زمان پایان بازسازی خوی مشخص شد

زمان پایان بازسازی خوی مشخص شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۵ | ۱۴۰۲/۰۱/۰۵

استاندار آذربایجان غربی گفت: اقدامات لازم برای بازسازی واحدهای زلزله زده خوی با تلاش بنیاد مسکن آغاز شده و در چند ماه اول امسال این کار به اتمام می رسد.

به گزارش اخبار ساختمان، محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی روز شنبه در گفتگویی اظهار کرد: سه زلزله بالای پنج ریشتر در ۱۳ مهر، ۲۸ دی و هشتم بهمن سال گذشته شهرستان خوی در ششمال این استان را لرزاند و خسارت هایی به واحدهای مسکونی شهری و روستایی و برخی واحدهای آموزشی، جایگاه دام و دیگر اماکن وارد کرد.

وی ادامه داد: همچنین روز گذشته (جمعه چهارم فروردین) زلزله ای با قدرت ۵/۶ ریشتر خوی و سلماس را لرزاند که ۱۵ روستا کانون اصلی این زمین لرزه بودند که ۱۰ روستا در سلماس و پنج روستا در خوی را شامل می شود. از همان ساعت نخست پس از وقوع این زلزله، امداد رسانی به سرعت در منطقه با حضور تیم های هلال احمر آغاز شد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین گفت: در این زلزله ۱۶۵ نفر مصدوم شدند که تنها ۲۶ نفر آنها در بیمارستان های سلماس و خوی بستری هستند و مابقی پس از درمان سرپایی، از بیمارستان ترخیص شدند.

معتمدیان ادامه داد: همه شریان های حیاتی این مناطق از جمله برق و آب در همان ساعت اولیه برقرار شد البته اتفاقی برای شبکه نیفتاده بود، پس از ارزیابی اولیه تیم های بنیاد مسکن، ۸۰ واحد مسکونی روستایی در این دو شهرستان بین ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده و چهار واحد نیز به طور کامل تخریب شده است.

وی همچنین گفت: فرآیند ارزیابی در ۲ روز آینده نیز از سوی بیناد مسکن و هلال احمر انجام خواهد شد، پس از این، مراحل بازسازی از سوی بنیاد مسکن سرعت شروع می شود.

این مقام مسئول در تشریح بازسازی مناطق زلزله زده گفت: عملیات بازسازی ۷۰ درصد واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله ۱۳ مهر انجام شده است، از ۲ هزار و ۱۲۰ واحد تخریب شده زلزله هشتم بهمن نیز آواربرداری یک هزار و ۸۰۰ واحد انجام شده و با توجه به تامین اعتبار مورد نیاز با دستور رییس جمهور، بازسازی این واحدها با سرعت بیشتری دنبال می شود.

معتمدیان ادامه داد: اعتباراتی در قالب کمک بلاعوض اجاره بهای واحدهای تخریبی از سوی دولت تعیین شده که در مناطق شهری ۳۰ میلیون تومان و در مناطق روستایی ۱۵ میلیون تومان است و فرآیند پرداخت آن در حال انجام است. مبالغی نیز توسط دولت در قالب کمک برای خرید لوازم خانگی برای واحدهای آسیب دیده در شهرستان خوی در نظر گرفته شده که مراحل پرداخت آن توسط استانداری در حال انجام است.

وی در مورد زمان اتمام بازسازی مناطق زلزله زده خوی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم تا چند ماه اول سال با توجه به بهبود شرایط آب و هوایی، بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از سه زلزله سال قبل در خوی انجام شود.

اعتمادآنلاین


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman