کاربرد گسترده بتن آماده در صنعت ساختمان‌سازی و مزایای این نوع از بتن

کاربرد گسترده بتن آماده در صنعت ساختمان‌سازی و مزایای این نوع از بتن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۱۴ | ۱۴۰۲/۰۳/۱۱

بتن آماده یکی از باارزش‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی است که برای ساخت آن در کارخانه‌های تولید بتن از ماشین‌آلات صنعتی پیشرفته‌ای به نام دستگاه‌های بچینگ استفاده می‌شود.

به گزارش اخبار ساختمان،بتن آماده یکی از باارزش‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی است که برای ساخت آن در کارخانه‌های تولید بتن از ماشین‌آلات صنعتی پیشرفته‌ای به نام دستگاه‌های بچینگ استفاده می‌شود. ترکیبات بتن آماده در داخل کارخانه بتن با نسبت مناسب با یکدیگر مخلوط شده و سپس توسط تراک میکسرهای حمل بتن به محل پروژه منتقل می‌شوند. معمولا برای تولید بتن آماده از سیمان پرتلند استفاده می‌شود. سادگی فرایند تولید، قیمت مقرون به صرفه و سرعت بالا در اجرا از مهم‌ترین عوامل محبوبیت بتن آماده به شمار می‌روند. در این مطلب با عوامل تاثیرگذار بر قیمت بتن آماده و مزایا و انواع مختلف آن آشنا می‌شویم.

بتن آماده پرمصرف ترین ماده جهان بعد از آب

استفاده از بتن آماده چه مزایایی دارد؟

بدون شک مهم‌ترین مزایای استفاده از بتن‌های آماده در پروژه‌های عمرانی سهولت در تولید و جابه‌جایی آن‌ها است. بتن آماده را در کارخانه و توسط تجهیزات پیشرفته تولید می شود و سپس توسط تراک میکسر به محل پروژه منتقل می کند. در حالی که بتن‌های دست‌ساز بدون استاندارد خاصی و توسط وسایل اولیه در محل پروژه تولید می شوند.

سرعت یکی از پارامترهای مهم در اجرای پروژه‌های عمرانی عظیم به شمار می‌آید. یکی دیگر از مزایای خرید بتن آماده افزایش سرعت در فرایند بتن‌ریزی برای ساخت پی انواع ساختمان‌ها است. همچنین در بسیاری از موارد کیفیت بتن‌های آماده با بتن‌های معمولی قابل مقایسه نیست. زیرا این بتن‌ها با کمک دستگاه‌های پیشرفته وبا توجه به استانداردهای روز دنیا تولید می‌شوند.

سایر مزایای خرید بتن اماده عبارتند از:

  • وابستگی کمتر به نیروی انسانی در فرایند تولید

  • استحکام و مقاومت بالاتر بتن‌های آماده

  • کیفیت بالای بتن آماده در کنار قیمت مقرون به صرفه

  • کاهش مصرف سیمان برای تولید بتن

بتن آماده چه کاربردهایی دارد و چگونه تولید می‌شود؟

بتن‌ آماده علاوه‌بر قیمت مناسب از مقاومت و استحکام بالاتری برخوردار است و همچنین امکان حمل آن به وسیله کامیون‌های میکسر باعث شده است که این بتن به گزینه مناسبی برای اجرای پروژه‌هایی تبدیل شود.

تصویری از یک کارخانه بتن (متعلق به بتن پارس زاگرس بزرگ ترین مجموعه بتن تهران)

کاربرد اصلی بتن آماده را می‌توان در تولید تیرها و ستون‌های بتنی و پی‌ریزی ساختمان دانست. اما کاربرد بتن اماده تنها به همین موارد محدود نمی‌شود. برای اجرای پروژه‌های عظیمی مانند سدسازی یا ساخت تونل و کف‌سازی پل‌ها، به دلیل عدم امکان تولید بتن در نزدیکی محل پروژه از بتن‌های آماده استفاده می‌کنند. از بتن‌های آماده همچنین برای ساخت دیوارهای برشی و حایل نیز استفاده می‌شود.

مراحل تولید بتن آماده به طور خلاصه عبارتند از:

  • تهیه ترکیبات اصلی بتن مانند سیمان، شن و ماسه

  • ترکیب کردن سیمان و ماسه به مقدار لازم

  • تخلیه ترکیب ایجاد‌شده و منتقل کردن آن به مخزن اصلی

  • افزودن آب و سایر مواد افزودنی برای بهبود خواص بتن

  • فرایند اختلاط بتن

  • منتقل کردن بتن آماده به تراک میکسر برای حمل‌ونقل

کاربردی‌ترین انواع بتن آماده

مهندسان عمران معمولا انتخاب و خرید بتن آماده، علاوه بر محاسبه بتن مورد نیاز باید به نوع آن نیز توجه داشته باشند. زیرا برای اجرای پروژه‌های عمرانی مختلف شما نیاز به استفاده از انواع متفاوتی از بتن‌های آماده خواهید داشت. بتن‌های آماده در انواع مختلفی تولید می‌شوند که با توجه به خواص خود قیمت‌های متفاوتی دارند. در ادامه با برخی از انواع پرکاربرد بتن آماده آشنا می‌شویم.

تصویری از یک تراک میکسر متعلق به مجموعه بتن پارس زاگرس، خودرویی که بتن آماده توسط آن حمل می شود

بتن آماده استاندارد؛ گزینه‌ای ساده و کاربردی

بتن آماده استاندارد در زمینه طراحی از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و به همین علت در بخش‌های مختلف سازه‌های ساختمانی کاربرد گسترده‌ای دارند. توجه به نسبت شن و ماسه، کیفیت سیمان مورد استفاده و به کارگیری یک طرح اختلاط بتن مهندسی‌شده از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت بتن آماده استاندارد و طول عمر سازه به شمار می‌روند.

بتن‌های تقویت‌شده با فیبر

بتن آماده تقویت‌شده با فیبر یا همان FRC از مقاومت ساختاری بالایی برخوردار است و از آن در مواردی استفاده می‌شود که نیاز به جلوگیری از نفوذ‌پذیری باشد. برای تولید این بتن‌های تقویت‌شده از انواع الیاف طبیعی و مصنوعی، الیاف شیشه‌ای و الیاف فولادی استفاده می‌کنند که هر یک باعث تقویت خواص مشخصی می‌شوند. این الیاف گسسته کوتاه معمولا جهت‌گیری تصادفی دارند و به طور یکنواخت در تمام بتن توزیع شده‌اند.

بتن آماده غلتکی؛ مناسب برای پروژه‌های عظیم

بتن آماده غلتکی یا RCC ، معمولا با چگالی بالا و تحت فشار زیاد تولید شده و مقدار آب موجود در آن ناچیز است. از بتن آماده غلتکی به دلیل سختی بالا در پروژه‌های بزرگی مانند ساخت پل‌ها یا سازه‌های عمرانی عظیم استفاده می‌شود. البته فرایند شکل‌گیری این بتن بسیار دشوار بوده و به نیروی کار متخصص نیاز دارد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بتن آماده

شما در هنگام خرید بتن آماده باید با عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن آشنا باشید تا بتوانید با انتخاب نوع مناسب بتن در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بتن آماده کارخانه تولیدکننده بتن است. بتن در این کارخانه‌ها بدون نظارت پیمانکار پروژه یا خود کارفرما تولید می‌شود و در واقع خریدار از کیفیت مواد اولیه‌ای مانند ماسه و سیمان آگاهی ندارد. پیشنهاد می‌شود پیش از خرید بتن آماده حتما به چندین کارخانه سر بزنید و کیفیت بتن‌های آماده را با یکدیگر مقایسه کنید.

نوع بتن نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بتن آماده به شمار می‌رود. بدون شک فرایند و متریال مورد استفاده برای تولید بتن تقویت‌شده با الیاف یا فرایند تولید بتن آماده غلتکی متفاوت است و همین امر می‌تواند قیمت بتن را تحت تاثیر خود قرار دهد.

سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت بتن عبارتند از:

  • متراژ بتن آماده مورد نیاز برای اجرای پروژه

  • روش تخلیه بتن؛ به عنوان مثال قیمت تخلیه با پمپ ثابت با تخلیه توسط پمپ زمینی متفاوت است

  • موقعیت مکانی احداث پروژه

  • کنترل کیفی و انجام تست

  • فرآیند اختلاط بتن

خرید بتن آماده از مجموعه بتن پارس زاگرس

بتن آماده یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌آید که فرایند تولید و حمل‌ونقل آن در مقایسه با بتن‌های معمولی بسیار ساده‌تر است. موقعیت مکانی، نوع بتن و کیفیت مواد اولیه از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت بتن آماده هستند.

مجموعه بتن پارس زاگرس به عنوان بزرگ‌ترین عرضه کننده بتن‌های آماده در سطح استان تهران شناخته می‌شود و متشکل از دو کارخانه با پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت بتن‌ آماده و خرید باکیفیت‌ترین انوع آن با کارشناسان مجموعه بتن پارس زاگرس تماس بگیرید.


برچسب ها:

بتن آماده 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman