راه اندازی سامانه ملی یکپارچه شهرک سازی

راه اندازی سامانه ملی یکپارچه شهرک سازی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۳ | ۱۴۰۱/۰۴/۱۴

شرکت عمران شهرهای جدید به منظور استفاده از ظرفیت شهرک ها در تامین زمین برای نهضت ملی مسکن اقدامات متعددی از جمله راه اندازی سامانه ملی یکپارچه شهرک سازی را کلید زده است.

به گزارش اخبار ساختمان، دستورالعمل شهرک سازی ابتدای سال ۹۹ به منظور ساماندهی زمین های خارج از محدوده شهری، مدیریت زمین و توزیع جمعیت تصویب شد.

 

ایجاد شهرک به عنوان یکی از روش های مؤثر تأمین مسکن در شکل موقت و دائم در کشورها به شمار می آید و می توان گفت شهرک ها و شهرهای جدید هر دو به عنوان بازوهای سیاستی دولت ها، می توانند نقشی مهم در ایفای رسالت ساماندهی نظام اسکان، تعادل بخشی به پهنه سرزمین و همگرایی با رویکردهای توسعه ای ایفا کنند.

 

در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن به ویژه در حوزه تامین زمین،‌ از آنجا که در این طرح علاوه بر خانه سازی، فراهم کردن فضای مناسب سکونت و تامین نیازهای شهری نیز همواره از سوی وزیر راه و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفته است، نقش شهرک سازی در این طرح پررنگ تر خواهد بود.

 

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از این در سخنانی گفته بود که برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن نیاز به ایجاد شهرک های جدید داریم.

 

در این زمینه علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید نیز با بیان اینکه ۷۰ درصد استان ها ظرفیت ساخت شهرک را دارند، از شناسایی ۴۰ نقطه در استان های مختلف برای ساخت شهرک خبر داده بود.

 

جعفری همچنین ساخت شهرک را مانعی برای زمین خواری می داند و معتقد است، شهرک سازی فرصتی ایجاد می کند تا فضای مسکونی مناسب را متناسب با الگوسازی شهرهای ایرانی اسلامی بسازیم.

 

شرکت عمران شهرهای جدید تا کنون اقدامات متعددی در حوزه شهرک سازی انجام داده که از جمله آن ها می توان به شناسایی ۶۵ شهرک دولتی در قالب مطالعات امکان سنجی و مکان یابی طرح جامع اشاره کرد.

 

راه اندازی سامانه ملی یکپارچه شهرک سازی و بهره گیری از شهرک ها در تامین زمین برای نهضت ملی مسکن از جمله اقدامات مهم شرکت عمران شهرهای جدید در مدت اخیر بوده است.

 

همچنین شرکت عمران شهرهای جدید اقدام به تدوین شرح خدمات و دستور کار طرح جامع شهرک، طرح آماده سازی‌ و طراحی شهری شهرک و همچنین تدوین قالب ‌تفاهم نامه های شهرک سازی بخش خصوصی و بخش های عمومی کرده است.

 

پیگیری شناسایی مجموعه ها و مجتمع هایی که قبلا ساخته شده و مجوز شهرک نگرفته اند و همکاری با ادارات کل راه و شهرسازی استان ها برای پاسخگویی به درخواست بخش خصوصی به منظور احداث شهرک از دیگر اقدامات شرکت عمران شهرهای جدید بوده که به منظور جذب و هدایت سرمایه بخش خصوصی به حوزه شهرک سازی انجام گرفته است.

 

بیشتر بخوانید: رویکردهای اصلی شرکت عمران شهرهای جدید در شهرک سازی اعلام شد

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman