تماشای تاریخ و تمدن در موزه آبادان

تماشای تاریخ و تمدن در موزه آبادان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۲۹ | ۱۳۹۸/۰۳/۰۴

موزه آبادان یکی از موزه‌های کهن ایران است که در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخی، دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه‌های هنرهای سنتی افتتاح شد و تا هم‌اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی شهر آبادان به شمار می‌رود.
به گزارش اخبار ساختمان، تاریخ گاهی زیبا است؛ گاهی دردناک. گاهی هم فقط باید به آن نگاه کرد. زمان می‌گذرد، و حواث در طول زمان خاطره ما می‌شود، تاریخ را می‌سازد و بعد هم تمدنی که بی‌شک مایه افتخار مردمش خواهد بود. وقتی همه آثار تمدن یک ملت در موزه جمع می‌شود، دیگر همه چیز برای شناخت آن آماده است‌؛ می‌شود با کم‌ترین هزینه به تماشای گذشته نشست،‌ تمدن‌ها را دید و همین تاریخ پر رمز و راز را از پشت شیشه‌های آن ورق زد.

موزه آبادان واقع در محله بوارده شمالی و ضلع جنوب غربی دانشکده نفت آبادان، با وسعت تقریبی ۲۰۰۰ مترمربع توسط استاد جامعه‌شناسی روس، «آرکادی نستوویچ هانیبال» (علی هانیبال) و با همکاری شرکت نفت آبادان تأسیس شد و در سال ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسید.

دوران جنگ تحمیلی


موزه آبادان

موزه آبادان در دوران حیات خود فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است که از جمله آن می‌توان به جنگ تحمیلی اشاره کرد. این موزه در ۸ سال جنگ تعطیل بود. در ابتدای جنگ ایران و عراق ، تصمیم گرفته شد تا برای نجات آثار این موزه، تمام مجموعه‌ها جمع‌آوری‏ و به جای امن منتقل گردد. بعد از پایان جنگ موزه آبادان مدت‌ها به عنوان مرمت و بازسازی بسته بود که در نهایت، پس از ۱۵ سال تعطیلی، در سال ۱۳۸۲ و در سالروز شکست حصر آبادان بازگشایی مجدد شد.

معماری و ساخت


Related image

گنبد مخروطی و طبقه طبقه این موزه با بلندی ۲۲٫۵ متر، از گنبد آرامگاه دانیال نبی در شوش الگو گرفته‌ است. پس از تعمیرات و مرمت ۱۵ ساله، موزه آبادان به یک تالار اصلی و دو تالار جنبی تبدیل شد. تالار اصلی موزه آبادان، محل نمایش آثار دائمی موزه از جمله آثار به دست آمده از شوش (هزاره اول قبل از میلاد) و آثار دوره صفوی و قاجاری‌ شد و البته آثار مردم‌شناسی و نیز هنرهای سنتی در این مجموعه قرار گرفت. یکی از تالارهای جنبی ‌موزه به تالار نمایشگاه‌های موقت اختصاص داده شد و تالار جنبی دیگر را اختصاص به کتابخانه و سالن اجتماعات موزه آبادان دادند.

پس از چند سال یکی از تالارهای جنبی موزه آبادان تبدیل به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های آبادان و خرمشهر شد و در نهایت امر در شهریور ماه ۱۳۹۱ جهت ارتقا و به‌روز رسانی سیستم حفاظتی و پوشش روشنایی محوطه خارجی موزه آبادان، مقرر شد که پروژه ای با اعتباری معادل ۵۰۰ میلیون ریال به همین منظور شروع شود.


موزه آبادان

آثار موزه

در موزه آبادان آثار مردم شناسی و آثار باستانی به معرض نمایش گذاشته شده است و ظروف سفال تاریخی و اشعار نگاشته شده بزرگان شعر و ادب پارسی روی دیوارهای آن قابل مشاهده است. برخی از آثار موزه عبارتند از: بت‌های مفرغی، سرگرزه‌ها، دهانه‌های اسب، مجسمه‌ حیوانات، ظرف کروی لوله‌دار خاکستری رنگ ساخته شده به شیوه چرخ‌ساز، نیم تنه یک زن ساخته شده از سفال به رنگ آجری، تنگ لوله‌دار با کف ساده ساخته شده و از شوش به دست آمده‌است و... از جمله آثار این موزه هستند.


موزه آبادان

در ایام نوروز که موزه مورد استقبال بیشتری است، نمایشگاه صنایع دستی شامل صنایع دستی بومی از قبیل محصولات لیف خرما و کالاهای حصیری در بخشی از این موزه نمایش داده و به فروش می‌رسد.

برچسب ها:

موزه ،آبادان ،تاریخ ،معماری 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman