راهکار دولت برای جبران کمبود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن

راهکار دولت برای جبران کمبود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۹ | ۱۴۰۲/۰۳/۰۷

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اذعان به چالش عدم توانمندی متقاضیان نهضت ملی مسکن برای تکمیل آورده نقدی اولیه، از راهکار وزارت راه و شهرسازی برای جبران این کمبود خبر داد.

به گزارش اخبار ساختمان، علیرضا جعفری با بیان اینکه عدم توانمندی متقاضیان برای تکمیل آورده، یکی از چالش های موجود نهضت ملی مسکن است که عملیات در این بخش را با کندی مواجه کرده است، گفت: با تاکید وزیر راه و شهرسازی مقرر شد تا شرکت عمران شهرهای جدید نسبت به تامین آورده برای جبران کمبود آورده متقاضیان اقدام کند.

جعفری ادامه داد: در این خصوص مقرر شد تا واحدهای مسکونی آماده تحویل شود و آورده متقاضیان بعد از تکمیل پروژه تامین شود. هم اینک در حال تکمیل آورده متقاضیان از شرکت عمران شهرهای جدید هستیم تا این پروژه ها به اتمام برسد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت شرکت ها و سازمان های تابعه وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن، تولید مسکن است که به دهک های یک تا چهار مربوط است تصریح کرد: به همین دلیل به دنبال تامین آورده برای متقاضیان هستیم.

این اظهارات از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی در حالی مطرح شده که برابر قانون جهش تولید مسکن، انبوه سازی مسکن توسط دولت باید صرفا مبتنی بر تقاضای موثر در نقاط مختلف کشور صورت گیرد و نیازسنجی از تعداد واقعی متقاضیان فاقد مسکن نیز از طریق مشارکت آنها در پرداخت آورده نقدی اولیه میسر است.

با این حال با توجه به شرایط اقتصادی نامطلوبی که خانوارهای فاقد مسکن با آن مواجه هستند، وزارت راه و شهرسازی درصدد پیش بینی میانبری برای سرعت بخشیدن به این موضوع برآمده و قصد دارد به این ترتیب نسبت به تامین بخشی از کمبود نقدینگی اقدام و به این ترتیب زمینه افزایش سرعت اجرای پروژه های در حال ساخت را فراهم کند.

جعفری در این گفتگو همچنین اعلام کرده که تعهد شرکت عمران شهرهای جدید احداث ۶۰۰‌ هزار واحد نهضت ملی طی چهار سال دولت سیزدهم و تکمیل ۱۰۰‌ هزار واحد باقیمانده مسکن مهر است.

وی افزود: در حال حاضر از ۶۰۰‌ هزار واحد در تعهد شهرهای جدید ۲۰۰‌ هزار واحد وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است که میانگین پیشرفت فیزیکی واحدهای در حال اجرا حدود ۱۵‌ درصد و آماده سازی اراضی حدود ۵۰‌ درصد تخمین زده می شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید توضیح داد: با رویکردهای جدید وزارت راه و شهرسازی در ساخت مسکن که به شکل خودمالکی، واگذاری زمین به متقاضیان برای ساخت یک طبقه حیاط دار و انبوه سازی در قالب چند واحد و با مشارکت آورده مردم و تسهیلات نهضت ملی است کار ساخت و تولید مسکن در شهرهای جدید در حال انجام است.


آمار جدید از متقاضیان نهضت ملی مسکن


تا روز گذشته حدود ۶ میلیون نفر متقاضی واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در سامانه مربوطه ثبت نام کرده اند که تاکنون یک میلیون و ۴۰۰‌ هزار متقاضی برای حضور در طرح نهضت ملی مسکن واجد شرایط شناخته شده اند؛ اما فقط ۲۷۰‌ هزار نفر از این تعداد آورده نقدی داشته اند.

متقاضیان برای حضور در طرح نهضت ملی مسکن باید دارای فرم «ج»، دارای سابقه سکونت، فاقد مسکن و در زمان تحویل واحد مسکونی در وضعیت تاهل باشند و با توجه به این شرایط، تا این لحظه یک میلیون و ۴۰۰‌ هزار متقاضی برای حضور در طرح نهضت ملی مسکن واجد شرایط شناسایی شده اند.

هم‌‌‌اکنون برای ۸۰۰‌ هزار متقاضی واجد شرایط نهضت ملی مسکن افتتاح حساب بانکی شده است، اما تا این لحظه تنها ۱۷۰‌ هزار مشترک دارای قرارداد پرداخت تسهیلات هستند و به عبارتی آورده نقدی لازم را تزریق کرده اند.

همچنین در بخش خودمالکی اکنون ۴۰۰‌ هزار متقاضی واجد شرایط به بانک معرفی شده، اما از این تعداد فقط ۱۰۰‌ هزار متقاضی، قرارداد پرداخت تسهیلات با بانک دارند. با این وصف ۷۶‌ درصد از متقاضیان واجد شرایط معرفی شده به بانک، قرارداد پرداخت تسهیلات از سوی نظام بانکی ندارند که نشان دهنده عدم تکمیل آورده نقدی از سوی آنهاست.

 

بیشتر بخوانید: موانع تحقق ساخت یک میلیون مسکن در سال چیست؟

دنیای اقتصاد


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman