رییس اتحادیه صنف مصالح فروشان مطرح کرد:

احتمال افزایش قیمت مصالح ساختمان وجود دارد

احتمال افزایش قیمت مصالح ساختمان وجود دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۱۲ | ۱۳۹۹/۰۱/۲۴

رییس اتحادیه صنف مصالح فروشان با تاکید بر اینکه قیمت انواع مصالح ساختمانی ماههاست ثابت است، گفت: تولیدکننده های مصالح ساختمانی درصدد رشد قیمت هستند پس سازمان حمایت از مصرف کننده نظارت خود را بیشتر کند.

به گزارش اخبار ساختمان، مطرح شدن رشد قیمت مصالح ساختمانی در ماههای پاییز و زمستان پارسال از سوی برخی سازندگان مسکن باعث شد تا تولیدکنندگان مسکن به نوعی بر طبل گرانی مسکن بکوبند و این شایعه را به گونه ای در بازار مسکن ایجاد کنند که قیمت تمام شده مسکن رو به افزایش خواهد گذاشت.

البته روند افزایش قیمت ها در برخی کالاها در پاییز و زمستان بعد از اعلام افزایش نرخ بنزین رخ داد و به گفته فعالان این بازارها وقتی قیمت سوخت بالا می رود تاثیر آن بر تولید نهایی کالاها رح خواهد داد.

یکی از بخش ها و بازارهایی که تحت تاثیر رشد قیمت بنزین قرار گرفت تولید مصالح ساختمانی و در نهایت قیمت نهایی مصالح ساختمانی بود. این انگاره که چون قیمت بنزین افزایش داشته پس بنابراین باید قیمت انواع مصالح ساختمانی به خصوص سیمان و گچ و انواع کاشی و سرامیک خواهد شد.

حال این روزها که بحث کنترل و شکست ویروس کرونا مطرح شده برخی از فعالان و فروشندگان مصالح ساختمانی علیرغم تعطیلی بازار درصدد هستند تا قیمت انواع مصالح ساختمانی را افزایش یافته نشان دهند و از عدم نظارتها نهایت استفاده را ببرند. گفته می شود برخی فعالان با دادن قیمت های پرت تلاش می کنند از این موج بی ثباتی و تعطیلی بازار استفاده کرده و قیمتها را بالا ببرند.

قیمت مصالح ساختمانی ماههاست که افزایش ندارد

اما اسماعیل کاظمی قهی رییس اتحادیه مصالح ساختمانی معتقد است که قیمت انواع مصالح ساختمانی از شهریور ماه پارسال تغییری نداشته است اما در ماههای آینده به دلیل افزایش دستمزدها تولیدکننده ها قیمت های خود را افزایش خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه سه ماه است قیمت انواع مصالح ساختمانی رشد نکرده اظهار داشت: بازارها به خصوص بازار مصالح ساختمانی در تبعیت از ابلاغیه ستاد کرونا تعطیل است و تا چند روز آینده که بازارها به حالت عادی بازگردند قیمت ها نامشخص خواهد بود.

وی تصریح کرد: اما آنچه که مشخص است این است که افزایش دستمزد کارگران و سایر آیتم ها بر قیمت تولیدات کالاها و به طور مشخص مصالح ساختمانی تاثیر خواهد گذاشت. پس موضوعی که باید این روزها دولت به آن توجه کند این است که قیمتها باید به اندازه رشد دستمزدها افزایش یابد.

تکاپوی تولیدکننده ها برای رشد قیمت مصالح ساختمانی

کاظمی قهی تاکید کرد: دولت و سازمان حمایت از مصرف کننده باید به تولیدکننده ها هشدار بدهد که با توجه به افزایش نرخ دستمزدها رشد قیمت مصالح ساختمانی نیز معقول باشد.

رییس اتحادیه مصالح فروشان در پاسخ به این سوال که آیا قیمت انواع مصالح ساختمانی مشخص شده است گفت: با توجه به تعطیل بودن بازار و صنف مصالح فروشان نمی توان قیمت ها را بطور دقیق اعلام کرد اما امیدواریم دستگاههای نظارتی به گونه ای بازار را و وضعیت تولیدکننده ها را رصد کنند که میزان افزایش قیمتها بیش از حد و بیشتر از میزان مورد انتظار نباشد.

کاظمی قهی با تاکید بر اینکه قطعا با نوجه به افزایش دستمزدها تولیدکننده ها اقدام به افزایش قیمت محصولات خود خواهند کرد ادامه داد: اگر دستگاههای نظارتی نظارت خود و مراقبت خود را از بازار و تولیدات مصالح ساختمانی انجام ندهند رشد قیمت مصالح ساختمانی بیشتر از میزان رشد تعیین دستمزدها خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که سال گذشته برخی از سازندگان مسکن سال گذشته بر طبل گرانی قیمت مسکن و قیمت تمام شده بر اثر رشد قیمت انواع مصالح ساختمانی می کوبیدند گفت: مهمترین نهاده تولید مسکن زمین است اما اینکه قیمت مصالح ساختمانی تاثیری در قیمت تمام شده مسکن ندارد سخن نادرستی است.

وی افزود: اما باز هم تاکید می کنم که ماههاست قیمت مصالح ساختمانی رشد نکرده و باید مراقب روزهای آینده که نرخ دستمزدها افزایش خواهد یافت باشیم که قیمتها بیشتر از حد نباشد.

تحلیل بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman