مهمترین اقدامات دولت در حوزه بازآفرینی شهری

مهمترین اقدامات دولت در حوزه بازآفرینی شهری
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۷ | ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

شرکت بازآفرینی شهری ایران مهمترین اقدامات حوزه بازآفرینی شهری ایران و نوسازی بافت فرسوده در دولت سیزدهم را اعلام کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، بخشی از مهمترین اقدامات حوزه بازآفرینی شهری ایران و نوسازی بافت فرسوده در دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ از سوی معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تشریح شد.

مهمترین برنامه وزارت راه و شهرسازی در این بخش نوسازی مسکن در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری که مهمترین اقدامات انجام شده در این بخش شامل پرداخت تسهیلات به منظور حمایت برای ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، معرفی واحدهای مسکونی به بانک مسکن جهت اخذ تسهیلات کم بهره در حوزه بازآفرینی شهری، و عقد قرارداد برای دریافت تسهیلات کم بهره است.

بر اساس این گزارش مهمترین دستاوردها شامل عقد قرارداد با بانک به تعداد ۱۹ هزار و ۸۴۲ واحد مسکونی از ابتدای دولت سیزدهم به تعداد ۱۵ هزار و ۶۱۰ مورد در سال ۱۴۰۱ است. با توجه به اینکه سامانه بانک مسکن تا ابتدای خرداد ماه بسته بوده است صرفا ۹۳۲ واحد معرفی به بانک از ابتدای خرداد تاکنون انجام شده است.

همچنین، ۳۷ هزار و ۷۳۶ واحد مسکونی به بانک مسکن جهت اخذ تسهیلات کم بهره در حوزه بازآفرینی شهری (نوسازی مسکن) از ابتدای دولت سیزدهم معرفی شد که ۳۰ هزار و ۶۶۴ مورد در سال ۱۴۰۱ بوده است.

وزارت راه و شهرسازی در بخش ارتقای کیفیت معماری بناها و فضاهای شهری در محدوده های تاریخی و توسعه شهری نیز برنامه هایی در دستور کار قرار داد. از جمله برنامه های این بخش می توان به تهیه طرح های ویژه حفاظت و احیاء بافت های تاریخی، نظام مند نمودن تدوین محتوا و فرایندهای طرح های حفاظت، احیاء و پروژه های طراحی فضای شهری، تصویب طرح های ویژه احیاء بافت های تاریخی و سیاستگذاری در مورد ارتقاء کیفیت معماری بناها و فضاهای شهری اشاره کرد.


تصویب سه طرح ویژه حفاظت و احیای بافت ها و شهرهای تاریخی


اقدامات انجام شده در این بخش نیز شامل اقدام برای تهیه طرح های ویژه حفاظت و احیا بافت ها و شهرهای تاریخی است که ۱۱ طرح در دست تهیه با پیشرفت حدود ۵۰ درصد است و سه طرح مصوب مراجع استانی است. همچنین انجام اقدامات سیاستگذاری و تصویب طرح، شامل ۹ مورد که ۶ مورد به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری رسید از دیگر اقداماتی است که در این بخش انجام شد.


تصویب طرح تفصیلی بافت تاریخی لار


مهمترین دستاوردهای این بخش نیز شامل تصویب طرح ویژه تفصیلی بافت تاریخی لار، تعیین تکلیف اقدامات اجرایی در بافت تاریخی شهر خمینی شهر، تعیین تکلیف مغایرت اساسی اجرای ادامه خیابان سرداران (حدفاصل خیابان امام خمینی(ره) و خیابان شهید باکری) با طرح جامع شهر ارومیه است.

همچنین تعیین تکلیف ایجاد معبر جدید در غرب محور حافظ در محدوده بافت تاریخی خرم‌آباد، بررسی مصوبه سفر استانی فارس در مورد مرجع تصویب طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم شاهچراغ و مکاتبه با هیئت دولت و بررسی مصوبه سفر استانی قم در مورد مرجع تصویب طرح محور حرم تا جمکران و اعلام اصول تهیه طرح به استانداری قم از دیگر دستاوردهای این بخش به شمار می رود.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman