از سنگ پشم نسوز هم برای ضد حریق کردن قسمت بیرونی درب استفاده شده است. رویه این درب ها هم معمولا MDF طرح دار، ساده و برجسته است که ضخامت های ۸ تا ۱۴ میلیمتری دارند و این روکش هایMDF به صورت رنگ یا روکش PVC قابل نصب هستند.

 

اجزای درب ضد سرقت

 

درب ضد سرقت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

 

اجزای درب ضد سرقت در کیفیت آن تاثیر زیادی دارد. در اینجا تعدادی از این اجزا و اهمیت آن ها را برای شما شرح می دهیم.

 

قفل درب ضد سرقت

 

مهم ترین قسمت این نوع درب ها و به طور کلی هر دربی قفل آن است. عملا بدون قفل با کیفیت درب ضد سرقت هیچ امنیتی را برای شما ایجاد نخواهد کرد.

 

لولای درب

 

درب ضد سرقت به دلیل وزن بالایی که دارد بایستی بر روی بیش از دو لولا نصب شود که باید به این نکته هم در هنگام خرید دقت نمود همچنین استفاده از لولاهای بلبرینگ دار بسیار بهتر خواهد بود.

 

روکش درب

 

روکش درب ضد سرقت در بازار انواع مختلفی دارد که از آنها می توان به روکش های ایتالیایی، اروپایی، آمریکایی، چینی، ترکیه ای و ایرانی اشاره کرد که به واسطه سابقه خوبی که دارند از بهترین کشور های سازنده هستند. درب های ضد سرقت ترکیه ای به واسطه سابقه عالی در درب های ضد سرقت خانگی از برترین های این برند ها است.

 

چهارچوب درب

 

فلز به کار رفته در چهارچوب درب باید از آلیاژ خوب و با کیفیت باشد و محل اتصال ورق ها جوش کاری مناسبی داشته باشند و بهتر است از جوش co2 برای جوشکاری استفاده شده باشد. ضخامت چهارچوب باید 1.5 میلی متر و یا بالاتر از آن باشد.

 

درب ضد سرقت در چه ابعادی ساخته می شود؟

 

ابعاد استاندارد درب های ساختمانی با توجه به مکانی که استفاده می شوند می تواند متفاوت باشد اما در مورد درب ضد سرقت باید بگوییم که این درب ها  در ابعاد مختلفی ساخته می شوند، ولی اندازه استاندارد آن عرض ۱۰۵ و ارتفاع ۲۱۰ سانتیمتر است.

 

ابعاد درب ضد سرقت تک لنگه محدودیتی دارد که به خاطر وجود سازه فلزی داخل در نمی توان عرض آن را بیشتر از حدی مشخص (۱۱۵ سانتی‌متر) طراحی کرد. چرا که در این حالت درب ضد سرقت تک لنگه حدود یک متر بازشو دارد و فضای زیادی از محل نصب را به خود اختصاص می دهد.

 

از طرف دیگر درب ضد سرقت در حالت عادی هم سنگین است و در صورتی که عرض زیادی داشته باشد، این وزن از تحمل لولاها فراتر رفته و ساخت چنین دربی را غیرممکن می سازد.

 

اما این محدودیت در مورد درهای دو لنگه و سه لنگه صادق نیست و می توان با افزودن لته های درب ضد سرقت، آن را به همان ابعاد مدنظر مشتری ساخت.

 

درب ضد سرقت

 

وزن درب ضد سرقت چقدر است؟

 

وزن درب های ساخت ترکیه عموما از ۱۳۵ تا ۱۸۵ کیلوگرم بسته به کیفیت کارخانه تولیدی متغیر است. توجه به فاکتور وزن در زمان خرید درب ضد سرقت بسیار مهم است به این دلیل که وزن درب برگرفته از نوع رویه و شبکه بندی فولادی داخل و ضخامت ورق های آن است.

 

یک درب عموما وزنی غالب بر ۱۶۰ کیلو گرم را دارد. درب های ضد سرقتی سوپر لوکس معمولا دور استیل هستند و دارای چهار لولا هستند.

 

مشخصات درب ضد سرقت استاندارد چیست؟

 

در ادامه به معرفی مهمترین ویژگی های درب ضد سرقت استاندارد خواهیم پرداخت. بنابراین هر درب ضد سرقتی که دارای استانداردهای زیر باشد می تواند یک درب ضد سرقت ایمن محسوب شود.

 

-  فاصله بین درب ضد سرقت و چارچوب در معمولا کمتر از پنج میلیمتر است در غیر اینصورت می توان با یک میله خمیده به راحتی درب را باز کرد.

-  جنس چارچوب در ضد سرقت استاندارد باید از جنس فولاد نرم و با ضخامت حداقل 18 سانت باشد و قطر ورق استاندارد برای این کار نیز 1.8 میلیمتر است. چارچوب های استاندارد مجهز به نوار عایق هستند و از ورق آهن ساخته می شوند.

-  درب ضد سرقت ترک دارای قابلیت چارچوب متغیر است که در سری اکونومیک ارائه می شود. در این مدل ها چارچوب درب دارای ضخامت 14 تا 20 سانتیمتر است.

-  چارچوب باید دارای برش صاف و بدون انحنا در محل اتصال باشد. جوش محل اتصال نیز باید از نوع CO2 و به صورت زنجیره ای باشد.

-  دارای نوار دزدگیر یا عایق در دور تا دور چارچوب که آن را به خوبی عایق صدا و گرد و غبار می سازد.

-  درب ضد سرقت دارای کیفیت رنگ بسیار بالایی است و معمولا از رنگ های الکترواستاتیک در رنگ آمیزی آنها استفاده می شود.

-  درب ضد سرقت استاندارد بدون ایجاد هیچ سر و صدایی بسته می شود حتی اگر سال ها از استفاده آن گذشته باشد.

-  لولاها در درب های ضد سرقت استاندارد بسیار با کیفیت ساخته شده و دست کم سه لولا در این درب ها به کار رفته است.

-  روزت فولادی محافظ قفل که دارای سیستم هرزگرد به منظور جلوگیری از سوراخ کاری توسط مته و مقاوم به برش و اسید است در این درب ها استفاده شده است.

-  معمولا فضای بین دو بخش داخلی و خارجی درب ضد سرقت استاندارد از پشم سنگ یا پشم شیشه پر شده است

-  دارای زبانه متحرک و ثابت است که از جهات مختلف وارد چارچوب می شوند.

-  درب ضد سرقت استاندارد باید دارای قفل سوئیچی و امنیتی باشد.

-  بهترین قفل ضد سرقت برای این درب ها، قفل ساخت کارخانه کاله است که از جمله ایمن ترین قفل ها در تمام دنیا محسوب می شود. یراق آلات به کار رفته نیز باید از جنس فلز و آلیاژ مناسب و با کیفیت باشد. معمولا یرآق آلات درب ضد سرقت کرومی یا استیل هستند.

-  درب ضد سرقت استاندارد باید دارای چشمی با زاویه دید مناسب باشد.

-  استفاده شدن از رنگ استاتیک در رنگ آمیز درب و کیفیت بالای رنگ آمیزی و پوشش دهی مناسب آن.

-  استفاده از رویه های با کیفیت و مناسب مثل MDF یا چوب با روکش ملامینه و .PVC

-  بهتر است ساختار داخلی درب از جنس ورق آهن یک پارچه باشد و آستانه درب نیز از جنس استیل ساخته شود.

-  درب ضد سرقت استاندارد دارای وزن بالایی است به طوری که بین 100 تا 120 کیلوگرم وزن دارد.

-  دارای ابعاد استاندارد از نظر میزان باز شدن و عرض و طول درب و همچنین تک لنگه یا دو لنگه بودن با توجه به ابعاد.

-  عایق مناسب گرما، صدا، آتش و رطوبت.

-  مجهز به قفل شب بند باشد.

-  درب ضد سرقت استاندارد از چند نقطه به چارچوب متصل است که این سیستم عملکردی مشابه گاوصندوق است و اجازه باز شدن درب را به راحتی نمی دهد.

 

ویژگی های درب ضد سرقت استاندارد

 

نصب درب ضد سرقت چقدر مهم است؟

 

نصب درب های ضدسرقت علی‌رغم سادگی تأثیر زیادی در صحت عملکرد آن دارد. اگر بهترین و مرغوب ترین درب ضد سرقت هم به صورت صحیح و اصولی نصب نشده باشد، مقاومت لازم را در برابر فشار و دیلم نخواهد داشت.

 

کلام آخر

 

بدون شک خرید درب ضد سرقت می تواند یک چالش بسیار بزرگ برای تمامی افراد باشد و شما برای این کار باید موارد مختلفی را مد نظر خود داشته باشید.

 

نکته بسیار مهمی که در این جا وجود دارد این است که شما برای خرید این درب ها باید حتما ساختمان مد نظر خود را مورد بررسی قرار دهید و برای خرید حتما از افراد متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.

 

ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره انواع درب های ضد سرقت و همینطور ویژگی های آنها در اختیار شما قرار دهیم و شما را بیشتر با این درب ها آشنا کنیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات مورد نیاز خود را با مطالعه این مطلب بدست آورده باشید.

سوالات متداول
  • درب ضد سرقت بهتر است یا درب آکاردئونی؟
    درب ضد سرقت و درب آکاردئونی هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. درب آکاردئونی نصب بسیار آسانی دارد و بدون این که نیاز به کارهای ساختمانی باشد نصب می‌شود اما نصب درب ضد سرقت نیاز به مقدار محدودی فعالیت ساختمانی دارد. از سوی دیگر استفاده از درب آکاردئونی سارقان را باخبر می‌کند که ما در محل نیستیم، اما درب ضد سرقت این طور نیست و شما می‌توانید بدون این که اطلاعات خاصی به دیگران بدهید، امنیت محل خود را افزایش دهید. در مجموع استفاده همزمان از این دو ابزار ایمن‌ترین پیشنهاد است.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman