اعطای تسهیلات برای مقاوم سازی بناهای ناپایدار

اعطای تسهیلات برای مقاوم سازی بناهای ناپایدار
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۱ | ۱۴۰۱/۱۱/۲۶

معاون وزیر راه گفت: از محل ساخت یک میلیون واحد مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن در کشور، تعداد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای مقاوم سازی و بهسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده که تعدادی از آنها عملیاتی شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهرستان اسلامشهر با حضور فرماندار، نماینده مجلس و مسؤولان استانی و شهرستانی در محل فرمانداری اسلامشهر برگزار شد، اظهار کرد: برای بهسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده و بناهای ناپایدار بسته های تشویقی به مالکان و سازندگان واحدهای مسکونی اعطا می شود.

وی افزود: ستاد بازآفرینی شهری برای این منظور شکل گرفته که همه دستگاه ها با هماهنگی و وحدت رویه تحت نظر فرمانداری ها برای بهسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده به صورت منسجم و هدفمند فعالیت کنند تا به نتیجه مطلوب برسد.


شهرداری ها برای مقاوم سازی باید تخفیف بدهند


معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بر اساس ماده ۱۶ قانون ساماندهی بافت های فرسوده شهرداری ها موظفند به متقاضیان دریافت پروانه ساخت برای مقاوم سازی بناهای ناپایدار حداقل ۵۰ درصد تخفیف دهند که از این میزان تا ۱۰۰ درصد تخفیف هم می توانند اعطا کنند و از این محل می شود به عنوان طلب از دولت استفاده کنند.

آیینی با اشاره به اهمیت و ضرورت مقاوم سازی بافت های فرسوده گفت: علاوه بر ارائه طرح ها و بسته های تشویقی با تسهیل در صدور مجوز بازسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده و نصب سریع انشعابات زیرساختی مورد نیاز می توان زمینه ترغیب سازندگان و سرمایه گذاران را فراهم کرد، مردم بدانند اگر در بافت فرسوده وارد شوند درها به رویشان باز است.

وی با بیان اینکه کسی که در بافت فرسوده باشد از تمامی مزایای اقدام ملی مسکن بهره مند می شود، ادامه داد: در خط اعتباری نوسازی در بافت فرسوده استان تهران ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات اعطا می شود که ۱۵۰ میلیون تومان آن با سود صفر درصد است و برای اسکان موقت هم تسهیلات با سود چهار درصد اعطا می شود، مردم برای نوسازی معابر و بافت های فرسوده حرکت کنند، شهرداری ها می توانند با ارائه بسته های تشویقی مردم را به حرکت درآورند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه اندازی سامانه تسهیلات برای بافت های فرسوده اذعان کرد: با استفاده از ظرفیت های قانونی و از محل بند د تبصره ۱۱ قانون ساماندهی بافت های فرسوده برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و تکمیل پروژه های نیمه تمام در استان تهران ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

آیینی گفت: شورای عالی شهرسازی یک مصوبه عام در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران داده است که اگر این نوسازی شتاب بگیرد بسیاری از مشکلات مردم رفع می شود، دستورالعمل های ستادهای بازآفرینی ابلاغ و در حال اجرا است.

وی با اشاره به ضرورت به روزرسانی برنامه های جامع اقدام مشترک متناسب با نیازهای شهرستان ها، خاطرنشان کرد: از محل ساخت یک میلیون واحد مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن در کشور، تعداد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای مقاوم سازی و بهسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده که تعدادی از آنها عملیاتی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود انتظارات از ستاد بازآفرینی، بیان کرد: با تشکیل ستاد بازآفرینی در شهرستان ها انتظار می رود ناپایداری بناها را به حداقل برسانیم که خوشبختانه در شهرستان اسلامشهر میزان ناپایداری بناها نسبت به متوسط کشوری (۴۹ درصد) کمتر است و البته باید بهسازی بناهای موجود در بافت های فرسوده مصوب را شتاب دهیم، هرچند وجود یک واحد مسکونی فرسوده و ناپایدار هم در منطقه زیاد است.


ضرورت توجه ویژه برای مقاوم سازی بافت های فرسوده در اسلامشهر


مهدی شریفیان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به کثرت جمعیت و موقعیت شهرستان اسلامشهر اظهار کرد: یکی از وعده های رئیس‌جمهور در سفر به شهرستان ها ساخت مسکن بوده که پیوست آن اهتمام در بحث رفع مناطق بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی است.

وی افزود: در شهرستان اسلامشهر ۱۶۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۵۵ هکتار آن مربوط به شهر چهاردانگه است و ۱۰۵ هکتار هم در شهر اسلامشهر با هشت پهنه واقع شده که بزرگترین بافت فرسوده شهرستان اسلامشهر در شهرک امام حسین(ع) قرار گرفته که برای رفع مشکلات شهروندان و مقاوم سازی و بهسازی این بناها توجه ویژه ای نیاز است که امیدواریم با همت و مساعدت دولت و مجموعه شهرداری و مدرسه عالی شهید مطهری شرایط بهینه ای در این منطقه به وجود آید.

در ادامه این جلسه شهرداران و بخشداران شهرستان اسلامشهر گزارشی از وضعیت بافت های فرسوده موجود در منطقه را تشریح کردند و در پایان جلسه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری به اتفاق مسؤولان دستگاه های اجرایی از مجموعه روستای نوروزآباد به عنوان سکونتگاه غیررسمی و شهرک امام حسین(ع) بزرگترین پهنه بافت فرسوده شهرستان اسلامشهر بازدید و در جریان مسائل و مشکلات ساکنان این مناطق قرار گرفتند.

فارس


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman