رئیس کمیسیون فنی تدوین استانداردهای ملی لوله و اتصالات پلیمری:

تدوین استاندارد نصب تأسیسات پیگیری می شود

تدوین استاندارد نصب تأسیسات پیگیری می شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۱ | ۱۴۰۲/۰۷/۱۵

رئیس کمیسیون فنی تدوین استانداردهای ملی لوله و اتصالات پلیمری گفت: خوشبختانه در صنعت لوله و اتصالات پلمیری مجموعه استاندارد تعریف شده کامل است و تدوین شده است، البته استانداردها حداقل الزامات را بیان می کنند و تنها به معنی کسب نمره قبولی است و رتبه بندی متفاوت از این موضوع است.

به گزارش اخبار ساختمان به نقل از استودیو نمایشگاه تاسیسات، محسن معصومی رئیس کمیسیون فنی تدوین استانداردهای ملی لوله و اتصالات پلیمری در پنل "بنای برتر و استاندارد"؛ اظهار داشت: خوشبختانه در صنعت لوله و اتصالات پلمیری مجموعه استاندارد تعریف شده کامل است و تدوین شده است، البته استانداردها حداقل الزامات را بیان می کنند و تنها به معنی کسب نمره قبولی است و رتبه بندی متفاوت از این موضوع است.

وی ادامه داد: متداول ترین استاندارد برای لوله ۶۳۱۴ برای تاسیسات گرم و سرد و فاضلابی ۱۳۸۲۲ است که برای فاضلاب و آب باران است، برای آب گرم و سرد داخل ساختمان لوله ۱۴۷۶۵ پلی اتیلن و سیستم فاضلاب پی وی سی ۹۱۱۹ و پلی اتیلن ۲۰۳۳۵ تعریف شده است.

رئیس کمیسیون فنی تدوین استانداردهای ملی لوله و اتصالات پلیمری با بیان اینکه استاندارد شامل دو بخش از جمله تدوین و دیگری اجرای استاندارد است، عنوان کرد: معیار تدوین استانداردها در کشور، استاندارد بین المللی ایزو (ISO) است، به این دلیل که قصد داریم به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم که این امر منوط به تحقق بستر فنی است که با استانداردهای EN اتحادیه اروپا تشابهات زیادی دارد، ضمن اینکه محصولات با توجه به شرایط اقلیمی کشور بومی سازی هم می شود.

معصومی سپس گفت: بخشی از وظایف سازمان ملی استاندارد، مرتبط با تدوین استانداردها است؛ البته مهم تر از کیفیت، استمرار کیفیت است که استمرار کیفیت مرتبط با رتبه بندی است؛ با توجه به عدم متولی برای رتبه بندی اگر در حوزه تاسیسات رتبه بندی مدنظر است باید از طریق صنف خودشان اقدام کنند چون نهادی به عنوان متولی رتبه بندی نداریم و مثلا انبوه سازان می توانند به عنوان متولی رتبه بندی تاسیسات ورود پیدا کنند.

وی افزود: برای اجرای استاندارد، دفتر نظارت بر اجرای استاندارد اقدام می کند که با محدویت نیروی انسانی مواجه هستیم و آزمایشگاه ها و تجهیزات نیز محدود است و مجبور هستند به آزمایشگاه های همکاری برون سپاری کنند از اینرو اجرا ممکن است دچار اخلال شود.

رئیس کمیسیون فنی تدوین استانداردهای ملی لوله و اتصالات پلیمری خاطرنشان کرد: استاندارد برای ویژگی های محصول داریم و در مورد محصولات ساختمانی استاندارد ملی نصب نداریم که در قدم بعدی باید تدوین شود چراکه بیشترین ضعف در ساختمان، اتصالات است.

معصومی در مورد انعطاف برخی موارد و قوانین در مبحث ۱۶ تصریح کرد: مرکز تحقیقات مسکن و مقررات ملی ساختمان مجزا است و اختلاف نظر قطعا وجود دارد، البته از ابزارهای خودمان استفاده می کنیم تا استانداردهای ملی مطابق با استانداردهای بین المللی باشد؛ در این راستا استاندارد تأسیسات در مقابله با حریق سه سال است که اضافه شده تا مطابق مقررات ملی ساختمان باشد و فضا به گونه ای شده تا استاندارد تعریف شده رعایت شود.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman